Lemvigh-Müller tager klimakvantespring med biodiesel
Leveringer fra stål- og teknikgrossisten Lemvigh-Müller vil fra 1. februar være gennemført på det bæredygtige HVO100 biodiesel i stedet for traditionelt brændstof. Virksomheden er den første danske grossist til at bruge HVO100, som forventes at beskære deres CO2-udledning med 3.894 tons.
DSV har i mange år stået for at distributionen af produkter fra Lemvigh-Müllers tekniklagre. I 2020 alene kørte logistikvirksomheden 7,2 millioner kilometer for stål- og teknikgrossisten. Det løb op i 1,7 millioner liter brændstof ,og hvad der svarer til 180 gange rundt om jorden.
Disse 1.700.000 liter traditionelt brændstof skal fra 1. februar erstattes af det bæredygtige HVO100. Biodieselen bliver leveret af Q8, som garanterer, at den HVO100, der leveres til DSV og Lemvigh-Müller, ikke indeholder skadelig palmeolie og har en dokumenteret CO2-reduktion på op til 90 pct.
Læs også: Brug af sejl kan reducere fragtskibes CO2-udledning
”Bæredygtighed er højt på agendaen hos vores kunder. Ikke mindst industrien og mange installationsvirksomheder har fokus på at reducere deres CO2-udledning til et minimum. Vi har en opgave i at hjælpe vores kunder i mål med det, og det ligger i Lemvigh-Müllers DNA at tage samfundsansvar. Ved at skifte til HVO100 hjælper vi vores kunder med at blive mere grønne, og vi bliver også selv grønnere – til gavn for klimaet”, siger Christian Herbert, kommerciel direktør i Lemvigh-Müller, i en pressemeddelelse.
Det er på distributionen, at grossister har deres største CO2-aftryk, og Lemvigh-Müller forventer, at overgangen vil spare dem 3.894 tons udledet CO2. Virksomheden ser HVO100, der er produceret 100 pct. af planteaffald og animalsk affald – altså restprodukter, der ellers ville gå til spilde – som vejen frem i de kommende år, indtil det er muligt at køre på fx ren el:
”Vi ønsker den løsning, der her og nu skaber størst mulig forskel for klimaet og for vores kunder i deres målsætninger for CO2-reduktion. Med HVO100 tager vi et kvantespring og fjerner op til 90 pct. af udledningen. Samtidig kommer det vores kunder i hele landet til gode, fordi distributionen gennem DSV er landsdækkende”, siger Christian Herbert.
Læs også: Ammoniakmotor skal gøre skibsbranchen grøn
Morten Kjærgaard, Vice President i DSV Road, kalder også aftalen unik og innovativ og siger:
”Jeg er utrolig stolt på DSV’s vegne. For ikke nok med at aftalen er et resultat af et tæt og løsningsorienteret samarbejde med vores mangeårige kunde Lemvigh-Müller, så sender størrelsesordenen på denne nationale aftale også et klart signal om, at viljen til grøn omstilling til gavn for alle i samfundet bestemt ikke er gået i stå, selvom corona-pandemien har stjålet dagsordenen”.
- KCP