03.02.2014

Lego sikrer pakkeprocessen 20 år frem

Indhold fra partner Hvad er dette?

Jesper Toubøl, vice president R&D Packaging & Processing i Lego, er ved at lægge sidste hånd på et stort emballageprojekt, der skal medvirke til at sikre en effektiv produktion de næste 20 år.

Den største udfordring i Jesper Toubøls job er at sikre, at marketings ønske om, at Legos produkter står unikt fremme på hylden, altid bliver afbalanceret med produktionens ønske om effektiv masseproduktion.

Som vice president for R&D Packaging & Processing i Lego har han ansvaret for udvikling af emballager samt det tilhørende produktionsudstyr.

For øjeblikket er blikket rettet mod de platforme i produktionslinjen, som legetøjskoncernen bruger til at pakke de traditionelle Lego-æsker.

Læs også: Carlsberg og Lego på eksklusiv CSR-liste

”Vi er netop ved at færdiggøre et stort projekt, hvor vi har fundet fremtidens platforme, der skal køre de næste tyve år. Det er på disse platforme, at vores æsker bliver rejst op, og hvor indholdsposerne gøres klar til pakning”, forklarer Jesper Toubøl, der konstant tænker i, hvordan processerne kan gøres simplere og smartere.

For eksempel rejses og lukkes æskerne automatisk på en semiautomatiske pakkelinje.
   
”Produktionslinjer samt platforme er fleksible med en kort omstillingstid. Fordi de er opbygget i moduler, kan vi tilpasse linjerne til stort set den type emballage, vi vil”, siger Jesper Toubøl.

Emballage er væsentlig for forretningen
I det hele taget udgør emballage en stor del af Legos forretning. Det gælder både med hensyn til færdig- og præpakning.

”For mange varenumre gør os mindre fleksible, både i forhold til at omstille produktionen og kunne reagere hurtigt”.

- Jesper Toubøl, vice president R&D Packaging & Processing i Lego

Sidstnævnte dækker over de indholdsposer, der ligger i æskerne, og det er i præpakningsprocessen, at Lego styrer, at de rigtige elementer kommer i æskerne i rette antal. Det sker blandt andet via et avanceret vægtsystem, såkaldte flowvægte, som produkterne glider hen over, samtidig med at de bliver vejet.

Jesper Toubøl holder også øje med, at Lego bruger så få materialer som muligt i produktionen.

Når der foretages en udstansning i et stykke pap til en æske, vil der altid være en mængde overskydende pap, som det gælder om at få minimeret mest muligt.

”Det er også vigtigt for os, at vi har nogle æsker, der er så optimerede som muligt. De skal tilfredsstille marketingafdelingens ønske om, at produktet så vidt muligt bliver vist i størrelsen 1:1. Men vi skal heller ikke flytte for meget luft rundt. Vi skal kunne forsvare fyldningsgraden i æskerne”.

Jesper Toubøl går desuden meget op i at styre kompleksiteten, så Lego ikke får for mange varianter.

”For mange varenumre gør os mindre fleksible, både i forhold til at omstille produktionen og kunne reagere hurtigt”.  

Om Jesper Toubøl

Uddannelse: Civilingeniør fra Aalborg Universitet, 1997.  
Tidligere job: Senior Director, Product Development i Lego 2010-12, Senior Director Customer Logistics i Lego 2009-10. 
Fritid: Løb, spinning, skiløb, teater, bøger.  

Lego-æsken er en del af oplevelsen
Lego ved fra flere undersøgelser, at de æsker, som virksomheden altid har leveret i, spiller en stor rolle for forbrugerne. De farvestrålende æsker med produktbilleder er en inkarneret del af kundeoplevelsen.

Læs også: LEGO vinder DM i logistik 2010

Da Lego producerer æskerne i store mængder, har Jesper Toubøl et gennemgribende tværgående samarbejde med både produktudvikling, indkøb og produktion omkring emballagen.

”Det er en absolut nødvendighed for at have helt styr på kvaliteten og det globale setup for fremstilling af æskerne”, siger Jesper Toubøl.

Lego-koncernen er i dag verdens tredjestørste legetøjsproducent målt på omsætning.

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere