Lederens synlige adfærd er nøglen til forbedringskultur

Løbende forbedringer kræver kulturændring, og fundamentet for at ændre kulturen er lederens adfærd. Men hvad er det så, lederen helt konkret skal gøre? Læs her om fire ting lean-lederen skal mestre.

Finn Jørgensen (tv) og Alfred Josefsen..

07.02.2012

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Han har været med det meste af vejen for lean-udbredelsen i Danmark. Siden årtusindeskiftet har han været med i forreste bølge af implementeringer af lean i et hav af danske virksomheder, men han mener ikke, at effekten generelt set helt står mål med de oprindelige forventninger. ”Der har været et missing link i den måde, vi har implementeret lean på, som gør, at virksomhederne ikke for alvor har fået skabt en kultur, hvor løbende forbedringer er en del af DNA’et. Det missing link består i, at topledelsen skal stille meget konkrete krav til, hvad organisationens ledere helt konkret skal gøre”, fortæller Finn Jørgensen, der i dag driver konsulentvirksomheden Redacto Consulting.

Fra holdning til handling
Finn Jørgensen slår til lyd for en mere håndfast tilgang til at stille krav til ledere om en bestemt adfærd, specifikke handlinger og målbare resultater. Han kalder det at gå fra lean thinking til lean doing. Det står i kontrast til en traditionel skandinavisk ledelsesstil, hvor det i høj grad er op til den enkelte leder at finde ud, hvordan han eller hun vil løse opgaven. Finn Jørgensen mener, at det er tid til at være mere konkret både, hvad angår mål men også værktøjer til at nå målene. Han citerer Irmas adm. direktør Alfred Josefsen for i Berlingske Tidende den 7. august 2011 at sige: ”Vi har valgt at fokusere på adfærd og ikke holdninger. Adfærd er konkret og målbar, hvorimod de holdningsmæssige tilgange nemt løber ud i komplicerede og forvirrende sammenhænge. Hvad kommer der konkret ud af ledelsesprocessen? Det er nemmere at iagttage og vurdere”. Finn Jørgensen fremhæver, at Alfred Josefsen ikke specifikt taler om lean her, men at han kaster lys på en ny ledelsestendens til, at ledere fortsat skal have stor frihed til at udvikle sit ledertalent og ledelsesmetoder, men at der også vil være ting, der ikke er til diskussion.

Fire krav til ledernes adfærd
Finn Jørgensen fremhæver fire krav, som han anbefaler, at topledelsen stiller krav om, at alle ledere på alle niveauer under topledelsen gør – sammen med de øvrige ting en leder også skal gøre:
1. Målstyring
2. Løbende forbedringer
3. Højfrekvent outputmåling
4. Tæt kontakt mellem leder og medarbejder omkring plan, status og eventuelle problemer

Målstyring
Målstyring omfatter at klarlægge, hvem der er kunder og hvad, der skaber værdi for kunderne. Og det kan kun gøres ved at ringe til kunderne og spørge dem om det – alt for mange gætter sig til det. Kundeværdi skal omsættes til mål, ligesom topledelsens mål fra Policy Deployment skal tolkes og omsættes til konkrete mål. Målene skal samles i et målesystem, der skal vises på en synlig tavle, som er centrum for en regelmæssig proces sammen med alle berørte medarbejdere. På tavlemødet bliver succeser og manglende målopfyldelse drøftet. Manglende målopfyldelse skal give anledning til målrettet korrigerende indsats.

Løbende forbedringer
De problemer og opgaver, der opstår løbende, skal sammen med medarbejdernes og lederens forbedringsidéer vurderes og prioriteres på en tavle til formålet. Opgaverne skal kategoriseres i just-do-it-opgaver, opgaver der kan løses på 1-3 dage samt deciderede projekter. Just-do-it-opgaver er opgaver, der kan løses på mindre end en halv dag. Leder og medarbejdere skal løbende holde korte stående møder, hvor de drøfter status på forbedringsopgaverne. Lederen skal sikre, at gevinsterne tages hjem, når opgaverne er løst. Lederen skal også sikre, at opgaverne er så tilpas overskuelige og små, at der er ”trafik” henover tavlen, der skal hele tiden være forandringer på tavlen, så alle tydeligt kan se, at der er fremdrift.

Højfrekvent outputmåling
Hvert afsnit i produktionen eller på kontoret skal have en tavle eller reol, hvor timens, dagens eller ugens resulterende output og kvalitet tydeligt kan ses. Lederen skal sammen med medarbejderne påføre målet for eksempelvis skiftet og nedbryde det til et time-for-time eller dag-for-dag mål. Idéen med det ”højfrekvente” er, at man skal kunne nå at reagere ved problemer og beslutte, hvad man skal gøre for at nå skiftets eller ugens mål. De problemstillinger man måtte støde på i løbet af dagen skal opgøres ved arbejdsdagens slutning, løses umiddelbart eller overføres til forbedringstavlen.

Tæt kontakt mellem leder og medarbejder
Lederen skal følge en nøje planlagt takt, hvor medarbejderne kontaktes dagligt eller hver anden dag. Kontakten er en såkaldt sit-in, og her spørger lederen til, hvad planen er for dagen, om medarbejderen er på planen, og hvis vedkommende er bagude om årsagen og tilvejebringer den hjælp, som medarbejderen har brug for til at nå målet. Det sker for at sikre, at medarbejdernes individuelle problemer i forhold til nå dagens mål bliver adresseret og løst.
”Der er intet nyt i de nævnte lederopgaver, det nye er at topledelsen bør stille krav om, at det gøres, og støtte lederne så de kan komme igang – og naturligvis gøre det selv”, siger Finn Jørgensen.

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Resten af ledelsen skal også forstå ESG

22.11.2024SCM.dk

Industrispecialist opkøber endnu en værktøjs-aktør

20.11.2024SCM.dk

Hvor bliver jeres usolgte varer af?

20.11.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

15.11.2024SCM.dk

Danmark og Holland indgår tæt samarbejde om VE og brintproduktion

14.11.2024SCM.dk

Ny rapport: Arbejdsvilkår overskrider firmas eget kodeks

11.11.2024SCM.dk

Ny virksomhedstype vil lukke huller i cirkulær økonomi

11.11.2024SCM.dk

Millionbøde til bilproducent for greenwashing i Danmark

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online