Lastbiler strømmede ombord Molslinjen i 2021

Molslinjens hurtigfærger havde i 2021 næsten dobbelt så mange lastbiler med som året før. Under coronakrisen var der god plads på færgernes vogndæk, og da priserne blev sænket med op mod 45 procent, strømmede lastbilerne til.

Da prisen gik ned, gik antallet af lastbiler op. Det viser en status på fragten på Molslinjens hurtigfærger i 2021. Foto: Molslinjen.

28.01.2022

SCM.dk

Corona fik politikerne til at bede danskerne om at blive hjemme i 2020 – så det gjorde de. Det gav plads på vogndækkene på Molslinjens hurtigfærger på Kattegat, hvor der var færre personbiler end normalt. Til gengæld var fragten ikke så påvirket af corona.

”Der skulle nærmest endnu flere varer frem og tilbage mellem landsdelene”, siger Molslinjens kommercielle direktør, Jesper Skovgaard. Han valgte helt enkelt at sætte priserne på lastbiler ned. Priserne blev mellem 33 og 45 procent billigere i foråret 2020.

Siden er priserne holdt i ro, og det kan ses på Molslinjens overførselstal for hele 2021, hvor antallet af overførte lastbiler er steget fra 6.028 i 2020 til 10.429 i 2021. En stigning på 73 procent.

Læs også: Algoritme vinder pris for at hjælpe hurtigfærger sejle bedre og billigere

”Det er klart, at vi med reducerede priser ikke kan holde den samme indtjening, men den øgede fragtmængde har været med til at hjælpe os gennem perioder med mindre privat trafik”, siger Jesper Skovgaard.

Det er mest den lette fragt, som finder vej over Kattegat, da færgerne har et maksimum på 40 ton for den enkelte lastbil. Lastbilerne passer godt ind i privattrafikken, hvor de fyldte færger oftest findes omkring weekender, mens lastbilerne typisk rejser i hverdagene.

”Vi er i konkurrence med broen over Storebælt her. Staten har af flere omgange valgt at sænke priserne – og så følger vi med”, siger Jesper Skovgaard.

Det koster omkring 1200 kroner plus moms at få en lastbil med på en af Molslinjens hurtigfærger på Kattegat.

- KCP

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

25.11.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

AI forbedrer predictive maintenance på svært tilgængelige dele

24.11.2025SCM.dk

Belgiske hospitaler indfører AutoStore-anlæg

19.11.2025SCM.dk

Verdens første elektriske 4x4 RoRo-traktor klar til havnene

19.11.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Digitalt overblik gav Sydkystens Automatik kontrol over materialeforbruget

16.11.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

14.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til Black Friday? Her er de kritiske punkter, der kræver fokus nu

13.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

5 fordele ved lagerautomation

13.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle