30.03.2021  |  Innovation

Algoritme vinder pris for at hjælpe hurtigfærger sejle bedre og billigere

I et samarbejde med Halfspace har Molslinjen udviklet en kunstig intelligens, der planlægger lastningen af rederiets hurtigfærger. Assistancen fra algoritmerne giver bedre plads på vogndækket, får færgerne til at sejle bedre og bruge mindre brændstof på vejen. For det har analyseværktøjet netop fået prisen “Data Tech Deployment of the Year”.

Data Breakthrough Awards har tidligere belønnet data-giganter som Google Cloud, IBM og Microsoft for deres intelligente løsninger. I år bliver Molslinjen og københavnsbaserede dataanalyse- og AI-virksomhed Halfspace hyldet for udviklingen af en kunstig intelligens, der forbedrer lastningen af Molslinjens hurtigfærger, med prisen prisen “Data Tech Deployment of the Year”.

Læs også: Udmattede søfolk kræver status som nøglemedarbejdere

”Én ting er at udvikle algoritmer. Noget andet er at få dem i produktion således, at de kan understøtte beslutningsprocesser og dermed skabe værdi for en virksomhed som Molslinjen. Det er det, vi sammen er blevet belønnet for med denne award, som vi er utroligt stolte over at vinde sammen med Molslinjen”, siger Halfspaces’ Founding Partner og Managing Director, Claus Bek Nielsen i en pressemeddelelse.

Systemet har tidligere vundet priser ved Danish Digital Awards på grund af den nytte, det har haft for Molslinjen, hvis ruter Aarhus – Odden, Ebeltoft – Odden og Rønne – Ystad betjenes af nogle af verdens største katamaran-færger. For når bilerne skal fordeles på hurtigfærgerne, er det ikke helt lige meget, hvordan det sker.

Den kunstige intelligens formår at lave en prognose for, hvornår de forskellige køretøjer ankommer, placere bilerne optimalt i opmarchbanerne og herefter planlægge deres fordeling på skibet. For passagerne betyder det, at der bliver bedre plads på vogndækket og færre forsinkelser, fordi færgen lastes hurtigere – også selvom det stadig er en medarbejder i en kombardo-vest, der vinker dem om bord.

Læs også: Brug af sejl kan reducere fragtskibes CO2-udledning

Hvad der ikke er umiddelbart synligt, er også, at færgen sejler bedre, når vægten er optimalt fordelt. Derudover så bruger den også mindre brændstof, som både er en sejr for Molslinjens bundlinje og klimaregnskab.

”Vi gør os stor umage med at sejle og ankomme til tiden. Det er en helt central ting i vores forretning. Ved at være meget sikre på, hvornår de forskelle typer køretøjer kommer til en afgang, kan vi sikre hurtig og effektiv ekspedition i havnene. Samtidig får gæsterne mere plads på vogndækket og vi sparer brændstof ved at laste skibene optimalt”, forklarer Molslinjens kommercielle direktør, Jesper Skovgaard.

- KCP

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere