Lagermedarbejdere skal føle sig værdsat og inddraget

Producent af ventilations- og isoleringsløsninger Øland har tænkt nyt og ansat en lagerchef med baggrund i Forsvaret. Han har indført nye ledelsesprincipper om at uddelegere ansvar til medarbejdere – og bidraget til salgstal, der er markant over budget i sommeren 2020.

”Det er min erfaring, at når medarbejdere oplever gensidig tillid mellem medarbejdere og ledelse, så stiger trivsel, engagement, kvalitet og produktivitet”, fortæller Alexandre Lidsmoes de Azevedo. Foto: Øland. .

26.11.2020

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Jeg tror på, at medarbejdere skal føle sig værdsat og inddraget, hvis de skal fungere godt på arbejdspladsen og skabe høj værdi. Det lyder måske banalt, men det er min erfaring, at det er en helt elementær forudsætning for, at medarbejdere bliver til et stærkt aktiv for en virksomhed eller organisation”. Ordene bliver formuleret af Alexandre Lidsmoes de Azevedo, der de sidste 11 år har arbejdet med logistik i Forsvaret.

Han blev i marts måned ansat som lagerchef for Ølands centrallager i Brøndby, fordi virksomheden på grund af salgsvækst oplever et stort pres på lagerproduktivitetenTil trods for corona har Øland nemlig massiv vind i sejlene og lukkede første halvår 24 procent over samme periode sidste år. Medvinden er fortsat ind i andet kvartal, hvor virksomheden er foran med 15 procent i et forvejen ambitiøst budget for året. 

Det er især Ølands virksomhed i Brøndby, der løfter læsset, hvor centrallageret er under pres for at køre flere varer ind og ud gennem portene. 

”Jeg tror på, at medarbejdere skal føle sig værdsat og inddraget, hvis de skal fungere godt på arbejdspladsen og skabe høj værdi”.

Skrammel ind, skrammel ud

”Vi modtager rigtig mange varer – og vi sender mange flere varer ud til vores lokalafdelinger, grossister og øvrige kunder end tidligere. Vi har derfor arbejdet med at forbedre vores processer og den måde, medarbejderne tilrettelægger og udfører deres arbejde på”, fortæller Alexandre Lidsmoes de Azevedo.

Eksempler på tiltag omfatter:

  • Forenklet mange processer og etableret SOP (standard operating procedure) på alle primære processer, så alle kender til, hvordan processer skal udføres, og de bliver udført ensartet.

  • Fokus på ”right first time” – ordremodtagere har fokus på at ordredata bliver tastet korrekt ind første gang. Korrekte stamdata sparer masser af tid til fejlrettelser og returløb senere i værdistrømmen.

  • Det samme gælder varemodtagelsen, alle modtagne varer skal registreres og placeres korrekt. Øland har derfor ansat en erfaren lagermedarbejder til at varetage varemodtagelsen.

  • Korte daglige teammøder giver ro og faste rammer, alle ved hvem der gør hvad.

  • De daglige teammøder bidrager til at uddelegere ansvar til medarbejderne på lagergulvet.

Tiltagene har medført, at lageret kan skalere hurtigt op eller ned og er i en helt anden kadence end før. De har helt konkret bidraget til, at Øland har omsat markant over budget i forårs- og sommermånederne. Alexandre Lidsmoes de Azevedo har derfor haft behov for at ansætte fem nye medarbejdere og fastansat tre vikarer – og han er løbende på udkig efter at ansætte flere medarbejdere.

Tillid, trivsel og produktivitet

”Det er min erfaring, at når medarbejdere oplever gensidig tillid mellem medarbejdere og ledelse, så stiger trivsel, engagement, kvalitet og produktivitet”, fortæller han.

Han fremhæver, at medarbejdernes tillid forudsætter, at de får klare rammer og gode værktøjer til at løse deres arbejdsopgaver, så der er tid og overskud til et liv ved siden af arbejdet.

Han fremhæver også fire andre faktorer, som har gjort en afgørende forskel for lagerets præstationer. Det er:

  1. Alle rutiner på lageret er til diskussion, ”plejer” er død, og alt der kan udføres mere smart, bliver gjort mere smart.

  1. Der er indført retningslinjer om, at der er en god tone mellem alle medarbejdere i organisationen – og at mulige problemer bliver italesat med leder eller rette vedkommende.

  1. Lageret er trådt ud af positionen som prygelknabeDet er lykkedes at ændre opfattelsen af lageret fra at være øretævernes holdeplads til, at lageret i dag bliver opfattet som en del af chain-of-events eller virksomhedens værdikæde. Det giver lageret en helt anden status som værdiskaber i forretningen.

  1. Ledelse og medarbejdere på lageret lægger i dag vægt på løbende at lære af de fejl, der altid bliver begået. Der er læringsloops på alle teammøder og alle andre møder.

Ølands centrallager i Brøndby er 8.000 m2 stort, rummer p.t. 2500 aktive varenumre og beskæftiger lige nu cirka 13 lagermedarbejdere fordelt på toholdsskift. Lageret indfører i den nærmeste fremtid 3-holdskift og søger som nævnt nye medarbejdere.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

16.07.2024SCM.dk

Maersk tager levering af første 777 fragtfly

16.07.2024SCM.dk

Logistikvirksomhed får global anerkendelse for bæredygtighedsindsats

03.07.2024Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Modstandsdygtighed sat på formel

01.07.2024TrueCommerce

Sponseret

Nyt om PEPPOL

28.06.2024SCM.dk

Logistikgigant fortsætter med fyldte ordrebøger

25.06.2024SCM.dk

Geodis Danmark skifter til vedvarende energi

20.06.2024SCM.dk

Er der et liv efter compliance?

18.06.2024SCM.dk

Korte værdikæde-tjek skal bidrage til mere cirkulære forsyningskæder

Jobmarked

Se alle

Tasklet Factory

Softwareudvikler til Tasklet

Vi søger lige nu en dygtig kollega til vores #TeamCode til at bidrage med at udvikle vores mobilapp, der effektiviserer lagre verden over.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2024

Apport Systems A/S

Sales And Administration Coordinator

Her hos Apport Systems A/S er vi på udkig efter en ny medarbejder, der skal være med til at få dagligdagen på vores kontor i Risskov til at glide let. Er du en haj til administrative opgaver inden for bogholderi, salg og kontor? Perfekt, så læs med her.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Technical Documentation Engineer / Technical Writer

Kan du formulere og forenkle tekniske instruktioner og skabe gode brugeroplevelser i interaktionen mellem menneske og maskine? Og motiveres du af en varieret hverdag som en del af et stærkt team og muligheden for at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger? Så er det dig vi leder efter!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Service Specialist

Har du en dybdegående teknisk viden og en passion for fejlfinding, og drømmer du om at udforske verden? Vi leder efter en dygtig Service Specialist med en solid baggrund og kendskab til både mekanik, elektronik, samt PLC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Sådan får I (bedre) styr på jeres varer i transit

Landed Cost modulet i Dynamics 365 giver jer en stribe fordele

Dato

27.08.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup