Kunstig intelligens vil lige om lidt ændre radikalt på din supply chain-planlægning

Det var dén erkendelse, der fik Jens Davidsen til at overbevise sin ledelse om at investere i to nye avancerede systemer til forecasting og analyse. Systemerne skal fodre sales & operations planning-processen med data. Og kræfterne skal fremover flyttes fra dataindsamling til at træffe beslutninger, der skaber fordele for forretningen.

”Vi skal fokusere på konsekvenserne af analyserne: hvad betyder disse data om efterspørgsel og forventet salg for, hvad vi skal foretage os i indkøb og logistik?”, fortæller Jens Davidsen. Foto: Aurora Group..

13.12.2018

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

”De logistiktunge virksomheder, som ikke kommer med på vognen med kunstig intelligens og machine learning nu, vil sakke bagud i konkurrencen”, fortæller Jens Davidsen, da undertegnede beder ham sætte ord på den erkendelse, der ramte ham på en international supply chain-konference i Stockholm sidste år. Jens er projektleder hos Aurora Group, der er distributør af elektronik og tilbehør.

Læs også: Big Data, IoT og sensorer får stor effekt for de ansatte

”Jeg hørte om erfaringer fra Amazon og andre fremadstormende virksomheder, og det gik lige pludselig op for mig, at vi står på tærsklen til et paradigmeskifte inden for planlægning af forsyningskæden. Nye teknologier som AI (artificial intelligence eller kunstig intelligens, red.) og machine learning, der er en del af AI, kan noget helt nyt. De kan helt enkelt automatisere den dataindsamling, som jeg og kollegaer i årevis har brugt størstedelen af vores arbejdstid på. De kan udføre opgaver, som vi bruger 10 timer på i dag, på 10 sekunder”, siger han.

De logistiktunge virksomheder, som ikke kommer med på vognen med kunstig intelligens og machine learning nu, vil sakke bagud i konkurrencen.

Jens Davidsen, Project Leader hos Aurora Group.

Han og hans kollegaer i de forskellige virksomheder, han i sin 25-årige karriere inden for supply chain management har været ansat i, har brugt enorme ressourcer på at indtaste data i forskellige Excel-ark samt afstemme arkene med hinanden. Excel-arkene bliver delt med salgsafdelingen, som taster friske data ind som ordrer og reserverer varer på lageret.

”Der bliver brugt enorme ressourcer på at taste data ind, skabe overblik og vedligeholde lister fra masser af medarbejdere i indkøb, salg, marketing, planlægning og logistik. De nye systemer baseret på kunstig intelligens og machine learning kan udføre dette arbejde mere kvalificeret og dynamisk, så der ikke sker fejl, og så dataene altid er opdaterede”, forklarer han og supplerer:

”Det frigør lige pludselig en masse dygtige medarbejdere, der i stedet kan koncentrere sig om at få bedre styr på lagerniveauer, så kunderne oplever høje serviceniveauer, og finansafdelingen oplever lavere kapitalbindinger eller lavere arbejdskapital”.

”Indkøbernes og planlæggernes rolle i Aurora vil i fremtiden være mere præget af analyseopgaver og samarbejde end af udførende databearbejdnings-opgaver”, fortæller project leader Jens Davidsen. Foto: Aurora Group..

Analyserne blev større og større
Jens Davidsen beretter om, at hverdagen for ham og hans kollegaer i demand planning samt indkøb er præget af analyser af demand, der bliver større og større og indeholder rigtig mange MB data. Aurora er en virksomhed, der er i kraftig vækst med en fordobling af omsætningen de seneste fem år.

”Analyserne er udarbejdet i Excel, som er et fantastisk system. Men de bliver delt med både salg, marketing, indkøb, it og ledelse; og hvis én part foretager en ændring, er det næsten umuligt for en anden part at opdage det. Det kan også være tæt på umuligt at spore en ændring, når den opdages, ligesom det ikke er til at vide, hvornår ændringen er foretaget", siger han og fortsætter: 

Det betyder alt sammen, at analyserne bliver meget sårbare, alle bliver nervøse for om, de sidder med den opdaterede og korrekte information, og der bliver i det hele taget brugt store mængder tid på analyserne. Det er tid, der i sig selv ikke skaber værdi for kunderne eller forretningen, så det er jo egentlig spildtid”.

For meget brandslukning
Konsekvenserne af de uoverskuelige Excel-baserede planlægningssystemer er, at planlægning, indkøb og it ender med at bruge rigtig meget tid på brandslukninger. Nogen opdager, at der er en fejl, men det tager lang tid at finde frem til fejlkilden og få den rettet.

I mellemtiden er der dukket to andre fejl op – og alt imens tiden går med krævende fejlfindinger, så er lagerniveauerne ikke helt så skarpe, som de kunne være. Det er meget naturligt, fordi fokus er rettet mod at finde og rette fejl, frem for at analysere sig frem til de helt rigtige lagerniveauer på alle varekategorier og varenumre (SKUs). Det betyder så igen, at lagerbindingerne er for høje, og servicegrader ikke er nær så gode, som de kunne være.

Brug tiden på konsekvenserne
”I Aurora har vi valgt at investere i to systemer, der gør brug af kunstig intelligens teknologi. De skal automatisere store dele af vores forecast- og demand planning-proces samt hjælpe os med at analysere på dataene. Det er lukkede systemer, der henter data direkte i en SQL-server. Det betyder, at alle de ændringer, der bliver foretaget, vil blive logget, og det er nemt at se hvem, der har ændret hvad hvornår”, siger Jens Davidsen.

Nye teknologier som AI og machine learning kan ifølge Jens Davidsen udføre opgaver, som han og kollegaer bruger 10 timer på i dag, på 10 sekunder. Foto: Aurora Group..

Han fremhæver, at det har mange fordele og peger særligt på to: Tilliden til dataene og planerne vil stige, og funktionerne i virksomheden kan begynde at bruge kræfterne på hjælpe hinanden til at finde frem til de helt rigtige lagerniveauer og på den måde styrke arbejdskapital og serviceniveauer.

”Det er ikke særligt værdiskabende for forretningen og vores leverandører samt kunder, at vi bruger vores tid på at indsamle og justere data. Det er meget bedre, at vi fokuserer på konsekvenserne af analyserne: hvad betyder disse data om efterspørgsel og forventet salg for, hvad vi skal foretage os i indkøb og logistik?”, fortæller han.

Involvering og ledelsesopbakning
Aurora har investeret i et system til forecasting og demand planning, som gik i luften i det tidlige efterår 2018. Virksomheden har også investeret i et business intellligence-system, der skal automatisere og forbedre det analysearbejde, som følger, når efterspørgsels-prognoserne (demand forecast) er kortlagt. Det bliver implementeret lidt senere på året.

Fem afgørende faktorer for forandringen

Jens Davidsen peger på fem faktorer, der er kritiske for Auroras implementering af to nye systemer til demand planning og business intelligence:

  1. Få topledelsens opbakning, uden den vil forandringen aldrig lykkes.
  2. Kommuniker målet meget klart. Alle skal tydeligt kunne se, hvad I vil opnå – og at målet ikke er afskedigelser.
  3. Alle skal også kunne se meningen med det. Denne del tager tid og kræver en længere dialog og en række workshops. Alle har forskellige forudsætninger og vinkler.
  4. Synliggør fordelene ved de nye systemer. Hvad betyder de for medarbejderen, afdelingen, virksomheden og kunder/leverandører?
  5. Gør det klart, at dette er et skridt i et digitalt paradigmeskifte. Det er metaforisk fortalt en overgang fra at bruge landkort til at anvende GPS-teknologi.

”Det er naturligvis en stor mundfuld for hele organisationen at indføre to nye systemer, der vil medføre meget store forandringer i den måde, vi arbejder på. Implementering af demand-systemet er foregået henover seks workshops fordelt over en længere periode, hvor vi har lagt vægt på at bruge tid på at få alle med".

"Det har handlet om tre ting: 1) at give alle berørte medarbejdere en god mulighed for at lære det nye system at kende, 2) at skabe en dyb forståelse for hvorfor, det er en god idé, og 3) at skabe tillid til, at indførelsen af de nye systemer ikke handler om at afskedige medarbejdere, men derimod handler om at beskytte arbejdspladser ved at gøre Aurora og vores forsyningskæde til en stærke forretning”, fortæller Jens Davidsen.

Han peger på to helt afgørende forudsætninger for at få succes med at implementere nye systemer, der forandrer en organisations arbejdsmåder. Det er: Få topledelsens synlige opbakning, ellers vil det aldrig lykkes. Og involver alle berørte medarbejdere på tidligt og så meget som muligt, så de får oplevelsen af at blive taget seriøst og får mulighed for at tage ejerskab for forandringerne.

S&OP er målet
Målet for Aurora er at indføre en effektiv sales & operations planning-proces (S&OP), hvor salg, logistik og indkøb løbende arbejder tæt sammen om til enhver tid at have de rette lagerniveauer på alle varer. Hverken for meget eller for lidt.

”En effektiv S&OP kræver, at vi har nem adgang til gode og valide data. Det skal de to nye systemer hjælpe os med. Vi skal basere vores prognoser, indkøb og lagerniveauer på fakta frem for følelser. Indkøbernes og planlæggernes rolle i Aurora vil i fremtiden være mere præget af analyseopgaver og samarbejde end af udførende databearbejdnings-opgaver. Vi skal gå fra at være reaktive til at være proaktive, så vi proaktivt kan gå ud til kunder og leverandører og hjælpe dem til at gøre både dem og os stærkere”.

Læs også: Danske virksomheder lukker robotterne ind

Ledelsen på alle niveauer har ifølge Jens Davidsen længe haft et ønske om at få en platform med ”rigtige data”.  Ved både at kunne se historiske samt fremadrettet tendenser bliver ledelsesinformationen væsentligt bedre og kan gavne både planlægning, budgettering, fremskaffelse af cash på de rigtige tidspunkter. Dette letter kommunikationen til såvel kunder, leverandører og medarbejdere, da man sidder med et fælles overblik og beslutningsgrundlag.

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen 2024: Bliver AI en gamechanger i Supply Chain?

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

19.03.2024SCM.dk

Logistikvirksomhed satser på SBTi mod grøn topplacering

19.03.2024SCM.dk

Ny EU-aftale om bæredygtig emballage og mindre emballageaffald

18.03.2024Columbus

Sponseret

Er du og dit økonomisystem klar til kravet om digital bogføring?

18.03.2024SCM.dk

Odense Robotics StartUp Fund er blandt Europas bedste

14.03.2024SCM.dk

AI-værktøjer udfordrer datasikkerheden

14.03.2024TrueCommerce

Sponseret

CTC vs. Post Audit

13.03.2024SCM.dk

Multifunktionelle pakkebokse skal hjælpe med affald

08.03.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde lancerer nyeste lagerteknologi

Jobmarked

Se alle

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Shipping & Planning Coordinator, Barselsvikar

Hos Körber Supply Chain DK fokuserer vi på at skabe værdi gennem produktivitet og effektive logistikløsninger. Vi er i markant vækst og søger en barselsvikar til at overtage shipping-funktionen og være en nøglespiller i den kommende periode, når en af vores medarbejdere går på barsel ved udgangen af juni.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Apport Systems A/S

Bliv vores Frontend Software Developer til Apport Cloud WMS.

Synes du, at ny teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Fantastisk, så læs med her – vi leder efter dig, der bliver en del af Apport teamet som vores Frontend Software Developer.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Apport Systems A/S

Bliv vores Software Developer. Vores SQL Expert til udviklingsteamet.

Er du klar til at blive Apports nye softwareudvikler: et job med ansvar, selvstændighed og IT-kundskaber. Vi glæder os til at modtage din ansøgning.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
RELEX Solutions
Webinar
The future of consumer goods supply chain planning

Join us for an exclusive online event that will introduce the new RELEX end-to-end supply chain planning solution capabilities for consumer goods companies.

Dato

07.02.2024

Sted

On-line

RELEX Solutions
Webinar
RELEX Next

Deltag til vores årlige online begivenhed RELEX Next. Her vil du høre alt om RELEX’ nyeste løsninger, samt erfaringer fra virksomheder, der allerede bruger dem succesfuldt. At følge med udviklingen er afgørende for detailhandlens succes. Under RELEX Next vil vi dykke ned i kritiske branchetemaer for at undersøge, hvordan hurtigt skiftende forbrugsvaner, supply chain disruptions og økonomisk usikkerhed understreger behovet for intelligent detailplanlægning - og hvorfor det er vigtigere end nogensinde før. Se hele agendaen på linket.

Dato

15.02.2024

Tid

14:00

Sted

On-line

Oracle Danmark A/S
Konference
2024 OTM User Conference Europe

The OTM SIG Board proudly organises an OTM User Conference in the Amsterdam Marriott Hotel on 20-22 March 2024, which is the 12th OTM event in Europe to better serve the region. Key representatives from OTM Strategy and Development will attend this conference, and various partners in OTM’s ecosystem will sponsor. This conference is an addition to the yearly OTM conferences in America and APAC.

Dato

20.03.2024

Tid

17:00

Sted

Amsterdam Marriott Hotel

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Økonomisk analyse

Bliv skarpere på økonomisk analyse og de økonomiske dynamikker i organisationer. På dette kursus, som også er et diplommodul, er der fokus på generel investerings- og finansieringsteori, inklusive virksomhedens (organisationens) årsberetning og den bagvedliggende lovgivning.

Dato

20.03.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværksforsvar og angrebshåndtering

Vil du lære det nyeste inden for trusler, sårbarhed og malware – og samtidig blive skarp på kryptografiske løsninger?

Dato

04.04.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Sikker implementering af systemer

Er det dit ansvar, når virksomheden skal sikre data under transport og ved opbevaring? Så er det vigtigt at vælger en sikker og tilstrækkelig hurtig kryptografisk algoritme.

Dato

04.04.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup