Kunstig intelligens er langt mindre udbredt i forsyningskæden, end man måske skulle tro

Danske forsyningskæder gør kun i begrænset omfang brug af kunstig intelligens. Det viser en undersøgelse fra SCM Panelet. Undersøgelsen viser for eksempel, at der er langt mellem både strategier og konkret praksis.

Tallene viser med al tydelighed, at der ikke sker det store strategiske arbejde med kunstig intelligens, hvilket kan være med til at forklare den nuværende lave anvendelse af kunstig intelligens. Foto: 123rf.com.

21.06.2024

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Læs den fulde undersøgelse her.

1,97. Det er den samlede gennemsnitlige score for i hvilken grad, respondenterne opfatter, at virksomhederne har en klar strategi for at bruge kunstig intelligens. 

Scoren er taget fra en såkaldt Likert-skala, der går fra 0 til 5, hvor 5 er den højeste score. Resultatet er altså noget lavere end halvdelen. 

Det kan man så diskutere om, det er lavt, højt eller forventeligt ud fra den betragtning, at der siden Open AI’s lancering af ChatGPT i efteråret 2022 er foregået utrolig meget snak og skriveri om kunstig intelligens (KI) i alle samfunds- og erhvervsfelter. Det gælder også for forsyningskæden, hvor særligt forecasting og lagerstyring har været udpeget som oplagte områder at anvende KI.

Der synes dog at være stor forskel på, hvor meget opmærksomhed KI i forsyningskæden får i medieartikler, rapporter og analyser og så den reelle status for brug af KI i de praktiske forsyningskæder.

Behov for strategisk afklaring
Samlet set er undersøgelsens gennemsnitsværdi for hvilken grad, respondenterne opfatter, at virksomhederne har en klar strategi for at bruge kunstig intelligens, på 1,97. Det dækker over et snit for de store på 2,20 og for SMV’erne på 1,73, se figur 1.

Figur 1: I hvilken grad er der en klar strategi for brug af kunstig intelligens?. Foto: SCM Panelet / Jan Stentoft

”Disse lave værdier indikerer et behov for at agendasætte brugen af kunstig intelligens med henblik på at afklare de strategiske implikationer af at tage sådanne teknologer i brug”, lyder det fra professor Jan Stentoft, der er hovedkraft bag undersøgelsen.

Tallene viser med al tydelighed, at der ikke sker det store strategiske arbejde med kunstig intelligens, hvilket kan være med til at forklare den nuværende lave anvendelse af kunstig intelligens. Figur 2 viser, at cirka en ud af fem ikke har påbegyndt noget arbejde med kunstig intelligens. Det er særligt SMV’erne, der ikke har taget hul på arbejdet. 

80 procent af de store virksomheder og 69 procent af SMV’erne har enten igangsat analyser af muligheder for brug af kunstig intelligens eller bruger det konkret i få og afgrænsede områder af virksomheden, se figur 2.

Figur 2: Konkret praksis med brug af kunstig intelligens.. Foto: SCM Panelet / Jan Stentoft

Behov for viden om applikationer
Kunstig intelligens er i rivende udvikling, og der dukker i disse måneder et hav af nye applikationer baseret på kunstig intelligens op på markedet, som er relevante for logistik og supply chain management. Undersøgelsen spørger ind til respondenternes kendskab til supply chain applikationer baseret på kunstig intelligens, og resultatet viser overraskende lave kendskabsgrader, se figur 3.

Figur 3: Kendskab til logistik og SCM applikationer baseret på kunstig intelligens.. Foto: SCM Panelet / Jan Stentoft

Figur 3 viser gennemsnitsværdier for 14 teknologier, og det generelle billede går fra ’i nogen grad’ til ’i meget lav grad’, altså et stykke under middelværdier.

”Lagerstyring/WMS opnår det højeste gennemsnit på 3,03 blandt de store virksomheder. Det er overraskende, at demand planning kun opnår et gennemsnit på 2,94 blandt de store virksomheder, idet det netop er inden for dette område, man er længst fremme med brugen af kunstig intelligens sammen med lagerstyring. Dette resultat indikerer, at der er behov for mere systematisk og struktureret viden om de forskellige applikationer, der findes inden for logistik og SCM”, fortæller Jan Stentoft.

Læs den fulde undersøgelse her.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Den digitale forsyningskæde

Digitaliseringen og brug af både kendt og ny teknologi er afgørende for at være på forkant med konkurrenterne. Kunstig intelligens, robotter, RPA, 3D-print, cloud computing, IoT, digitale tvillinger med meget mere er aspekter, som alle virksomheder skal være vågne overfor. Samtidig skal der være styr på de grundlæggende it-systemer, data, sikkerhed og processer. Og ikke mindst oplæring og træning af medarbejderholdet. Udviklingen går hurtigt, og der er masser af nye og modne teknologier at vælge mellem. Men hvilke skaber værdi for din virksomhed, hvordan vælger du dem, og hvordan får du dem bedst implementeret? Det kan du blive klogere på i dette tema.

Relateret indhold

31.03.2025SCM.dk

Udfordringer presser væksten i robotbranchen

27.03.2025SCM.dk

58 procent vil skære ned på USA’s cloud-udbydere

27.03.2025SCM.dk

Forsyningskæders cybersikkerhed er fulde af blinde vinkler

26.03.2025SCM.dk

AI-agenter: Fremtidens nøgle til effektivisering af arbejdsgange

26.03.2025Columbus

Sponseret

Enhancing manufacturing with AI: Microsoft Copilot for Sales explained

26.03.2025Columbus

Sponseret

Enhancing manufacturing with AI: Microsoft Copilot Studio explained

21.03.2025SCM.dk

Brug af kunstig intelligens i forsyningskæden medfører kun moderate gevinster

20.03.2025SCM.dk

CeramicSpeed styrker cybersikkerhed i trådløs vibrationssensor

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

31.03.2025

Tid

08:30

Sted

Nyborg

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club 2025

Sidste chance for tilmelding!

Dato

01.04.2025

Tid

09:00

Sted

Comwell Kellers Park, Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Risk Management

Uanset din virksomheds type eller størrelse, vil du møde interne eller eksterne risici, som skal vurderes og håndteres således, at de ikke får uforudsete konsekvenser for din virksomhed - og derfor er risk management en forankret del af ISO-standarderne.

Dato

02.04.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Toyota Material Handling A/S
Messe
Toyota Material Handling deltager på Transportmessen 2025

Mød os på på Transport 2025, som finder sted i Messecenter Herning d. 3-5. april. Få gratis adgang til messen – brug blot koden toyota2025, når du bestiller dine billetter online. Vi glæder os til at byde dig velkommen ved stand M9600.

Dato

03.04.2025

Tid

09:00

Sted

Herning Messecenter

Brother Nordic A/S
Messe
Transport 2025

Skandinaviens førende fagmesse inden for transportbranchen.

Dato

03.04.2025

Tid

09:00

Sted

Messecenter Herning

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

EU-Kommissionen har for nyligt lanceret den såkaldte Omnibus-pakke, der skal forenkle kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og styrke EU’s konkurrenceevne.

Dato

03.04.2025

Tid

11:00

Sted

Online på MS Teams