Kunsten at købe råvarer i et uforudsigeligt marked
Risikostyring rykker højt op på agendaen i disse år, og indkøb af råvarer og andre commodities er en hjørnesten i virksomheders risikostyring. Det stiller krav om nyt fokus og nye finansielle værktøjer i indkøbsafdelingen, og indkøberne kan lære meget af økonomiafdelingerne.
2011 bød på det ene chok efter det andet. Det understreger, at verden efter 2008 er en uforudsigelig verden, og at risikostyring er livsnødvendigt for moderne virksomheder. ”Alle virksomheder er på den ene eller anden måde afhængig af energi, og det vil først og fremmest sige olie. Prisen på olie har opført sig som en rutsjebane i en forlystelsespark”, fortæller Alex Chandy, der er ekspert i Risk Management hos konsulentvirksomheden Accenture. Han var i december måned i København for at holde oplæg om, hvordan man sikrer sig mod alt for store ubehagelige overraskelser, når man køber råvarer som fx energi – og hvordan man måske oven i købet kan sikre sig en fordel af de utilregnelige markeder.
Fra mavefornemmelse til professionel systematik
”Råvaremarkederne er udsat for enorme og uforudsigelige prisudsving, og det tempo skiftene foregår i accelerer i disse år. Indkøb af råvarer kan ikke længere klares som et halvtidsjob for en indkøbsassistent. Der skal helt andre ressourcer og professionelle værktøjer til”, fortæller Alex Chandy og tilføjer: ”Tidligere var mavefornemmelse det mest almindelige risikostyringsredskab i indkøbsafdelingerne. Den holder ikke længere. Indkøbsafdelinger skal blandt andet lære af økonomiafdelinger og anlægge en holistisk analytisk tilgang til professionelt og systematisk at sikre sig mod økonomiske risici i hele værdikæden”.
Fem anbefalinger
Hvordan gør man så det? Alex Chandy og kollegaer fra Accenture har studeret, hvad de bedste globale virksomheder fra den profitpressede consumer goods-branche såsom fx Unilever, Pepsi, Nestlé og Coca-Cola gør for at blive dygtigere og mindre sårbare på dette felt. Resultatet er fem anbefalinger:
1. Få styr og samling på data, de skal aggregeres og samles centralt.
2. Analyser data for kilder til lønsomhed, risici, spild etc. Brug dataanalyser til at kortlægge smarte kontraktmæssige strukturer, der minimerer negativ eksponering og optimerer positiv eksponering etc.
3. Gennemfør genforhandling af aftaler med leverandører for at opnå fleksibilitet i volumen, levering, prisstruktur o.s.v.
4. Fjern direkte eksponering ved hjælp af finansielle værktøjer såsom ”prisforecasts” og ”hedging” eller ved at indgå forsikringslignende ordninger/risikostyringsprodukter med banker
5. Er virksomheden storforbruger af ”rene råvarer” (pure commodities) som olie, gas, sukker, korn m.m., så ansæt kompetente medarbejdere der både har den markedsfaglige og kommercielle indsigt i disse særlige markeder (fx folk fra energisektoren). Der er brug for dyb forståelse af disse markeders DNA.