Kunder i kamp om leverandørers gunst

Virksomheder har alle dage kæmpet om kundernes gunst. Det nye er, at de nu også skal kæmpe om leverandørernes gunst. Uden leverandørers og indkøbsfunktionens involvering taber virksomheden nemlig stort på både innovations- og konkurrencekraft.

30.05.2013

SCM.dk

Virksomheder skal som noget nyt anstrenge sig for at blive førstevalg hos strategiske leverandører, når de har nye udviklinger, der kan rykke ved konkurrenceevnen. Det viser forskning gennemført af professor Holger Schiele, University og Twente. Foto: Privat..

”To af de mest markante skift i erhvervslivet siden 1990’erne er open innovation og kampen om ikke kun at blive den foretrukne leverandør, men også at blive den foretrukne kunde hos de strategiske leverandører”, fortæller Holger Schiele, som er professor i Technology Management på University of Twente i Holland, men er bosiddende i Tyskland.

Open innovation
Indtil 1990’erne foregik næsten al udvikling internt i virksomhedernes egne R&D-afdelinger, men siden årtusindeskiftet er der ifølge Holger Schiele sket et radikalt skred, hvor store dele af innovationen er lagt ud af huset til leverandører og andre interessenter.

”Det skaber nye udfordringer, for hvordan samarbejder man effektivt med leverandører om innovation? Vores forskning viser, at indkøbsafdelingen er en af de centrale nøgler i denne bestræbelse. Har man ikke indkøberne med på vognen, misser man en stor del af leverandørerne, og det skader innovationsudbyttet”, fortæller han.

Et vigtigt element i open innovation er altså samarbejde mellem R&D og indkøb. R&D-folk er typisk teknikere, mens indkøbere typisk har en kommerciel baggrund. Det er to forskellige profiler med forskellige sprog og perspektiver, og det kan være en barriere. Holger Schiele og hans forskningskollegaer anbefaler, at større virksomheder etablerer en ny organisatorisk enhed, som man kunne kalde ”procurement engineering”, der skal fungere som interface eller bindeled mellem R&D og indkøb.

Mød professor Holger Schiele

Holger Schiele præsenterer sine banebrydende forskningsundersøgelser inden for open innovation og sammenhængen mellem leverandørinnovation og status som leverandørerens ”foretrukne kunde” på 2nd Supply Chain Leaders Forum 2013 på CBS den 29. august.

Foretrukken kunde
En konsekvens af tendensen mod åben innovation med leverandører er, at virksomheder som noget nyt skal anstrenge sig for ikke kun at være den foretrukne leverandør blandt sine kunder, men også skal anstrenge sig for at blive førstevalg hos strategiske leverandører, når de har nye udviklinger, der kan rykke ved konkurrenceevnen.

Holger Schiele fortæller om forskning blandt en gruppe på cirka 30 leverandører, der alle er specialiseret i at levere komponenter til luksussegmentet blandt bilmodellerne hos Mercedes, BMW og Audi. Det giver BMW, Audi og Mercedes en helt ny udfordring: Hvad skal der til for, at disse leverandører deler nye innovationer, der kan give et bilmærke et forspring i konkurrencen, med BMW, Mercedes eller Audi som den første kunde?

Fik to måneders forspring
Holger Schiele peger på et konkret eksempel med en elektronikproducent, der fik et nyt materiale fra en leverandør til sit produkt to måneder før konkurrenterne. Vi taler her om en branche, hvor produktlevetiden måske er på seks måneder. Forspringet på de to måneder betød, at producenten kunne øge sin markedsandel og kunne sende en del af overskuddet videre til leverandøren.

<p>”… danske virksomheder har en særlig fordel, fordi de er relativt små og relativt hurtige til at tilpasse sig nye vilkår…” </p>

Holger Schiele, professor

Forskning viser ifølge Schiele, at ny viden som tommelfinerregel har en gennemtrængningstid på 10 til 20 år. Der er naturligvis undtagelser; men en forskningsundersøgelse viser, at fem procent af ny viden fra 1980 var implementeret efter fem år, og 70 procent var implementeret efter 25 år.

”Vi kan forvente, at det vil tage lang tid, før virksomheder over en bred kam har taget åben innovation og idéen om at blive den foretrukne kunde til sig. Der er derfor store potentialer for de virksomheder, som er hurtigt ude. Her ser det ud til, at danske virksomheder har en særlig fordel, fordi de er relativt små og relativt hurtige til at tilpasse sig nye vilkår. Jeg ser derfor frem til at præsentere min forskning på konferencen på CBS i august måned”, fortæller professor Holger Schiele.

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes – øg resiliensen i forsyningskæden

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

25.11.2024SCM.dk

Kan I skaffe de kompetencer I har brug for?

25.11.2024SCM.dk

Ny mobil cobot er større, stærkere og mere præcis

21.11.2024SCM.dk

Danske topledere investerer heftigt i AI – uden at vide noget om teknologien

20.11.2024SCM.dk

Hvor bliver jeres usolgte varer af?

20.11.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

15.11.2024SCM.dk

Danmark og Holland indgår tæt samarbejde om VE og brintproduktion

14.11.2024SCM.dk

Ny rapport: Arbejdsvilkår overskrider firmas eget kodeks

11.11.2024SCM.dk

Ny virksomhedstype vil lukke huller i cirkulær økonomi

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online