Kunder ønsker fri returnering ved e-handel
Ifølge en amerikansk undersøgelse vil otte ud af ti e-handelskunder afholde sig fra at købe flere varer i en webshop, der ikke tilbyder gratis returnering.
ShopRunner, der mod et medlemskab tilbyder hurtig levering fra en række store webbutikker, har foretaget en undersøgelse blandt e-handelskunder i USA, der viser, at kunderne i stigende grad lægger vægt på gratis returnering af varer.
81 procent af de adspurgte kunder svarede således, at de sandsynligvis ikke vil handle igen i en webshop, der tager penge for at sende varer retur. 69 procent syntes samtidig, at returnering er en bøvlet proces.
ShopRunners undersøgelse lægger sig i forlængelse af et universitetsstudie fra Washington and Lee University i efteråret 2012, der undersøgte effekterne på forbrugeradfærden af kundebetalt eller gratis returnering. Studiet fulgte kundeforbruget i en periode på fire år og viste, at webbutikkernes returregler havde stor effekt på kundernes forbrug og loyalitet.
Når forbrugerne selv skulle betale for returneringen, faldt købelysten i den pågældende webbutik mellem 75 og 100 procent, målt to år efter kundens returnering, viste universitetsstudiet. Det står i modsætning til, at kunder i webbutikker med gratis returnering i samme periode købte for mellem 158 og 457 procent mere, skriver supplychainbrain.com.
- JKK