Krav til lageret: Fart, fleksibilitet og frit overblik

E-handel bliver ved med at vokse vildt og voldsomt, og det vender op og ned på meget i logistikken. Det gælder ikke mindst på lageret, hvor den traditionelle ABC-analyse er ude, og nye softwarestyrede processer og dataanalyser skal sikre fart, fleksibilitet og frit overblik.

Et moderne lager med WMS skal kunne operere i højt tempo. Illustration: SSI Schäfer.

16.05.2018

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Pluk på lageret er på kort tid gået fra at være fokuseret på pluk til palle over pluk til kolli til nu at være single-piece-pick. Den stærkt voksende e-handel betyder, at virksomheder ikke længere er begrænset af, at varenumrene skal kunne være i en butik. Individualiseringen og udbuddet stiger i takt med e-handelens fremdrift.

Den finske kæde Stockmann, der minder om Magasin herhjemme, håndterer e-commerce-plukning på sit lager med et vare-til-mand-system. Foto: SSI Schäfer.

”E-handel bliver ved med at vokse, og det betyder, at de fleste lagre skal udføre enkeltstykspluk, når fru Jørgensen bestiller tre par sko og hr Jørgensen bestiller en ny klinge til rundsaven”, siger Ole Madsen.

Han er adm. direktør for SSI Schäfers aktiviteter i Norden og Østeuropa, der omfatter 16 lande, 420 medarbejdere og en omsætning på cirka 1 milliard DKK.

”Udviklingen på lagrene går ekstremt hurtigt. Når vi taler om ”gamle dage”, taler vi om situationen for tre år siden. De sidste tre år har virksomheder investeret massivt i automatisering af deres lagre, fordi de skal løfte opgaven med single-piece-pick, så den både sker omkostningseffektivt, hurtigt og med høj plukkvalitet", fortæller han og fortsætter:

"For tre år siden var løsningen langt hen ad vejen at hyre medarbejdere, der kunne plukke manuelt. Den går ikke længere. I dag er det softwarestyrede processer, avancerede shuttle-anlæg med såkaldt matrix-teknologi, robotter og masser af intelligente business intelligence analyser med brugervenlige dashboards, der i realtid giver gennemsigtighed ned på laveste varenummer-niveau.”

SSI Carrier er en løsning til intern transport inden for især fashion, som nævnes i artiklen. Foto: SSI Schäfer.

Han nævner den klassiske ABC-analyse på et mand-til-vare-lager som et eksempel. ABC går ud på at placere de mest frekvente varer nærmest forsendelsen, så plukkeren skal gå færrest mulige skridt eller køre færrest mulige truck-meter for at hente varen.

Tilsvarende bliver de mindst frekvente varer placeret længst væk på lageret. Men når vi taler e-handel, tager den form for plukkeproces simpelthen for lang tid, fordi plukket ikke længere er en hel palle eller en kolli, men blot en enkelt vare. Yderligere er trenden, at forbrugerne indkøber mere individuelle og specifikke varenumre.

Her er der behov for et automatiseret vare-til-mand system, der kan foretage single-piece plukkeprocessen automatisk og meget hurtigere - og samtidigt dække en fladere kurve med et stigende antal varenumre.

Fra stål til it
Ole Madsen har været med på forreste række i udviklingen af lagre i Norden i efterhånden mange år. Han stiftede i 2005 egen virksomhed, der designede og leverede lagerløsninger. Virksomheden blev i 2007 opkøbt af SSI Schäfer, hvor Ole Madsen blev ansvarlig for Danmark og Norden, og i 2013 fik han tillige ansvaret for det østeuropæiske område.

”Vi er som leverandør gået fra at være en stålvirksomhed, der byggede lagre for vores kunder til i dag at være en it-fokuseret virksomhed, der er dybt involveret i alle aspekter af lageret samt hele kundens værdikæde og arbejder med strategiske dataanalyser. Vi beskæftiger i dag mere end 1000 it-specialister og tilbyder vores eget WMS lagerstyring med danske it-udviklere”, siger han og supplerer:

”Det har været en utrolig udvikling, og alt tyder på, at udviklingstakten bliver endnu mere intens de næste år”.

Jeg forventer, at føde- og dagligvarebranchen i Norden om få år vil være lige så præget af e-handel, som den er i dag i England

Ole Madsen

Ole Madsen fremhæver, at der er forskelle i krav til lageret i de forskellige brancher. Fashion opererer for eksempel med en returprocent på 30-40 procent og skal derfor være skarpe til hurtigt og effektivt at få returvarer tilbage på rette plads i vareflowet på lageret; mens værktøj til private måske har en returprocent på tre procent.

Han forventer, at en af de næste brancher, der for alvor vil blive påvirket af e-handlen bliver føde- og dagligvarer, som oplever kraftig e-handelsvækst i England og USA.

E-grocery i Norden
”Jeg forventer, at føde- og dagligvarebranchen i Norden om få år vil være lige så præget af e-handel, som den er i dag i England. Det vil betyde, at mange lagre og forsyningskæder i detailsektoren skal bruge masser af ny teknologi og automatiserede løsninger", siger Ole Madsen.

"På et manuelt lager koster en ordrelinje i snit otte kroner, mens en ordrelinje på et moderne teknologisk lager koster en krone. Den besparelse er simpelthen for stor til, at detailkæder og store leverandører kan håndtere e-handelsudviklingen ved blot at mande ekstra op eller forlænge eksisterende løsninger med brædder. Der skal nye boller på suppen”, tilføjer han.

Cuby er et eksempel på en del af de avancerede shuttle-anlæg med matrix-teknologi. Foto: SSI Schäfer.

3PL og WMS med vokseværk
Et andet område, hvor Ole Madsen forventer en teknologisk udvikling, er tredjepartslogistikudbydere (3PL) eller speditører.

”3PL er begyndt at tilbyde dedikerede e-handelslagre, hvor de kan konsolidere lagre for en række små og mellemstore e-handelsvirksomheder, som ikke har tilstrækkelig kritisk masse til at retfærdiggøre investeringer i nye teknologiske løsninger. 3PL-lagrene er i færd med at blive betydeligt mere automatiserede”, siger han.

Han forventer også, at softwarestyring til lageret, der er kendt som WMS, vil bevæge sig udover lagerportene og brede sig over transportstyring (TMS) og planlægningen (SCE), så WMS i løbet af nogle år vil etablere sig som værdikædens ERP-system, der for eksempel tilbyder predicted forecasting, hvor lagrene starter med at plukke ud fra avancerede forecast-modeller i WMS lagerstyringen.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Denne artikel er del af et tema:

Tema om lagerstyring og WMS

Relateret indhold

25.04.2024SCM.dk

Houthierne har genoptaget angreb - Maersk-skib var mål

25.04.2024SCM.dk

Nyt intelligent værktøj udregner klimadata for elektronikprodukter

24.04.2024TrueCommerce

Sponseret

WEBINAR: E-fakturering i Tyskland

23.04.2024TrueCommerce

Sponseret

Webinar: PEPPOL

19.04.2024Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Honeywell EDA10A entry-level industritablet

12.04.2024SCM.dk

Ny banebrydende automatisering af ordreplukning

12.04.2024SCM.dk

Alt for få virksomheder kan håndtere cyberangreb

08.04.2024SCM.dk

Forskere efterlyser bæredygtig og ansvarlig AI-udvikling

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Electrical Site Supervisor

Er du parat til at gøre verden til din arbejdsplads? Med 150+ rejsedage om året bliver du en af vores vigtigste repræsentanter på kundernes sites, hvor vi leverer og installerer komplekse og højteknologiske logistikløsninger. Vil du bidrage med din faglighed og dine evner for teknisk ledelse? Så er det netop dig, vi søger til en stilling som Electrical Site Supervisor!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Site Manager

Er du vores nye jonglør? Når vi installerer vores komplekse og højteknologiske logistikløsninger på kundernes sites overalt i verden, har vi brug for en Site Manager, der er i stand til at jonglere med adskillige opgaver og bevare overblikket. Samtidig skal det sikres, at vores stærke relationer både internt og til vores kunder bevares og udvikles. Er det dig? Så tilbyder vi en stilling som Site Manager!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle