15.03.2023 | Lager & distribution
Kraftig opgradering af ladenetværk i Norden
Transportbranchen bevæger sig hastigt imod brugen af el. For at imødekomme de øgede krav om mere ansvarlig transport har IVECO og E.ON indgået en ny samarbejdsaftale. Sammen vil de bidrage til en opgradering af infrastrukturen i Skandinavien til elkøretøjernes indtog.
Transportbranchen bevæger sig hastigt imod brugen af el. For at imødekomme de øgede krav om mere ansvarlig transport har IVECO og E.ON indgået en ny samarbejdsaftale. Sammen vil de bidrage til en opgradering af infrastrukturen i Skandinavien til elkøretøjernes indtog. Foto: E.ON.
Med den øgede efterspørgsel efter elkøretøjer i transportbranchen falder aftalen om ladeløsninger i Danmark, Sverige og Norge på et godt tidspunkt. Og det er ikke tilfældigt, at samarbejdet er indgået netop nu. IVECO har for nyligt lanceret den nye elektriske varebil, IVECO eDAILY, også kendt som den klassiske og populære DAILYs ’elektriske tvilling’. Med samarbejdet kan kunden få en samlet løsning, hvor IVECO leverer køretøjet, og E.ON leverer og supporterer IVECO-kunderne med elladestandere i hele Skandinavien.
"Transportbranchen står over for en stor omstilling, og opladningen kan virke som en udfordring. Det skal passe ind i logistikken og transportmønsteret, så det kræver ofte skræddersyede løsninger. Netop derfor er dette en vigtig aftale for os. Sammen med E.ON går vi forrest og kan nu levere en komplet elektrisk løsning med både IVECO eDAILY og opladning", udtaler Kåre Neergaard, Business Line Manager for Light, Medium & Heavy lastbiler hos IVECO North Europe & Baltics.
Elmarkedet går kun én vej
Den nye IVECO eDAILY er IVECOs svar på en nulemissions varebil. Og det ser ud til, at IVECO har satset på det rigtige. Ifølge Kåre Neergaard går markedet i stigende grad mod el.
Kåre uddyber:
"Markedet for varebiler går den eldrevne vej, og vi forventer, at markedsandelen for elektriske varebiler i Danmark vil stige kraftigt de kommende år. I Danmark er den lige nu kun på 6 procent. Men salget af varebiler stiger hver måned, og der er ikke nogen tvivl om, at det er den vej, det går".
Kunderne slipper for bekymring
Derfor er det nye samarbejde også for E.ON et vigtigt skridt i udviklingen og målet om at forbedre ladenetværket i de nordiske lande. Christian Halleløv, Head of Global eTransport hos E.ON udtaler:
"Vi er rigtig glade for samarbejdet og for på den vis at kunne hjælpe IVECO-kunder med en samlet elløsning i Skandinavien. Vi arbejder kontinuerligt med den grønne omstilling af transportbranchen og nu er tiden kommet til at få de tungere køretøjer over på el. Med IVECOs kommende sortiment af tungere køretøjer på el vil det blive nemmere for transportvirksomheder at vælge el. Vores fælles mål er at gøre omstillingen til elektriske køretøjer nem for IVECO-kunder. Det vil vi blandt andet opnå ved at gøre det muligt for kunderne at lade der, hvor behovet er, for eksempel hvor bilerne læsses eller overnatter".
Læs også: Raketvækst af tunge el-lastbiler i Europa og USA
Og Christian Halleløv er tilfreds med at kunne bidrage til lettere brug af de kommende elektriske varebiler. Han fortsætter:
"Hele ideen med samarbejdet er at tage bekymringen væk fra kunden. IVECOs sælgere er dygtige til ladeløsninger, men de skal ikke være eksperter. Når IVECO har solgt en IVECO eDAILY, kommer E.ON på banen med eksperterne og supporterer kunden med alle de spørgsmål, de måtte have omkring laderne: om der er nok strøm på adressen, eller der skal graves ud. Og hvis de har brug for at lade ude i byen, får de et kundekort, så de kan lade offentlige steder. Alt det hjælper vi med".
I fællesskab har IVECO og E.ON udarbejdet tre pakker, som de tilbyder IVECO eDAILY kunderne: en lille, en mellem og en stor. Pakkerne inkluderer blandt andet en løsning tilpasset det behov, kunden måtte have for at tilføje eller fjerne batterier, når bilen er købt, så kunden kan optimere kilometertal og lastekapacitet.
- PiB

Videnskaben taler sit klare sprog om klimaet
FN’s klimapanel (IPCC) har sat sidste punktum i sjette hovedrapport. Rapporten vil stå som en videnskabelig hjørnesten mange år frem og danne grundlag for fremtidens klimapolitik.
Strategi & ledelse

Vil være pioner i vedvarende energi på faciliteter
Logicenters vil installere solceller på tværs af 800.000 m2 tagareal på selskabets logistikcentre. Det svarer til 133 fodboldbaner og er mere end en fordobling. Det er samtidig en indikation på, hvor høj prioriteret bæredygtighed har for erhvervslivet.
Lager & distribution

Billund Lufthavn tænker stort
Den 20. marts blev Maersk Air Cargos første fragtfly sendt på vingerne fra Billund Lufthavn til Kina. Det skete efter en reception med skåltaler, snoreklip og netværk blandt andet med besøg fra transportminister Thomas Danielsen og erhvervsminister Morten Bødskov.
Lager & distribution

5 dominerende automationstendenser lige nu
I marts måned var repræsentanter for den internationale robot-branche samlet i Odense til European Robotics Forum 2023. I den anledning gav Rasmus Smet Jensen, Vice President, Marketing & Strategy hos Mobile Industrial Robots (MiR), sit bud på de vigtigste tendenser inden for automation lige nu.
Lager & distribution

Dagrofas logistik skaber vækst i årsregnskabet
Dagrofas årsresultat for 2022 lander på 74 millioner kroner, hvilket er fødevarekoncernens bedste i 11 år og knap 30 procent bedre end sidste år. Det er i høj grad fødevarekoncernens foodservice- og logistikforretninger, som trækker det samlede årsresultat op, mens detail – i lighed med øvrige markedsdeltagere - har været udfordret af svære markedsvilkår og høje energipriser.
Innovation

Danmarks naturressourcer for 2023 er opbrugt
Den 28. marts har Danmark opbrugt sine naturlige ressourcer for 2023 som et af de første lande i verden. Dagen er også kendt som ‘Overshoot Day’. Resten af året bruger vi flere ressourcer – for eksempel fisk og træ – end Jorden naturligt kan genskabe resten af året. Danmarks forbrug skal reduceres, mener WWF Verdensnaturfonden, som sammen med DBA sætter fokus på genbrug.