Raketvækst af tunge el-lastbiler i Europa og USA
I fjor voksede antallet af tunge elektriske lastbiler på vejene i Europa og USA hurtigere end nogensinde før. Volvo Trucks har nu solgt mere end 4.300 elektriske lastbiler globalt i mere end 38 lande. I Europa er Volvo Trucks markedsleder med en markedsandel på 32 procent af markedet for tunge elektriske lastbiler. I Nordamerika var tæt på halvdelen af alle elektriske lastbiler der blev solgt i 2022 en Volvo-lastbil.
I fjor voksede antallet af tunge elektriske lastbiler på vejene i Europa og USA hurtigere end nogensinde før. Volvo Trucks har nu solgt mere end 4.300 elektriske lastbiler globalt i mere end 38 lande. I Europa er Volvo Trucks markedsleder med en markedsandel på 32 procent af markedet for tunge elektriske lastbiler.
I Nordamerika var tæt på halvdelen af alle elektriske lastbiler der blev solgt i 2022 en Volvo-lastbil.
I 2022 voksede markedet for tunge elektriske lastbiler (≥16 tons totalvægt) i Europa med 200 procent til 1.041 enheder, og Volvo Trucks har den højeste andel af dette marked.
“Vi er fast besluttede på at lede transformationen til elektriske lastbiler, og vores markedsledende position i 2022 - ikke kun i Europa men også i Nordamerika og øvrige markeder - er et bevis på, at vi gør netop det. Selv om markedet for elektriske lastbiler stadig er forholdsvist lille er tendensen klar: Mange af vores kunder starter nu deres eget skift mod elektrificering. Vi har til hensigt at være katalysatoren for denne overgang og sigter mod, at halvdelen af vores globale salg af nye lastbiler skal være elektriske i 2030”, siger Roger Alm, President for Volvo Trucks.
Læs også: Klimarådet: El kan drive fremtidens lastbiler
Siden Volvo Trucks indledte sin produktion af fuldelektriske lastbiler i 2019, har virksomheden solgt mere end 4.300 enheder i mere end 38 lande rundt om i verden. Volvo tilbyder i øjeblikket branchens bredeste modeludvalg, med 6 modeller af serieproducerede elektriske lastbiler for anvendelse til en lang række forskellige kørselsopgaver i og mellem byer.
“Vi har nu en produktportefølje, der kan dække de fleste typer kørselsopgaver for alle slags kunder. Ser vi på mønstrene for gods- og varestrømme, er det muligt at elektrificere næsten halvdelen af alle disse transporter med vores nuværende line-up af elektriske lastbiler”, siger Roger Alm og fortsætter:
“Vi ser det som vores mission at støtte vores kunder i at få det til at ske”.
- PiB