Kosan Crisplant bygger global forretning med effektiv udnyttelse af it
Kosan Crisplant har taget rejsen fra lokal producent til global aktør med stor succes. En af årsagerne til, at virksomheden i dag kan drive en succesfuld, lean forretning med kunder i 130 lande er målrettet udnyttelse af it.
Datadrevne virksomheder præsterer bedre end virksomheder, der ikke baserer sine beslutninger og adfærd på data. En amerikansk undersøgelse blandt 330 nordamerikanske virksomheder præsenteret af MIT Sloan forskerne McAfee og Brynjolfsson i Harvard Business Review i 2012 viser, at datadrevene virksomheder er fem procent mere produktive og seks procent mere lønsomme. Den erfaring kan Kosan Crisplant nikke genkendende til.
Siden Kosan Crisplant i 2000 blev en selvstændig enhed har virksomheden gennemgået en omfattende transformation. Fra at være en lokal dansk producent af gaspåfyldningsanlæg har virksomheden udviklet sig til verdensførende leverandør på sit felt med en meget stor markedsandel spredt over hele verden. Det danske hovedsæde har fået følgeskab af 14 datterselskaber samt en fabrik på Sri Lanka, hvor størstedelen af produktionen foregår. Kosan Crisplant har også produktionsenheder seks steder i Europa samt et internationalt netværk af underleverandører.
Den hastige vækst hviler ikke kun på godt købmandsskab og dygtig forretningsførelse, men også på en årelang, målrettet anvendelse af ERP-platformen IFS Applications.
Understøtter global transformation
Vi har brugt IFS Applications helt fra start og opgraderet undervejs. Vi har løbende fået adgang til ny funktionalitet, som har understøttet vores globale transformation. ERP-løsningen har vist stor styrke ved at effektivisere vores processer inden for ordreproduktion og styring af komplekse forretninger, hvilket er af stor betydning for vores virksomhed, siger Jan Boas, IT Manager i Kosan Crisplant.
Kosan Crisplant har netop opgraderet til IFS Applications 9 i et effektivt forløb, hvor både deadlines og budgetter blev overholdt. Opgraderingen foregik på tre sites Danmark, Frankrig og Sri Lanka og forretningen kørte fuldstændig uforstyrret i opgraderingsperioden. Opgradering blev foretaget af konsulentvirksomheden Curit.
Fordele ved ERP i Kosan Crisplant
- Skaber overblik og gennemsigtighed i en yderst kompleks forretning.
- Gør det muligt at styre leverancer fra mange sites og levere præcist, som kunden ønsker det.
- Identificerer alle projekter ned på komponentniveau, så Kosan Crisplant kan yde en unik aftersales service.
- Minimerer risikoen for fejl og dobbelt opretning af varenumre, fordi alle har fuldt overblik over de seneste revisioner.
- Understøtter og forenkler processer, så få medarbejdere kan styre meget komplekse projekter.
- Mobile CRM gør det nemt at arbejde med kundedata på farten og styrker Kosan Crisplants kundeservice.
- IFS Lobby effektiviserer arbejdsgange og styrker beslutningsgrundlaget.
Knivskarp styring med data
Med den nye version af ERP-løsningen har Kosan Crisplant fået adgang til blandt andet de nye værktøjer IFS Lobby og Mobile CRM.
Vi har store forventninger til den nye funktionalitet, som gør systemet endnu mere brugervenligt. Med mobile apps får vores sælgere nem og hurtig adgang til hele CRM-løsningen i ERP-platformen, når de er på farten. Det vil medvirke til at styrke vores kundeservice, som er en af vores vigtigste konkurrenceparametre. CRM får også stor betydning for os, fordi det gør os mere effektive og beslutningsdygtige i vores kundevendte aktiviteter, siger Jan Boas.
CRM-løsningen indeholder rollebaserede dashboards, som præsenterer præcis de data, der er relevante for de enkelte medarbejdere. Jan Boas har selv gjort sig de første positive erfaringer med applikationen, som blandt andet giver ham et nemt overblik over, hvor mange brugere der er logget på IFS Applications, hvor mange licenser der er i drift og antallet af ledige licenser.
Der er ingen tvivl om at CRM-løsningen vil effektivisere mange arbejdsgange. En indkøber kan fx på forsiden holde øje med sine indkøbsordrer og klikke sig direkte ned i vareoversigten uden at skulle navigere ned igennem systemet. Det sparer tid og sikrer, at man ikke overser noget, siger Jan Boas.
Detaljeret indblik i forretningen
Kosan Crisplant anvender flere moduler i ERP-platformen, herunder Financials, Project Management, Supply Chain Management, Manufacturing, Document Management, Engineering og CRM. Systemet er omdrejningspunkt for næsten alle forretningsaktiviteter og giver et detaljeret indblik i Kosan Crisplants forretning: Fra design, planlægnings- og indkøbsafdelingerne i Danmark til produktionen på Sri Lanka og hos underleverandører, til slutleverancen og aftersales service.
Det er et kæmpe puslespil at få enderne til at mødes, både i planlægnings- og leverancefasen. Hvert anlæg er unikt og trækker et komplekst spor af varenumre, tegninger og dokumentation efter sig. Hver en lille ændring, designafdelingen foretager undervejs, skal kommunikeres til Sri Lanka og de involverede underleverandører. At holde styr på revisioner er en kæmpe opgave, som vi kun kan løse, fordi vi bruger systemet så stringent. Vi sender ingen mails eller tegninger frem og tilbage, alt kører i ERP-systemet. Det betyder, at alle hele tiden har fuldt overblik over de seneste revisioner, så vi undgår fejl, siger John Frederiksen, Manager, World Wide Sourcing i Kosan Crisplant.
Stærk kundeservice
Der står 2.650 gaspåfyldningsanlæg med det karakteristiske blå Kosan Crisplant logo rundt omkring i verden. Ofte består en leverance af delleverancer fra flere steder i verden, som skal ankomme på rette tid og sted. Der er også kunder, som ønsker, at hele leverancen skal sendes ud fra Danmark på trods af, at produktionen foregår i andre steder. Det er en del af Kosan Crisplants DNA at imødekomme kundernes krav, også selvom de skaber logistiske udfordringer.
Der er så mange variabler og mulige faldgruber, som vi ikke kunne overkomme uden ERP-platformen. Vi får overblik over alle underleverancer, terminer og revisioner, siger John Frederiksen.
Om Kosan Crisplant
Kosan Crisplant er en af verdens førende leverandører af gaspåfyldningsanlæg. Anlæggene kan være alt fra en enkelt påfyldningsmaskine til komplette anlægsprojekter i 250 millioner kroners klassen, og de leveres over hele verden. Al produktion er ordreproduktion, som styres fra det danske hovedkontor.
I 2003 flyttede Kosan Crisplant en overvejende del af produktionen til Sri Lanka, og efterfølgende har virksomheden åbnet salgskontorer mange steder i verden samt etableret et internationalt netværk af underleverandører. I 2015 var omsætningen på 550 millioner kr. og antallet af ansatte cirka 1.000. Læs mere på www.kosancrisplant.com
Alt kan identificeres overalt
Et anlæg kan sagtens bestå af 2.000 varenumre. Det kan være bestilt af en koncern i Frankrig til levering i Zimbabwe og indgå i en portefølje af anlæg i koncernen. Mange kunder har 25-50 Kosan Crisplant-anlæg placeret på forskellige lokationer. Alligevel kan Kosan Crisplant identificere alle anlæg ned på komponentniveau.
Hvert anlæg har et unikt nummer, som flyder hele vejen gennem IFS Applications, så vi til enhver tid kan finde frem til det og alle tilhørende dokumenter og tegninger. Det giver kunderne en tryghed og har stor betydning for hele vores after sales service, som vi har meget fokus på, siger Peter Bruun Jensen, Manager, Design og Engineering og fortæller, at ERP-systemet holder styr på 200.000 varenumre og 150.000 tegninger.
Den stramme styring i ERP betyder, at Kosan Crisplant kan love reservedele og vedligehold i 30 år på hvert anlæg, hvilket er med til at positionere virksomheden som en pålidelig leverandør med høj kundetillid.
Få hænder klarer meget
En anden fordel ved den stramme styring er, at processerne forenkles i en sådan grad, at ganske få medarbejdere kan styre de komplekse projekter. Således er de kun fem medarbejdere i Design og Engineering og seks medarbejdere i World Wide Sourcing, som styrer al planlægning og indkøb.
Når vi fortæller ude omkring, hvor få vi er til at styre hele denne komplekse forretning, bliver folk altid meget overraskede. Det er faktisk imponerende, hvad man kan med få hænder, når man har en god ERP-platform, siger John Frederiksen.
Kilde
McAfee, A., & Brynjolfsson, E. (2012), Big Data: The management revolution, Harvard Business Review, Vol. 90, No. 10, pp. 6068.