Kommende ellastbil bliver nu helt CO2-fri

Amerikanske Nikola Motors har annonceret, at deres kommende elektriske lastbil bliver udstyret med en brændselscelle i stedet for den planlagte gasturbine. Dermed bliver vognen helt CO2-fri.

Nikola One bliver med brintturbinen komplet CO2-fri. Illustration: Nikola Motor Company.

07.09.2016

SCM.dk

I foråret fortalte vi her på sitet om den 2000-hestes ellastbil, som den amerikanske producent Nikola Motor Company (NMC) havde – og stadig har – på tegnebrættet. Et af bilens trækplastre, udover de seks individuelle elmotorer, var den lovede rækkevidde på 1200 miles (næsten 2000 km), som bilen skulle kunne klare på en optankning af den indbyggede turbine.

Læs også: Tesla afslører planer for lastbiler og busser

Netop den turbine fremkaldte dog også en hvis undren blandt miljøfolk, skriver Business Insider, der satte spørgsmålstegn ved, hvordan NMC kunne love (næsten) CO2-fri kørsel med en turbine, der bl.a. kan kører på konventionel gas eller diesel.

I sidste uge annoncerede NMC imidlertid et skifte væk fra netop den fossilt drevne turbine, med nyheden om, at lastbilen, Nikola One, i stedet vil blive udstyret med en brintbaseret brændselscelle, hvilket ifølge producenten vil gøre vognen 100 procent udledningsfri.

Med brændselscellen, der er på 800 volt, vil Nikola One og producentens andre, kommende lastbiler i class 8-kategorien, fuldt lastede kunne køre 8,5 km/l, hvilket ifølge NMC vil være nok til at leve op til myndighedernes miljøkrav de næste 10 år, herunder EPA’s nyligt annoncerede udledningsstandard.

Solfarme og brinttankstationer
Den nu helt fossilfrie lastbil er kun en mindre del af Nikola Motor Companys fremtidsplaner, der også byder på andre, klimavenlige tiltag.

”Ønsket om at blive 100 procent udledningsfri i USA og Canada er et kritisk element i vores langtidsmål inden for produktion og miljø, ikke bare i forhold til energiforbrug i køretøjer, men også hvordan energi bliver produceret. Vi vil producere brint via solfarme som vi selv opfører med en individuel kapacitet på over 100 MW. Også vores produktionsfaciliteter vil blive drevet af udledningsfri brintenergi”, siger CEO for Nikola Motor Company, Trevor Milton, og fortsætter:

”Vi planlægger at have et netværk af 50 brinttankstationer klar til vores kunder i 2020, hvilket vil gøre os til den første virksomhed i verden, der er fuldstændig udledningsfri hele vejen fra energiproduktion over transport til forbrug”.

Læs også: DSV-chef: Selvkørende lastbiler om 5-10 år

Nikola One-lastbilen vil blive lanceret i USA d. 1. december. Hvorvidt – og i så fald hvornår – den kommer til Europa, er indtil videre ukendt, men NMC oplyser, at gasturbinen vil være tilgængelig i lande, hvor brint ikke er tilstrækkelig udbredt.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

I skal indberette emballage inden den 31. august

10.04.2024Tasklet Factory

Sponseret

Få styr på dit lager: Lagerchefens (gen)vej til succes

08.04.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Ny plukketruck er længe ventet

05.04.2024Swisslog

Sponseret

Inbjudan Webinar: Strategisk lagerautomation - 25 april

05.04.2024Zetes

Sponseret

Prévoté transforms inventory management with the ZetesMedea Full Pallet Inventory solution

05.04.2024SCM.dk

Materialehåndtering og robotautomatisering løftes til nyt niveau

04.04.2024TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til en omnichannel strategi?

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle