Københavns Lufthavn kan lagre grøn strøm

Som en af de første lufthavne i Europa har Københavns Lufthavn installeret et batteri til lagring af grøn strøm. EU-projektet ALIGHT er lykkedes med at håndtere de risici, der er forbundet med at installere et batteri i en lufthavns kritiske infrastruktur.

Batterisystemet bliver placeret i Maglebylille, syd for terminalerne, ved lufthavnens værksteder og garageanlæg. lufthavnen. Foto: Teknologisk Institut

27.03.2024

SCM.dk

I fremtidens lufthavne bliver det afgørende at kunne lagre strøm fra sol- og vindenergi for at reducere emissioner og nå målet om en net zero drift. Energilagring i batterier er en del løsningen.

Selvom det er en udfordring at få godkendelse til at drifte et batterianlæg i en lufthavns kritiske infrastruktur, vil et stort batteri snart være i drift i Københavns Lufthavn – et af de første batterier i en europæisk lufthavn.

”Vi er meget tilfredse med, at det er lykkedes at få installeret batteriet i Københavns Lufthavn. Det er et vigtigt skridt på vejen til en mere bæredygtig drift af lufthavnen. Nu skal vi i gang med at teste forskellige scenarier og finde den bedste løsning for energilagring, som vi derefter kan arbejde videre med i større skala i lufthavnen”, siger Maria Skotte, direktør for sustainability, Københavns Lufthavn.

Risiciene ved at drifte et batteri i en lufthavn er mange. I samarbejdet mellem Københavns Lufthavn, Teknologisk Institut og Hybrid Greentech, som alle er partnere i EU-projektet ALIGHT, er det lykkes at minimere de risici, der stod i vejen for installeringen og den kommende idriftsættelse af batteriet.

”Brand- og røgudvikling, datalæk og lovmæssige forhold er nogle af de risici og barriere, der er forbundet med at sætte et batteri op i et lufthavnsmiljø. Derfor er vi hos Teknologisk Institut glade for at have bidraget til at specificere batterisystemet og gennemføre unikke sikkerhedstest, der har været med til at få det til at lykkedes i Københavns Lufthavn”, siger Lars Overgaard, projektleder, Teknologisk Institut.

Hybrid Greentech står bag det energistyringssystem, som skal benyttes til at drifte batteriet i lufthavnen. Til det kræves også sikkerhedsmæssige foranstaltninger.

”Det styringssystem, som Hybrid Greentech har leveret, er blevet testet for funktionalitet og driftssikkerhed i vores EnergyFlexLab. På den måde har vi testet styringen i et sikkert miljø, som mindsker risikoen for uhensigtsmæssigheder i lufthavnens kritiske infrastruktur”, siger Lars Overgaard. 

Netop den smarte styring af den kritiske infrastruktur er afgørende i arbejdet med den grønne omstilling af Københavns Lufthavn.

Med Hybrid Greentechs styresystem vil Københavns Lufthavn få et overblik over, hvornår det er mest fordelagtigt at lagre energien direkte fra den solenergi, der bliver produceret på lufthavnens mange solcelleanlæg, og hvornår det giver mening at fylde grøn strøm på batteriet fra elnettet.

”Med vores avancerede styring vil batterianlægget i lufthavnen spille sammen med ladestandere og andre anlæg. Dermed kombineres lufthavnens egne CO2-reduktioner med indirekte bidrag til det samlede energisystem via de såkaldte systemydelser, der på de helt korte tidshorisonter griber ind når elnettet oplever forstyrrelser”, siger Christoffer Greisen, COO, Hybrid Greentech og fortsætter:

”ALIGHT projektet giver os mulighed for at løfte barren og vise hvordan disse cloud-baserede funktioner kan fungere i samspil med de sikre systemer, som anvendes i kritisk infrastruktur”.   

For Københavns Lufthavn er det vigtigt med den smarte styring, som kan sikre optimal udnyttelse af den grønne strøm via energilagring i batteriet.

”Med de 1350 nye ladestandere til elbiler, som Københavns Lufthavn vil få i løbet af de næste år, er det afgørende at få batteriteknologi ind under huden og opbygge erfaringer med de mange muligheder, der er”, siger Maria Skotte.

Arbejdet med at bane vejen for batterianlæg og smart energistyring i lufthavnen er en del af EU-projektet ALIGHT, hvor Københavns Lufthavn er i front som fyrtårnslufthavn. Projektet skal finde svar på, hvordan elektrificering og forskellige energikilder kan blive en del af indretningen i fremtidens lufthavn, hvor både fly, køretøjer og bygninger får strøm fra 100 procent vedvarende energi.

Læs også: Transportløsninger med lavere miljøbelastning kræver nye køretøjer

Projektet vil desuden evaluere skaleringspotentialer til en branche, hvor fremtidens infrastruktur skal kunne rumme mere, end hvad den gør i dag.

”Det er virkelig et spændende projekt vi er i gang med. Det vil være en kæmpe gevinst, hvis vi bliver i stand til at kunne styre lufthavnens energiforbrug smartere. Det betyder både, at vi kan reducere vores el-omkostning – men endnu mere vigtigt, at vi kan få nedbragt udledningen af CO2-emissioner”, siger Maria Skotte, direktør for sustainability, Københavns Lufthavn.

De forskellige demonstrationsaktiviteter og forsøg med batteriet skal køre frem til udgangen af 2025, hvor der løbende vil blive samlet erfaringer og viden, som kan deles med andre lufthavne.

Kilde: Teknologisk Institut

/ PiB

Bredana Axcite A/S

Sponseret

Kan ældre ERP hæmme vækst?

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

30.10.2024SCM.dk

Et nyt samarbejde løser et logistisk mareridt for transportvirksomhed

30.10.2024SCM.dk

Produktionsvirksomheder kan se frem til bedre vilkår med mindre bureaukrati

28.10.2024SCM.dk

Nye kraftfulde lynladere til lastbiler på fire nye stationer

25.10.2024SCM.dk

Hapag-Lloyd skruer op for forventningerne

25.10.2024SCM.dk

Flere ladestationer på vej til tung transport

24.10.2024SCM.dk

Efter rolig periode er somaliske pirater igen på jagt

23.10.2024SCM.dk

Markant omsætningsvækst for DSV i 3. kvartal

22.10.2024SCM.dk

APM Terminals dropper kravet om forbud

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Roima Intelligence
Seminar
LOGIA WMS Roadshow - opnå bedre resultater på dit lager

Deltag og få indblik i, hvad dit lager kan opnå med WMS. Eksperter og WMS-brugere vil give dig konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med lageroptimering ✅

Dato

31.10.2024

Tid

12:30

Sted

Scandic Aarhus Vest Rytoften 3, 8210, Aarhus V

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværksforsvar og angrebshåndtering

Vil du lære det nyeste inden for trusler, sårbarhed og malware – og samtidig blive skarp på kryptografiske løsninger?

Dato

31.10.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

01.11.2024

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Digitale forretningsstrategier og -modeller

Vil du have bedre forståelse for digital transformation og digitale strategier? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at vurdere og definere digitale forretningsstrategier, der skaber værdi for din virksomhed.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
Nye krav til bek. 761/2024 om energisyn og klimasyn

Energistyrelsen udsendte den 1. juli 2024 den nye Bekendtgørelse 761/2024 om obligatoriske energiledelsessystemer og energi og klimasyn i visse virksomheder.

Dato

06.11.2024

Sted

Online