Klassens grundige dreng
Den norske logistikvirksomhed ColliCare er på vej ind på det danske marked og vil gøre sig gældende ved at tilbyde den bredeste og smarteste løsning selvom den ikke nødvendigvis er den billigste på enkelte standardtjenester.
Prisen er en klassisk konkurrenceparameter i stort set alle brancher, og her er transport- og logistikindustrien bestemt ingen undtagelse. Det er den nemt sammenlignelige faktor, som alle kan forholde sig til, og som både udbydere og kunder altid vil fokusere på.
Alligevel er det er ikke der, det centrale fokus ligger for en af de relativt nye aktører på det danske marked. For norskejede ColliCare, der har været repræsenteret i Danmark siden 2013, vil hellere satse på at skabe værdi for sine kunder gennem det, virksomheden selv kalder totale supply chain-løsninger.
Vi vil gerne være leverandør af ændringer. En af vores værdier handler om, at vi skal være smartere end vores konkurrenter, og det betyder for os at vi skal kunne tilbyde den bedste, komplette pakke, det vil sige al håndtering hele vejen fra producent til slutbruger. På den måde går vi efter at blive mere en partner for en virksomhed end bare at være transportør, siger koncern-CEO Knut Sollund.
Han understreger samtidig, at de tilpassede løsninger, man kan tilbyde sine kunder, ofte vil skabe synergier, der også prismæssigt vil være både fordelagtige og omkostningseffektive. En del af ColliCares strategi handler således om at skabe direkte værdi for sine kunder eller partnere om man vil. Det skal blandt andet ske gennem en forholdsvis håndfast tilgang til at sikre effektivitet og kvalitet i de forsyningskæder og arbejdsgange, man er involveret i.
Procentstraf til forsinkede leverandører
Via et vendor management-system, som blandt andet følger op på de betingelser og vilkår, importørerne måtte have i sine leveringsaftaler med producenterne, kan kunderne outsource opfølgningen og dokumentationen til ColliCare. Gennem rapporter kan kunden så få dokumentation for leveringskvaliteten hos leverandørerne. Her har nogle kunder aftaler med sine leverandører om en straf på op til 10 procent af det samlede ordrebeløb fra de producenter, som ikke lever op til aftalens betingelser omkring kvalitet og levering.
Det er selvfølgelig noget, der skaber finansiel gevinst for vores kunder, og som de kan bruge på forskellig vis over for deres leverandører, men det er også noget, der møder modstand visse steder, fordi nogle parter kan føle sig overvågede. Men generelt bliver det taget godt i mod, og det er ikke noget, der har skræmt nogen væk, siger Knut Sollund.
Ifølge Knut Sollund er den model, sammen med de forskellige, dedikerede tjenester, man tilbyder i Asien, en del af forklaringen på den hastige vækst, ColliCare har oplevet hjemme i Norge, hvor store aktører som Tesla og Coop er blandt kunderne. Loyaliteten blandt netop de store kunder er en anden.
Selskabet er således under 10 år gammelt, men med en stab på 250 fastansatte (plus omkring 350 chauffører), et budget, der i år runder 1 milliard norske kroner, 13 terminaler og kontorer i syv lande inkl. Indien og Kina, er det gået stærkt for virksomheden, som dog stadig er ejet af den samme kreds, der startede den op i 2007.
Samme model i Danmark
Og det er netop den helhedsløsning, der også skal være ColliCares nøgle til det danske marked, hvor man nu altså gerne vil til at gøre sig gældende for alvor. Derfor gælder det nu om at udbrede kendskabet til navnet Vi har et pænt markedsføringsbudget, som Knut Sollund siger og så ellers få landet nogle (flere) kunder.
Vi er en rentabel virksomhed med et etableret koncept, som vi er sikre på, vi kan overføre til Danmark. Derfor kan vi også tillade os at være tålmodige og starte ét sted i stedet for bare at løbe rundt med den laveste pris. Selvfølgelig skal og kan vi være konkurrencedygtige på bundlinjen, men vi skal i lige så høj grad være en dialogpartner, der spørger ind og lytter i stedet for bare at præsentere vores egne løsninger, forklarer ColliCares danske direktør, Jesper Hansen.
Den nærmeste fremtid handler således om at bygge en kundebase op i Danmark, og ad den vej begynde at tage markedsandele fra de mere kendte navne, hvilket man ser med optimisme på. For som Knut Sollund siger Logistik er værdifuldt og vi kan koble det hele sammen på en smart, fleksibel og enkel måde. Så vi skal nok blive synlige.