Klar til lights out?
Logistik og Transportmessen i Göteborg nærmer sig, og i år er emnet ’lights out’ (ubemandet produktion) i logistik mere aktuelt end nogensinde før. Hvad holder os egentlig tilbage? Hvis du gerne vil vide mere om den vej, der fører til komplet “lights out-drift", så læs med her. Vil du høre endnu mere om, hvor tæt på vi er, så kom og mød os på messen!
Luk øjnene, og følg med på en tur i fremtidens produktionsfaciliteter... eller faktisk kan du bare lade være med at lukke øjnene: det meste af turen vil alligevel foregå i buldermørke!
På denne korte tur vil vi udforske, hvad der allerede gør os i stand til at slukke lyset i logistik; hvor og hvorfor vi stadig har behov for lommer af lys i dag, og hvad der skal til for at eliminere disse.
Vores tur begynder på lageret. Faktisk har det i teorien været muligt at drive et lager uden lys i omkring 40 år! Dette skyldes en meget simpel opfindelse: pallen. Så længe varer er på en palle af god kvalitet, kan vi opbevare, hente og håndtere dem fuldautomatisk ved hjælp af et AS/RS-system.
Kast lys på kvalitetskontrol
Selvfølgelig giver et lager kun værdi, når der er ind- og udgående varer, så vores første stop er ved modtagelsesområdet, hvor der stadig er behov for mennesker - og dermed lys.
Her ser vi folk på gaffeltrucks, der læsser og tømmer lastbiler. Lad os ikke fokusere på dem lige nu – teknologien udvikler sig, og snart vil den modnes nok til, at autonome mobile robotter kan håndtere også disse opgaver.
Bag os foregår en proces, der er mere interessant, nemlig kvalitetskontrollen. Vi kan måske se et lille stykke strækfolie stikke ud fra pallen, et løst slip-sheet, en palle pakket med ujævne lag eller beskadiget emballage og produkter – alle de ting, som intet automatiseret system kan lide, og hvor vi har brug for mennesker til at opdage og rette problemerne, inden de giver driftsstop på lageret.
Lad os sætte det i datid: Vi havde brug for mennesker. For med nye digitale muligheder og AI-værktøjer fra Körber som Operator Eye kan vi allerede dæmpe lyset her. Vi kan ikke slukke det helt, for vores digitale værktøjer er afhængige af kameraer.
Vores AI-løsning kan skelne mellem afvigelser, der kan forårsage problemer, og afvigelser, der ikke hindrer systemets drift. Denne tilgang reducerer i høj grad behovet for menneskelig indgriben – og dermed fuldt lys – og samtidig bidrager den til identifikation af fejlårsager, øget driftsmæssig effektivitet og reduceret mængde af beskadigede varer. Vores digitale værktøjer kan også hjælpe med at identificere forkerte stamdata for produkter, der håndteres på lageret.
Lad os fortsætte vores rejse til et område, der typisk har mere lys tændt.
Sæt spørgsmålstegn ved processerne
Vi når nu frem til en af produktionslinjerne i fabrikken. Denne specifikke linje er en pakkelinje, der automatisk mærker, pakker og palleterer produktemner, der ankommer i den ene ende, typisk på paller. – Og som nævnt ovenfor kan transport af paller til produktionslinjen gøres automatisk, i mørke, af autonome mobile robotter.
Det er normalt her, kompleksiteten starter: Strækfolie skal fjernes, kartoner skal tages af pallerne og åbnes, og varer inde i kartonerne skal placeres præcist i maskinen. Men rent faktisk kan alt dette håndteres af AMR’er eller robotter, og fjernelse af stropper og indpakning samt åbning af kartoner kan udføres af specialudstyr til materialehåndtering. Med andre ord: Du kan i princippet slukke lyset!
Problemet er primært, at hver af disse handlinger kræver specialiseret udstyr, der er dyrt at implementere ved hver produktionslinje. Det er dyrt både pga. mængden af specialiseret udstyr, men også i forhold til den plads, det kræver, og derudover vil det meste af udstyret stå stille meget af tiden og dermed være underudnyttet.
For at løse dette bliver vi nødt til at sætte spørgsmålstegn ved, hvordan vi organiserer disse aktiviteter - eller endnu vigtigere: Hvordan vi samarbejder på tværs af forsyningskæden?
Formlen for “lights out”
For hvem siger, at varer skal ankomme i din produktion på paller, i kartoner, indpakket i folie og med en strop omkring? Hvem siger, at vi ikke kan flytte processer internt hos dig eller måske endda til dine leverandører, så varerne ankommer i et format, der lettere kan håndteres af din produktionslinje?
For eksempel kan du overveje et centralt depalleteringsområde, hvorfra varerne transporteres til produktionslinjen i kartoner i stedet for på paller. Eller bed din leverandør om at levere varer i bakker, der nemt kan håndteres af dine maskiner. Måske kan disse bakker endda være genanvendelige og dermed mere bæredygtige.
Vi har brug for alle disse ideer for at muliggøre “lights out”. Derfor ser formlen for “lights out” på lageret nogenlunde sådan ud:
Lights Out = Teknologi x Interface x Processer.
Teknologien til at muliggøre “lights out” er allerede tilgængelig, men for at gøre det økonomisk rentabelt, skal du evaluere og tilpasse dine processer.
Den anden faktor er interfaces eller grænseflader. Her overdrages vareemner fra en leverandør til den næste og fra en maskine til en anden. Det er her, vi skal udvikle økosystemer for at gøre maskiner, processer og håndteringsenheder mere kompatible.
At drive et lager i totalt mørke kan uden tvivl være god forretning under de rette omstændigheder, men vi skal altid vurdere omkostningerne versus fordelene for at sikre, at det skaber den rigtige værdi.
Vi er klar - til at kigge nærmere på også din virksomhed og dens muligheder og til at finde det rette niveau af automatisering, der passer til netop dine behov. Er du? Game on!