15.11.2016  |  Lager & distribution

Kinesisk e-handelsgigant er klar med droneleveringer

Det kinesiske e-handelsfirma JD.com tester i øjeblikket droneleveringer på fire forskellige ruter. I slutningen af 2017 vil 100 ruter stå klar.

Alibaba-rivalen JD.com melder ud, at firmaet er klar med 100 droneleveringsruter næste år og allerede nu testflyver dronerne via fire ruter.

For den kinesiske e-handelsgigant kan dronerne blive løsningen på det store problem, der er med at nå områder, hvor infrastrukturen er dårlig, og hvor omkostningerne derfor kan blive seks gange så høje som normalt. Dronernes overordnede formål er således at reducere de høje leveringsomkostninger.

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

?Læs også: Amazon afslører nye detaljer om pakkedroner

”Dette er noget, som vi ser som et langsigtet projekt. Fordelene er enorme, hvis vi får dronerne ind i de dyreste områder af Kina”, siger Chen Zhang, som er JD.com’s chief technology officer.

Sådan fungerer leverancerne
Droneleverancerne fra JD.com skal fungere sådan, at når en kunde har afgivet sin ordre, bliver pakken sendt fra lageret til en leverancestation. Her kobler en medarbejder pakken op med en af fem dronetyper, som således letter og finder vej til den pågældende landsby.

I byen tager en medhjælper imod pakken og leverer den til den rigtige kunde. JD.com har omkring 300.000 medhjælpere, også kaldet ’promoters’, som dækker et område på 600.000 landsbyer. Hele humlen mindsker processen med flere uger – nu kan pakken nemlig nå frem på blot nogle dage.

Læs også: Konkurrent overgår Amazon med dronelevering fra lastbiler

Testdronerne, som JD.com har sat i luften, kan fragte pakker på op til 15 kg. på en 10 km. strækning.

Se video af JD.com’s droneleverancer her.

- KLZ

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere