Kan du se forskel? Til kamp mod kopivarer

Nær ved Århus har et iværksætterteam opfundet softwaren, Valify, der kan afsløre forfalskede produkter og parallelimport gennem brug af RFID-teknologi.

Og det er der god brug for

”Det er virkelig et stigende problem – over hele kloden bliver både forbrugsvarer, kosmetik og lægemidler mm. forfalsket. For eksempel er 10% af beklædning solgt i Europa forfalsket, og selvom meget foregår online, så bliver 75% af alle forfalskede produkter faktisk solgt offline. Så der er god grund til at industrien ønsker sig et værktøj, der kan afsløre dette”, fortæller Kasper Kruse, der er CEO i Valify og har opfundet Valify sammen med Karsten Brandt, COO.

At problemet er stigende skyldes, ifølge Karsten Brandt, flere faktorer heriblandt de muligheder for svindel og produktefterligninger, som den teknologiske udvikling åbner op for, kombineret med bedre kopiering af originalemballage. Tilsammen gør faktorerne, at det er meget svært for forbrugerne at se forskel på ægte og falske produkter.

Så hvad kan brand owners gøre for at imødegå forfalskede varer i webshops og butikker?

”Pt er der løsningsmodeller, men de er bundet op på manuel inspektion af hvert enkelt produkt. For eksempel en tolders arbejde, eller en butiksdetektiv, som går rundt for at tjekke individuelle varer i en butik på vegne af producenten. Og det er langsommeligt arbejde”, forklarer Kasper Kruse.

Med de danske iværksætteres software, Valify, kan man med en RFID-læser i tasken gå gennem en butik og på blot 2 minutter afsløre, om butikken sælger ægte eller falske varer. Kontrolløren får på sin telefon vist, hvilke og hvor mange produkter der findes i butikken. På den måde kan man se, om der er det forventede antal – eller om der har sneget sig forfalskninger eller kopiprodukter ind.

”Det forudsætter selvfølgelig, at producenten har sat en RFID-tag på sit produkt. I vores løsning gøres hvert produkt 100% unikt og sporbart, fordi taggen både indeholder et unikt GS1-serienummer (EPC) og taggens eget id-nummer. Med denne kombination, er det ikke muligt at lave en kopi”, forklarer Karsten Brandt.

Hvorfor har iværksætterne besluttet at bygge deres innovative løsning på en standard, der har over 40 år på bagen?

”For det første er det ikke til at komme uden om standarder, hvis du vil handle over landegrænser – og det vil de fleste jo gerne. For det andet bruger de fleste brand owners allerede GS1-IDnumre (GTIN) på deres produkter i form af stregkoder. Og disse numre kan genbruges til det serienummer, der skal i RFID taggen. Det kræver altså ikke et systemskift hos producenten, og det er en vigtig barriere at få fjernet”, vurderer Kasper Kruse.

Må vi inspirere dig til at få mere ud af jeres medlemskab og den måde, I udnytter vores standarder og services? Tilmeld dig vores nyhedsbrev her.

Mere fra...

19.11.2024GS1 Denmark

Sponseret

Webinar: Få styr på dine emballagedata med GS1Trade Packaging

14.11.2024GS1 Denmark

Sponseret

Danish Crown: Sådan løser vi den komplekse opgave med emballagedata

24.09.2024GS1 Denmark

Sponseret

Få gratis adgang til en enkel og effektiv styring af produktdata

29.08.2024GS1 Denmark

Sponseret

Dagrofa: GS1Trade Packaging er den eneste rigtige vej at gå for os

19.08.2024GS1 Denmark

Sponseret

Producentansvaret for emballage omfatter ikke kun producenter

15.08.2024GS1 Denmark

Sponseret

Få kvalitetstjekket dine foodservice produkter med 50% rabat