Jabras forecasting giver højere præcision og mere intelligens

Outsourcing af dele af forecasting processen giver Jabra højere præcision og mere intelligens. Jabra har indgået tæt samarbejde med ekstern specialist, som hele tiden udfordrer og optimerer tallene. Det kommer kunderne til gode i form af højere leveringssikkerhed.

Jabra har outsourcet al produktion til primært kinesiske leverandører og distribuerer varer fra distributionscentre rundt om i verden. Her er det det europæiske DC i Polen. Foto: Jabra..

02.11.2022

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Jabra havde i 2017 en omsætning på cirka 4 milliarder kroner. Det tal var i 2021 vokset til 10 milliarder kroner. Årsagen til den voldsomme vækst er blandt andet pandemien og den kraftigt voksende tendens til hjemmearbejde og online møder, som kræver de hovedsæt, som Jabra blandt mange andre producerer.

”Vi startede samarbejdet med Sophub, som tidligere var en del af Syncronic, tilbage i 2016, og det har løbende udviklet sig. Ønsket i 2016 var at gøre forecastet mere nøjagtigt, at bygge mere intelligens ind i forecastet og at gøre forecasting processen mere personuafhængig”, fortæller Tonny Pedersen, der er Global Demand Planner hos Jabra.

Det personuafhængige er ifølge Tonny Pedersen vigtigt for Jabra, fordi det skaber mere stabilitet over tid, og fordi kvalificerede medarbejder med viden inden for statistik og supply chain planning er en mangelvare på arbejdsmarkedet.

Nøjagtigheden i forecastet er vigtigt for Jabra, fordi det giver et mere kvalificeret arbejdsgrundlag for Jabras forsyningskæde og leverandører for at levere varer i rette mængde til rette tid på rette sted og samtidig holde snor i lagerbindinger og forsyningskædeomkostninger.

Podcast om outsourcing af forecasting

Lyt til podcast om outsourcing af forecast-processen: ”SCM Agendaen #15 – Øget værdiskabelse med outsourcing af forecastprocessen”.

Seks segmenter og adfærdsmønstre
’Mere intelligens i forecastet’ er vigtigt for Jabra, fordi Jabras marked er delt ud på de tre regioner Nordamerika, Europa og Asien samt på både B2B- og B2C-segmenter. Det giver i virkeligheden seks forskellige markeder, som har meget forskellige karaktertræk og adfærdsmønstre.

”Sophub hjælper os med hele tiden – og her taler vi hver eneste måned – at finjustere forecast og demand plan, så det løbende passer med de forskellige kundesegmenter. Vi bygger hele tiden mere og mere viden ind i processen, som er baseret på både historik, statistik og markedsintelligens”, fortæller Tonny Pedersen:

”Sophub bringer meget generel viden ind fra andre kunder, og vi tilbyder derfor kvalificeret sparring til sælgerne, hvor vi udfordrer dem på de tal, de leverer. Det gælder ikke mindst for kampagner i butikkerne. Her er der virkelig tale om høj volatilitet og kort produktlivscyklus. Samarbejdet med Sophub har vist os, at det faktisk er muligt at gøre kampagner mere forudsigelige. Der er gennemprøvede metoder til at forudsige kundernes priselasticitet og samspilseffekter mellem forskellige varegrupper, som man kan tage i brug. Metoderne gør løbende vores kampagner mere forudsigelige til gavn for bundlinjen”.

Læs også: Gennemsigtighed i planer er det bedste værn mod usikkerhed

Sikkerhed, præcision og læring
Tonny Pedersen fortæller, at Jabra er meget opdelt i demand og supply. Demand er placeret i finansafdelingen og er altså uden for supply chain afdelingen netop for ikke at blive farvet af supply. Al Jabras produktion er outsourcet til leverandører.

”Vores opgave i demand planning er at frembringe det bedste bud på efterspørgslen. Vi arbejder med en 18 måneders horisont, og det er så leverandørernes opgave at sikre, at de kan levere til det 18 måneders forecast, som rullers ud hver måned. Når vi beder leverandørerne om at forpligte sig til de 18 måneder, så er vi også ansvarlige for det. Hvis vi ikke er skarpe, risikerer vi at brænde inde med en lang hale af materialer, som vi har svært ved at sælge. Så vi arbejder benhårdt på hele tiden at blive endnu skarpere, og her er Sophub en stor hjælp”, fortæller Tonny Pedersen.

Han fremhæver, at samarbejdet med Sophub tilfører Jabra højere forecast præcision, højere leveringssikkerhed og løbende læring i tallene og metoderne.

Realisme ind i tallene
Han uddyber, at den helt store gevinst ved samarbejdet er, at det giver Jabras sælgere en ’second opinion’ og en realisme ind i forecast tallene.

”Vi bruger statistikken som baseline. Og så beder vi sælgerne om at justere de steder, hvor de ser noget. Vi mixer altså statistik med erfaring. Det kan for eksempel være i forbindelse med kampagner. Vores baseline baseret på historik er i dag fornuftig. Tidligere lå baseline konsekvent for højt, sådan er det ikke længere. Vi sender så vores data til Sophub, der udfører det statistiske forecast som efterfølgende bliver lagt ind i vores system som en baseline. Statistikken hjælper os med at identificere, hvor vi tager risici. Som det er nu med de mange store forstyrrelser, der er i forsyningskæderne, så bliver vi nødt til nogle gange at tage risici. Her hjælper statistikken os med at holde fødderne på jorden”, fortæller han.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Denne artikel er del af et tema:

Tema om den digitale forsyningskæde 2022

Relateret indhold

06.02.2025SCM.dk

SCM Panel: Kan samspillet mellem salg/marketing og supply chain blive bedre i din virksomhed?

20.12.2024SCM.dk

SCM Agendaen – Stamdata og konkurrenceevne

11.11.2024Intempus ApS

Sponseret

GPS-baseret kørselsregistrering: Vejen til øget produktivitet og medarbejdertilfredshed

08.11.2024Intempus ApS

Sponseret

Digital tidsregistrering: Nøglen til ressourceoptimering og overholdelse af nye lovkrav

02.09.2024LOGISTIKCENTERET A/S

Sponseret

Løbende daglige forstyrrelser dræner logistikken

14.06.2024SCM.dk

5 benspænd for AI i supply chain planlægning

03.06.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

28.05.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Klarhed i timemåling på truck: A-tid kontra S-tid

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Webinar om CBAM

Gratis webinar om CBAM, hvor du får et generelt indblik i CBAM-reglerne, praktiske erfaringer og kommende krav.

Dato

27.02.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Agile projekter - hybrid

Vil du lære at lede agile projekter professionelt og effektivt? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få indsigt i agile værktøjer og kompetencer i agil projektledelse.

Dato

28.02.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

04.03.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Bredana Axcite A/S
Webinar
Præcise Forecast med ny Microsoft løsning

Den nye app byder på best-in-class Forecasting algoritmer og modeller, enestående brugeroplevelse, intelligente rapporter og analyser

Dato

04.03.2025

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Explore the critical connection between the NIS2 Directive and the CRA

In an era of increasing cyber threats, regulatory frameworks like the NIS2 Directive and the Cyber Resilience Act (CRA) are shaping the future of cybersecurity across Europe. While NIS2 enforces stricter cybersecurity obligations for suppliers and organizations, CRA complements it by embedding security into digital products from the ground up.

Dato

06.03.2025

Tid

13:00

Sted

Online på MS Teams

Descartes
Webinar
Deloitte x Descartes: Webinarium om Frihandel, CBAM och hållbarhet

Ett unikt samarbete mellan Deloitte och Descartes, där ledande specialister inom global handel och hållbarhet delar sina insikter och praktisk information.

Dato

13.03.2025

Tid

10:30

Sted

Online