ITF anmoder Mærsk om at beskytte sine medarbejdere under coronakrisen

Søfarten er i øjeblikket en meget udsat og en meget vigtig branche, men sikkerheden skal altid komme i første række, minder transportarbejderorganisationen ITF Mærsk om.

Mærsk har personalesikkerheden i fokus, men er klar over, at man i øjeblikket spiller en vigtig rolle..

26.03.2020

SCM.dk

ITF og dets tilknyttede selskaber repræsenterer tusindvis af søfolk, havnearbejdere, trækbådarbejdere og indlandstransportarbejdere i Mærsk.

De beder i deres udmelding virksomheden om at have styr på deres beskyttelsesudstyr for at mindske risikoen for coronasmitte.

De opfordrer også til, at en medarbejder, der sendes hjem eller i karantæne på grund af virussen, skal have fuld løn i hjemsendelsesperioden.

Det er nødvendigt, at skibene fortsat sejler for at sikre eksport og import af livsnødvendige varer og medicin, men for at det kan lade sig gøre, skal infektionsbekæmpelsesforanstaltningerne overholdes, mener ITF.

Mærsk forstå selskabets "store ansvar for både sine medarbejdere og partnere, som har lagt store dele af deres forsyningskæder i vores hænder", lyder det fra Vincent Clerc. Foto: Maersk.

Søfolk bør anerkendes
Dette er problematisk i øjeblikket, da søfolk ikke kan bevægelse sig frit, når de skal på- og afmønstre skibe, hvilket skyldes den voksende mængde af sikkerhedsforanstaltninger, som forskellige nationer pålægger alt, der bevæger sig ind og ud af landet.

Derfor, mener ITF, bør også de enkelte landes regeringer anerkende den vigtige rolle, søfolk spiller i øjeblikket, og behandle dem som nøglemedarbejdere.

På Mærsks hjemmeside skriver Vincent Clerc, der er CEO of Oceans and Logistics, i et personligt brev, at det selvfølgelig er personalesikkerheden, der betyder mest for virksomheden, men at man også ved, at koncernens rolle er mere vigtig end nogensinde:

Læs også: Konsulentfirma: Sådan forbereder du din forsyningskæde på covid-19

”Vi er glade for, at vi er i stand til at kombinere vores medarbejderes sikkerhed og vores forretningsforpligtelse samtidig med, at vi holder hjulene kørende”, lyder det.

- SMF

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

18.12.2025SCM.dk

Dansk model skal samle et grønt europæisk energisystem

16.12.2025SCANLOX ApS

Sponseret

AMR er mere end bare en trend

16.12.2025SCM.dk

Her er Europas bedste supply chain leder 2025

15.12.2025SCM.dk

EU om grøn strøm: Nyt udspil skal sænke elregningen og styrke uafhængigheden

11.12.2025SCM.dk

ESG-rapportering: Omnibussen er nu et skridt tættere på målstregen

10.12.2025SCM.dk

Global handel vokser fortsat trods masser af forstyrrelser

09.12.2025SCM.dk

Få det fulde overblik over forsyningskæden – direkte i din indbakke

09.12.2025SCM.dk

Farvel til 70 procent af datakrav i ESG-rapportering

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle