Industriens Fond støtter nyt projekt om supply chain innovation
Fagfolk skriver: Professor Jan Stentoft Arlbjørn, videnskabelig assistent Ole Stegmann Mikkelsen og adjunkt Kristin Balslev Munksgaard:
I en tid med øget offshoring og outsourcing af såvel produktion, administrative funktioner samt forskning & udvikling øges presset på virksomheders forsyningskæder som kilder til innovation og konkurrencekraft. Med midlerne fra Industriens Fond skal projektet skabe en øget bevidsthed om og forståelse for, hvorledes danske fremstillingsvirksomheder kan forbedre indtjeningsevnen gennem innovationer i deres forsyningskæder. Projektet afdækker både omkostningsminimerende og serviceforbedrende tiltag gennem supply chain management (SCM). Målet er at udvikle en fremgangsmåde til at analysere, prioritere, implementere og følge op på supply chain innovationer i såvel store som mellemstore danske virksomheder.
”Mere viden omkring innovationsarbejdet med forsyningskæder og deres rolle for indtjeningsevnen er et vigtigt element for, at danske industrivirksomheder også fremover forbliver konkurrencedygtige og fortsætter med at skabe gode bundlinjeresultater”, siger Mads Lebech, adm. direktør i Industriens Fond, som desuden ser projektet som en oplagt mulighed for at styrke samspillet mellem forskning og industri:
”Forhåbningen er, at de forskningsresultater, som fremkommer i projektet, kan danne basis for et mere konkret anvendelsesorienteret udrulningsforløb, så resultaterne så at sige kommer ud at ”arbejde” i virksomhederne. Dette samspil er i særdeleshed vigtig for et stærkt fremtidigt dansk erhvervsliv”, fortsætter han. Projektet bygger på antagelsen om, at virksomheder, der investerer i supply chain innovation, har en bedre finansiel performance end virksomheder, der ikke gør det. Supply chain innovation kan finde sted inden for områderne forretningsprocesser, netværksstruktur og teknologi samt deres indbyrdes interaktion.
Kommercialisering af nye ideer
Det er væsentligt at skelne mellem udviklingen af en ny idé og den reelle udnyttelse og kommercialisering af en ny idé. En idé, opfindelse eller opdagelse kan være ny i sig selv – men vil ofte ikke være klar til salg på et marked fra første færd. Det, der skaber innovationen, er således virksomhedens eller opfinderens evne til at udvikle på idéen og gøre denne salgsklar. Innovation er således lig den succesfulde udnyttelse af nye idéer.
Innovationers omfang
Innovationers nyhedsgrad kan variere fra inkrementel innovation, som indebærer mindre ændringer og en lav nyhedsgrad, til radikale innovationer som indebærer en stor nyhedsgrad og dermed væsentlige ændringer og nytænkning i industrien. Nyhedsgraden kan være relateret til både teknologisk udvikling (i produkter og processer) og ikke-teknologisk udvikling (af markeder og organisationer). Det er ligeledes vigtigt at huske, at en innovation kan opleves forskelligt af forskellige aktører. En innovation, som er ny for en virksomhed, opleves nødvendigvis ikke som ny for det marked, virksomheden servicerer. Innovationers nyhedsgrad afhænger således ’af øjnene der ser’.
Hastigheden, hvormed nye idéer omsættes og sendes på markedet, varierer meget fra branche til branche. Nogle industrier oplever generelt et øget pres for, at flere innovationer introduceres, og at udviklingstiden og time-to-market er kort. Dette er generelt kendetegnende for industrier, der arbejder med fast moving consumer goods. I andre industrier – som f.eks. den farmaceutiske – er udviklingsprocessen fra en idé fødes, til produkter udvikles, testes og sendes på markedet meget lang. Industriens karakteristika har således stor indflydelse på den enkelte virksomheds innovationsledelse.
Supply chain innovation
Projektet tager sit afsæt i følgende definition af supply chain innovation:
“Supply chain innovation er en ændring (inkrementiel eller radikal) inden for forsyningsnetværk, supply chain teknologi eller supply chain processer (eller en kombination af disse), som kan finde sted i en funktion, i en virksomhed, i en branche eller en forsyningskæde med det formål at forøge værdiskabelsen for virksomhedens interessenter” (Arlbjørn et al., 2011).
Definitionen indeholder fem centrale karakteristikker af supply chain innovation. For det første vedrører det forandring. Supply chain innovation er således et dynamisk begreb. For det andet spænder supply chain innovationer fra inkrementielle til radikale ændringer. For det tredje kan supply chain innovationer finde sted både i en virksomhed og mellem virksomheder. For det fjerde favner supply chain innovationer mere end selve opfindelsen af noget nyt, idet det inkluderer processen med at kommercialisere den nye idé i en supply chain. Endelig skal en supply chain innovation kunne bevise sin kommercielle værdi, enten internt eller eksternt. Innovationen skal indbefatte skabelse af ny værdi til en partner, slutkunde eller andre interessenter i forsyningskæden.
Projektet igangsættes i foråret 2012 og vil strække sig ind i 2014. Data oparbejdes gennem tre hovedfaser: 1) case studier i seks danske fremstillingsvirksomheder, 2) spørgeskemaundersøgelse og 3) afprøvning via fokuserede udviklingsforløb i seks udvalgte virksomheder. Vi er p.t. ved at forberede et arbejde med at udvælge seks virksomheder til den første fase, og vi hører gerne fra virksomheder, der kan have interesse i at deltage.