Indkøb i krisetider – sådan gør du

Her får du som indkøber et hurtigt overblik over dine opgaver, når virksomheden oplever væsentlige forstyrrelser i forsyningskæden.

”Når hverken prisen eller leveringstiden holder vand, og ikke mindst når efterspørgslen er blevet til noget andet end, det man var vant til at se, bliver hele beregningsgrundlaget ’falsk’”, fortæller Philip Tokmark. Foto: Privat..

03.01.2023

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Tre ugers leveringstid er blevet til 15 uger, og man kan næsten ikke købe den samme vare til samme priser i to bestillinger i træk - hvis det overhovedet er muligt at bestille den, fordi leverandøren også oplever de samme udfordringer fra sine egne leverandører. Kender du til situationen?

”Ikke to virksomheder ens, men alligevel findes der indkøbstekniske muligheder for hvordan, man kan tilpasse sit indkøb i disse meget volatile tider”, fortæller Philip Tokmark, der er lektor på Zealand – Sjællands Erhvervsakademi. Han har derfor udarbejdet en generisk vejledning i form af et flowdiagram til indkøb i krisetider, se figuren ”How to deal with supply chain disruptions”. ’Generisk’ betyder, at den er generel samt overordnet og kan bruges på tværs af brancher og sektorer.

Figur: How to deal with supply chain disruptions..

”Computer-genererede prognoser bliver tit utilstrækkelige, fordi prognose-modellerne er baseret på fortidens data og antager, at fremtiden bliver mere eller mindre, som det før har været.  Når hverken prisen eller leveringstiden holder vand, og ikke mindst når efterspørgslen er blevet til noget andet end, det man var vant til at se, bliver hele beregningsgrundlaget ’falsk’”, fortæller han og supplerer:

”Derfor bliver man nødt til at overskrive system-genererede beregninger og tilpasse dem til dagens og den nærmeste fremtids behov, hvis man ønsker at undgå tomme eller overfyldte lagre, der ikke kan servicere interne og/eller eksterne kunder”.

Læs også: Pandemien har foreløbig ikke ændret væsentligt på indkøbsadfærd

Tilpas model til virkelighed
Som nævnt, er flowdiagrammet generisk. Det vil sige, at det er noget overordnet, noget der ikke er case-specifik, og noget der skal tilpasses til den enkelte virksomhed.

”Som jeg altid understreger i min undervisning på flere niveauer, skal man huske at tilpasse modellerne og værktøjerne til sin virksomhed, og ikke at prøve at tilpasse virksomheden til modellerne”.

I denne generiske vejledning har Philip Tokmark taget udgangspunkt i prisstigninger og prisvolatilitet samt varens tilgængelighed (og dermed leveringstider). Fordi vejledningen handler om forstyrrelserne i forsyningskæden, tager man ikke højde for nogen udsving i efterspørgsel-siden; hvilket kan give udfordringer til indkøberen.

Undtagen de ”ukritiske” varer i indkøbsporteføljen, for alle strategiske varer, volumen-varer og flaskehalsvarer er det nødvendigt at finde et fælles fodfæste med salg & marketing, så man ikke ignorerer, hvad der foregår i nedstrøms aktiviteterne.

Læs også: Startup vil strukturere bæredygtigt indkøb

Philip Tokmark anbefaler at anvende kvalitative prognoseteknikker noget mere i det omfang, det giver mening, og i det omfang det er rentabelt, og det kan lade sig gøre. Fordi kvalitative prognoseteknikker er tidskrævende, uanset der er involveret en eller to eller flere medarbejdere i processen.

Hvornår begynder man ’at hamstre’?
Hvornår må eller skal man begynde at ’hamstre’ og opbygge et større sikkerhedslager? ”Det er et emne, som er forholdsvis mindre akademisk og fordrer mindre stueren taktik, men det kan i desto mindre vise sig at være livreddende under bestemte forhold. Det, der skal tages højde for, er ens lagerrente og ikke mindst plads”, fortæller han.

I flere steder i flowet anbefaler Philip Tokmark at udvikle bedre og mere opdaterede formler og algoritmer til de basale regnestykker, man anvender i virksomheden - lige fra sikkerhedslager, genbestillingspunkt og økonomisk ordrestørrelse.

”Der er ligeledes gode muligheder til at udvikle algoritmer til at vurdere forskellige fremtids-scenarier ved at inddrage flere parametre end dem, der allerede findes i de sædvanlige beregninger, man anvender”, fortæller han of afslutter:

”Jeg vil gerne understrege behovet for forsigtigheden, når man anvender andres værktøj”.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Denne artikel er del af et tema:

Tema om sourcing 2023

Relateret indhold

29.10.2025SCM.dk

Miljømærkede indkøb vokser markant blandt danske virksomheder

14.10.2025SCM.dk

8 ud af 10 forbrugere vil gerne købe grønt – men tre benspænd står i vejen

09.10.2025SCM.dk

Ny dansk digital løsning vil lette styringen af international fragt

30.09.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Dymak digitaliserer global sourcing med fine resultater og bedre dataintegration

12.09.2025SCM.dk

EU vil rydde op i udbudsmarkedet: Lav pris må ikke være altafgørende

11.09.2025SCM.dk

Ny IT-platform skal give installatører overblik over indkøb og rabatter

03.09.2025SCM.dk

Der er råstoffer for milliarder i europæernes skuffer

18.08.2025SCM.dk

Ny rapport: Børnearbejde falder markant og flere børn kommer i skole verden over

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dematic
Messe
Logistik & Transport

Logistik & Transport is the Nordic region’s leading trade fair and conference for logistics and transport solutions, held annually at Svenska Mässan in Gothenburg. The event is the key meeting place for the entire logistics and transport industry. It brings together stakeholders from all parts of the sector to network, exchange experiences, and create new business opportunities.

Dato

04.11.2025

Tid

09:00

Sted

Gothenburg

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Implement Consulting Group
Webinar
Unlock revenue growth in manufacturing’s after-sales business

The value of market data in transforming after-sales strategies

Dato

06.11.2025

Tid

08:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Plastemballage og cirkulær økonomi

EU-regler og den nye (EU) 2025/40-forordning

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Dansk Standard
Kursus
AI Act i praksis – lovgivning og standarder om kunstig intelligens

På dette endags introduktionskursus får du en gennemgang af AI Act og formålet med regelsættet. Derudover vil du få indblik i ISO/IEC 42001, der opstiller krav til et ledelsessystem for kunstig intelligens (AIMS), og hvordan den kan indgå i arbejdet med AI.

Dato

06.11.2025

Tid

09:00

Sted

CodeNode, Nordhavn