Indkøb går fremtiden i møde
Indkøbsorganisationer gør store fremskridt i disse år, viser ny undersøgelse.
En undersøgelse gennemført af Accenture viser, at indkøbsorganisationer har gennemgået markante forbedringer inden for de fleste indkøbsdimensioner. Undersøgelsen identificerer også en særlig tendens blandt et udvalg af virksomheder: Nemlig en ny og udpræget ambition blandt en skare af indkøbsorganisationer for at tilføre værdi til virksomheden på nye og anderledes måder. Flertallet af indkøbsorganisationer fokuserer på de traditionelle parametre omkostninger og likviditet. Men ”the masters”, som Accenture vælger at kalde pionererne, er gået nogle skridt videre og inddrager også andre parametre såsom koncepterne total-cost-of-ownership og ikke mindst total-value-of-ownership. Total-value-of-ownership tilgangen skaber effekter som fx:
· styrker sourcing af materialer og arbejdskraft
· reducerer faste omkostningsstrukturer
· optimerer/automatiserer processer
· fjerner aktiviteter der ikke tilfører lav eller ingen værdi
· øger effektiviteten af arbejdskapitalen
· fjerner overskydende/unødvendig efterspørgsel
· accelerer produktudvikling og lanceringer på markedet
· øger omsætning
· reducerer supply chain risici
Accenture bemærker en tydelig forskel i præstationer for ”the masters” og andre indkøbsorganisationer. ”The masters” scorer højere karakterer på alle fronter. Et af de områder Accenture har målt indkøbsorganisationerne på er deres evne til at integrere med leverandørnetværk. 2/3 af ”the masters” anlægger fx en horisont, der går udover 1st tier leverandører og også inkluderer leverandørers leverandører. Det gælder kun 11 % af resten af indkøbsorganisationerne. 60 % af ”the masters” måler systematisk på leverandørers præstationer, mens det kun gælder for 18 % af resten af feltet. Rapporten hedder “Compulsive Contributors - More is asked and more is delivered” og kan hentes på www.accenture.com.