IBM og DHL: Kunstig intelligens vil ændre logistikbranchen
IBM og DHL er gået sammen om at kortlægge de fordele og muligheder, der er ved at inkorporere kunstig intelligens i forsyningskæder. Resultatet er klart. AI vil forvandle og optimere logistikbranchen.
Forsyningskæder bør udnytte potentialet ved kunstig intelligens (AI) til at ændre branchen. Sådan lyder konklusionen fra en nyudgivet rapport udarbejdet af teknologi- og konsulentvirksomheden IBM og transport- og logistikfirmaet DHL i fællesskab. Her kortlægger de to virksomheder konsekvenserne ved at anvende AI i logistikbranchen og forudser en tilkommende forandring som følge af denne teknologi.
Læs også: PostNord forudser forsinkelser med AI
”Da den teknologiske udvikling inden for AI foregår i et højt tempo, ser vi det som vores pligt at undersøge, sammen med vores kunder og medarbejdere, hvordan Al vil forme logistikindustriens fremtid”, forklarer Matthias Heutger, senior vice president og chef for innovation hos DHL.
Rapporten peger på, at Al-teknologien kan erstatte rutinearbejde og øge mulighederne. Al vil derfor langsomt vinde indtog i industrisektoren for til sidst at blive ligeså dominerende, som denne type teknologi er i forbrugerverdenen. Her bliver Al-robotten brugt som en stemmestyret digital assistent, der i mange sammenhænge træder i stedet for en menneskelig kundemedarbejder.
AI har tværfaglig potentiale
På nuværende tidspunkt anvendes AI allerede i mange virksomheders daglige omgang med kunder. Og samarbejdsrapporten konkluderer, at Al-teknologien vil fortsætte med at udvikle sig, hvilket vil åbne op for endnu flere muligheder i fremtiden. Den kan eksempelvis hjælpe logistikudbydere med at forbedre kundeoplevelser gennem stemmestyring og levere varer, før kunden selv har bestilt dem.
”Teknologien er ved at ændre logistikindustriens traditionelle værdikæder, og økosystemerne omformer virksomheder, industrier og økonomier. Ved at udnytte Al til kerneprocesser kan virksomheder investere mere i strategisk vækst til at modernisere eller eliminere gamle applikationssystemer. Det kan gøre eksisterende aktiver og infrastrukturer mere effektive, samtidig med at arbejdsstyrken får tid til at forbedre deres færdigheder og kapaciteter” siger Keith Dierkx, der er IBMs globale industrichef.
Læs også: Elektriske lastbiler sparer DHL tusindvis af kroner
Både i ingeniør- og fremstillingsindustrien benytter man sig også af Al i den daglige drift. Al bruges her til at strømline produktionen og vedligeholdelse gennem blandt andet billedgenkendelse. Og i bilindustrien trækker man på Al i forsøget på at forbedre selvlærende autonome køretøjer.
- EST