Hurtigere leveringer åbner op for nye tech-aktører

E-handelskunder modtager varer hurtigere, og e-handlen vokser markant. Men hvad sker der med distributørerne i midten af sandwichen?

Afhentningsbokse spiller en stor rolle for last-mile leveringen. Henrik Petit/PostNord..

10.04.2017

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

E-handelskunder i større nordamerikanske byer modtager ofte varer samme dag som, de bestiller. Den dominerende aktør inden for e-handel i Nordamerika og store dele af resten af verden er Amazon, som tilbyder kunder at være medlem af Amazon Prime mod en mindre månedlig betaling. Det indebærer blandt andet gratis og hurtige leveringer, og medlemstallet af Amazon Prime er estimeret til at være 65 millioner og i markant vækst.

Tendensen går mod hurtigere leveringer af e-handelsvarer, og i hvert fald nordamerikanske e-handelsbutikker har vækst i omsætningen. Men hvad sker der med mellemleddet, som er distributørerne efterhånden, som leveringstiden bliver hurtigere og hurtigere?

<p>Kunderne forventer hastighed og bekvemmelighed... Det er her ny teknologi kommer ind i billedet</p>

CBRE-rapport

Flere mindre lagre tættere på bycentre
En ny rapport fra amerikanske CBRE konkluderer, at væksten i e-handel er i gang med fuldstændig at overhale logistikindustrien indenom. Virksomheder og 3PL’er kan ikke længere understøtte leveringerne med nogle få centralt placerede distributionscentre. De er nødsaget til at etablere flere mindre lagre, der er placeret tættere på bycentrene.

Skiftet henimod samme-dags-levering og næste-dags-levering er med andre ord i færd med at ændre på distributionsstrukturen og placeringen af lagre, så der opstår et mere fintmasket net af lagre, der er placeret tættere på de større byer. Bevægelsen illustrerer logistikindustriens voksende fokus på ”the last mile” eller levering til dørtrinnet. Den sidste del af leveringskæden, der går fra færdigvarelageret ud til slutkundens foretrukne modtageradresse har de sidste par år været genstand for intens konkurrence og innovation.

”Kunderne forventer hastighed og bekvemmelighed, og logistikudbydere er tvunget til at give kunderne, hvad de ønsker, hvis de ønsker at overleve i dette konkurrenceudsatte marked”, skriver CBRE i rapporten og tilføjer: ”Det er her ny teknologi kommer ind i billedet”.

Tech startups
Rapporten peger på, at tech startups som Bringg og Deliv er dukket op som en reaktion på behovet at understøtte hastighed og bekvemmelighed i leveringer. Bringg tilbyder kunderne sporingsinformationer på deres leveringer i realtid, mens de gør det muligt for distributører at sende og håndtere ordrer fra hjemmesider.

I mange amerikanske storbyer vinder næste-dags eller samme-dags levering indpas. Samtidig bliver trængslen i byerne større. Der er behov for at tænke nyt for at løse last-mile-leveringsudfordringen, konkluderer CBRE i sin rapport..

Servicen fra Bringg gør det muligt for chauffører at interagere direkte med både kunder og distributører og gør det muligt at overvåge levering af en pakke på samme måde som, kunder kan overvåge Uber eller Lyft persontransportservice.

Deliv lægger sig også opad Ubers crowdsourcing-model. Deliv gør det muligt for distributører at mobilisere chauffører til at levere pakker, når behovet er der. Forventningen er, at det skaber en mere effektiv og billigere leveringsmodel end den traditionelle vognmandsmodel med faste ruter og fast vognpark. ”For første gang i historien er den hurtigste og mest fleksible leveringsmåde også den billigste måde”, lyder det selvsikkert på Deliv’s hjemmeside.

I Danmark tilbyder Burd (tidligere Trunkbird) leveringer på deleøkonomisk basis fra restauranter og butikker hjem til danske dagligstuer.

Afhentningsbokse
CBRE fremhæver en anden dominerende tendens, der understøtter last-mile leveringen, nemlig afhentningsbokse. Her leverer distributøren varen til en boks, der er placeret i kundens nærmiljø. Kunden modtager en kode og information om leveringstidspunkt, og så kan kunden afhente varen i boksen ved passende lejlighed.

Amazon er vanen tro gået forrest med innovation på det nordamerikanske samt engelske marked og har foreløbig placeret afhentningsbokse på 13 markeder i USA. I Danmark har PostNord etableret næsten 500 pakkeboksautomater over hele landet. Automaterne er placeret over hele Danmark i Coops dagligvarebutikker eller udendørs.

SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Distribution

Relateret indhold

25.04.2025SCM.dk

Energiforsyningens rolle i intralogistik er overset

23.04.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Mobil arbejdsstation med stor tablet

11.04.2025SCM.dk

JYSK investerer i spansk distributionshub for ekspansion i Sydeuropa og Nordafrika

11.04.2025SCM.dk

4 ud af 10 bøvler med at styre strømmen af lastbiler til og fra lagerterminalen

10.04.2025Global AGV

Sponseret

Global AGV flytter 2 ud af 3 medarbejdere til andre opgaver

08.04.2025SCM.dk

ACI: Styrk forsyningskæderne efter Trumps toldchok

07.04.2025Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

Køb din COMEGE kran hos Fyns Kran Udstyr

04.04.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Derfor er Wexøes kunder tilfredse – se logistikken bag

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle