Hurtig status med RFID i Pigernes Verden
Varelageret i den lille tøjbutikskæde Pigernes Verden kan med RFID-teknologi gøres op på omtrent 20 minutter. Før tog det seks timer, fortæller ejer Jacob Falkenby.
Den lille tøjbutikskæde Pigernes Verden, der har forretninger i Fredericia og Middelfart samt en webbutik, tester i øjeblikket et RFID-system (Radio Frequency Identification), der har med ejer Jacob Falkenbys ord har revolutioneret statusoptællingen og betydet, at han har fået styr på varelageret. Nu ved han præcis, hvilket antal, størrelser og farver han har hjemme af kjoler, bluser og så videre, da RFID-mærkningen muliggør en unik sporing af hvert stykke tøj. Det letter ikke bare kundebetjeningen, men har sikret ham et vareoverblik, der tidligere var en by i Rusland.
Læs også: Store perspektiver for RFID
Når vi holdt kvartalsstatus, måtte vi tage nogle store tab, fordi der ikke var styr på varelageret, siger Jacob Falkenby.
Baggrunden for at få RFID-systemet i test er, at Pigernes Verden har gennemgået en svær tid.
Vi har haft det hårdt likviditetsmæssigt, som alle andre i den her branche, og det skyldtes langt hen ad vejen, at vi ikke havde fuldstændig tjek på, hvad vi havde liggende på varelagret, siger Jacob Falkenby, der for alvor gik i luften med RFID for et års tid siden.
Status på 22 minutter
Han fremhæver, at det især er, når han holder status, at RFID-teknologien sparer ham for en masse tid. Sidst Jacob Falkenby holdt status i butikken i Middelfart, gjorde han det på 22 minutter, hvilket tidligere ville have taget seks timer.
Samtidig har RFID-systemet betydet, at Pigernes Verden nu holder status hver mandag fremfor en gang i kvartalet. Hovedårsagen til de hyppige statusopgørelser er, at Jacob Falkenby er i gang med at bygge en webshop op, hvor han vil være sikker på, at varelageret stemmer 100 procent.
Når vi sælger en vare i en af butikkerne, skal den fjernes fra webshoppen med det samme; jeg er selv træt af netbutikker, der ikke kan levere varer, som de reklamerer med, de har. Samtidig vil jeg naturligvis ikke sige nej til kunder, hvis vi rent faktisk har varen.
<p> på længere sigt vil vi have stregkoderne væk. </p>
Jacob Falkenby, ejer af Pigernes Verden
Stregkoder og RFID-tags kodes sammen
Har RFID-systemet overflødiggjort stregkoderne hos jer?
Ikke endnu, men på længere sigt vil vi have stregkoderne væk, siger Jacob Falkenby og forklarer, at medarbejderne selv påsætter RFID-tags på hvert enkelt stykke tøj, der ankommer til butikkerne. Derefter bliver den stregkode, der sidder på tøjet i forvejen, skannet, og så koder systemet stregkode og RFID-tag sammen. Selve RFID-taggene kommer forprogrammerede og unikke med hver sit nummer fra producenten.P
å den lange bane håber Jacob Falkenby, at tøjproducenterne vil tage teknologien til sig, så de selv påsætter et afklippeligt RFID-tag sammen med vaskeanvisningsmærket. I Europa er det, efter Jacob Falkenbys kendskab, kun den tyske tøjproducent Gerry Weber, der bruger RFID-tags.
Selv om der går noget tid med at påsætte RFID-taggene, mener Pigernes Verden-ejeren, at det langt opvejes af de fordele, systemet giver ham og de ansatte.
Det går rimelig stærkt med påsætningen, og vi sparer en masse telefonopkald mellem butikkerne om, hvorvidt varerne er hjemme i bestemte størrelser og farver.
Mange muligheder med RFID
Mulighederne med RFID er talrige, og Jacob Falkenby håber, at teknologien med tiden også kan gøre det ud for et alarmsystem samt forbedre kundernes salgsoplevelse. Han har endnu ikke praktisk erfaring med RFID-systemet som tyverisikring, men har eksperimenteret lidt med at indrette et såkaldt intelligent prøverum, hvor de varer, kunden har med ind bag forhænget, kommer op på en skærm. Herfra kan kunden så synes godt om varen på Facebook.
Samtidig kan ekspedienten på en skærm ved kassen holde øje med, hvilke varer, der kommer ind og ud af prøverummet. Det sikrer dog umiddelbart ikke imod, at en butikstyv klipper RFID-tagget af eller lægger varen ned i en såkaldt russerpose, der typisk er en indkøbspose foret med flere lag aluminiumsfolie, der forhindrer RFID-tagget i at blive detekteret af alarmsystemet.
Jacob Falkenby understreger samtidig, at det er vigtigt at holde prisniveauet på RFID-systemet i et leje, hvor alle kan være med.
Ellers er det kun de store tøjkæder, der har råd. Vi har med vores omsætning ikke råd til at investere 50.000 kroner per prøverum.
Frygten for ny teknologi
Hvad er grunden til, at andre i detailhandlen ikke har set lyset, hvis RFID har så mange fordele?
Jeg forstår det faktisk ikke, men jeg tror, at en del af forklaringen er, at vi har vænnet os til stregkodesystemet. Der er nok også en frygt for, at der måske kommer en ny og bedre teknologi lige om lidt. Men den kan jeg altså ikke få øje på, siger Jacob Falkenby, der desuden mener, at mange i tøjbranchen har en lidt gammeldags holdning til tingene.
Læs også: Sådan kan passiv RFID videreudvikles
Jeg tror, at den generelle holdning i branchen er, at ny teknologi fjerner fokus fra det gode købmandsskab. Men jeg mener ikke, at det ene udelukker det andet. Jeg vil bare gerne have nogle bedre redskaber, så jeg kan koncentrere mig fuldt ud om det gode købmandsskab.