08.01.2021  |  Branchenyt

Historisk stort containertab vokser sig endnu større

Skibet One Apus var i slutningen af november så uheldig at tabe næsten 2000 containere i Stillehavet under en storm. Samtidig var de så heldige, at skibet hverken forliste eller blev beskadiget. Det gør det til det historisk største containertab uden skader på skibet.

Hvor ofte taber skibe containere i havet?

  • I perioden 2017 til 2019 rapporterede rederier 779 tabte containere om året. 
  • Brancheorganisationen WSC vurderer, at rederier kun indrapporterer halvdelen af tabte containere. I et mere korrekte skøn for perioden 2008-2020 er i stedet at omkring 1382 er blevet tabt i havet om året, ifølge WSC.
  • Ligeledes vurderer miljøorganisationen Surfriders at der mellem 2014-2016 blev tabt 1390 containere per år.
  • Surfriders vurderer, at kun 2,6 procent af tabte containere blev bjærget mellem 1994 og 2019.


Kilde: TransportNytt

Under en storm tabte det japanske containerskib One Apus 1.816 containere i havet. Det skete den 30. november sidste år. Samtidig blev hundredvis af containere ombord beskadiget af turbulensen. Det præcise antal er endnu ikke talt op. Men allerede nu er hændelsen det største antal containere tabt uden, at skibet er enten forlist eller blevet beskadiget undervejs.

Ifølge det britiske konsulentbureau WK Webster mistede man omkring 2.250 containere. Men der er risiko for, at det reelle tal er op til 400 containere højere, advarer efterforskerne.  

Det samlede erstatningskrav ventes at løbe op i mere end 200 millioner dollar, mens oprydsningsarbejdet vil tage mindst en måned.

Kilde: Søfragt, TranportNytt 

- KCP

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere