Her arbejder CEO også på fabriksgulvet

Radiometer beskæftiger mere end 4.400 medarbejdere, og har stærk fokus på hele tiden at hjælpe alle medarbejdere med at udføre deres arbejde på den smartest mulige måde. Det indebærer for eksempel udbredt brug af Kaizen-workshops, hvor topledelsen for eksempel i en uge arbejder på fabriksgulvet for at få processerne helt ind under huden. Hør mere på konference den 23. maj.

”DBS udvikler sig hele tiden, og jeg forventer, at kunstig intelligens vil komme til at spille en stor rolle i vores arbejde med at forbedre os og fjerne spild i de kommende år”, fortæller Stephen Toseland. Foto: Radiometer

15.05.2024

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

I marts og april måned gennemførte Radiometer en såkaldt CEO Kaizen, som involverede hele Radiometers topledelse. Ordet Kaizen er sammensat af “Kai”, som betyder fornyelse/reformere, og “zen”, som betyder til det bedre. Og det er lige præcis, hvad det handler om: Fokus på at skabe små løbende forbedringer. Radiometers CEO Kaizen bestod af én uges fokus på, hvordan Radiometer bedre kan efterleve en stærkt stigende efterspørgsel på et specifikt produkt. Kaizen’en fokuserede på alle aspekter af produktionsflowet fra materialeflow til arbejdsprocesser og foregik et tæt samarbejde mellem en DBS-facilitator, senior ledere og ikke mindst de daglige operatører, som er dem, der ved, hvordan tingene fungerer i praksis.

”Det var en fantastisk Kaizen, som bød på store mængder konstruktiv udveksling på tværs af faggrupper og ledelsesniveauer i en komprimeret tidsperiode. Gruppen fik implementeret en stor mængde små forbedringer 360 grader rundt om produktionen af det specifikke produkt, og resultatet blev en forbedring på 300 procent af antal producerede enheder uden at øge antal medarbejdere eller kapacitet”, fortæller Stephen Toseland, der er vice president, DBS hos Radiometer Medical.

Jeg vil sige, at DBS er et fantastisk system til kontinuerligt at udfordre os selv, så vi hele tiden er på tæerne i forhold til marked, medarbejdertrivsel, leverandører, ejerinteresser etcetera.

Stephen Toseland

DBS er ikke frit valg
Danaher Business System er noget, alle Radiometers mere end 4.400 medarbejdere kender indgående. Ligesom Danaher koncernens i alt cirka 80.000 medarbejdere gør det. Danaher har siden 1984 opkøbt en stribe virksomheder over hele verden heriblandt danske Radiometer i 2004.

Det er en helt fast ingrediens for alle virksomheder, der træder ind i Danaher koncernen, at de dermed også bliver udstyret med en stor værktøjskasse af ledelses-, procesforbedrings- og innovationsværktøjer. Værktøjskassen hedder Danaher Business System (DBS) og er Danahers tilpassede udgave af det meget kendte Toyota Production System (TPS), der også er kendt som ’lean’.

”Danaher Business System er vores metode til at skabe en løbende forbedringskultur, og det gælder alle aspekter af vores forretning som operations, salg, ledelse, innovation og så videre. Det er et system eller en ’kultur’, der sikrer, at vi hele tiden skabe værdi for vores kunder og hele tiden gør vores yderste for at blive lige en tand bedre til alt, hvad vi gør”, fortæller han og tilføjer:

Hjælper med at balancere paradokser
”I Radiometer har vi ligesom alle andre virksomheder en række mål, som per definition modarbejder hinanden. On-time-delivery til kunderne flugter ikke helt med at reducere lager eller ’margin expense’. DBS hjælper os med at balancere de modsatrettede mål, så vi finder den rette balance”.

DBS Kaizen-værktøjskassen er stor, og i Radiometer afholder virksomheden flere hundrede Kaizen-workshops om året. De forskellige Kaizen fokuserer på aktuelle udfordringer, som hele tiden hjælper Radiometer med at være på højde og forkant med udviklingen i kundebehov, efterspørgsel, markedsbevægelser, leverandørudviklinger, eventuelle forsyningsmangler og andre forstyrrelser eller ændringer.

DBS holder os på tæerne
”Jeg vil sige, at DBS er et fantastisk system til kontinuerligt at udfordre os selv, så vi hele tiden er på tæerne i forhold til marked, medarbejdertrivsel, leverandører, ejerinteresser etcetera. Vi måler løbende på tiltag og tiltagenes bæredygtighed; men det vigtigste for os er at måle på den værdi, som DBS skaber for vores kunder, medarbejdere og ejere”, fortæller han og tilføjer:

”DBS udvikler sig hele tiden, og jeg forventer, at kunstig intelligens vil komme til at spille en stor rolle i vores arbejde med at forbedre os og fjerne spild i de kommende år. Teknologien er stadig et tidligt stadie, men jeg forventer, at kunstig intelligens vil få stor indflydelse på vores DBS-praksisser fremover”.

Han fremhæver også, at DBS er baseret på lean-principper, og at lean ikke kun er for store virksomheder. Han mener, det kan skabe stor værdi for små og mellemstore virksomheder, og at det måske blot kræver en mere pragmatisk tilgang, hvor virksomheden udvælger et mindre antal værktøjer, som danner motoren i forbedringsarbejdet.

Mød Stephen Toseland den 23. maj

Stephen Toseland er en af oplægsholderne på konferencen Den Danske Supply Chain Konference på CBS i København den 23. maj. Hør blandt andet professor Kai Hoberg fortælle om AI og fremtidens supply chain arbejdsplads og oplæg om digital transformation, turnaround, AI og forecasting, bæredygtigt indkøb, scope 3 og bæredygtig SCM i en verden med uansvarligt forbrug og overproduktion.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Kunstig intelligens i forsyningskæden

Kunstig intelligens (AI) spiller en stadig vigtigere rolle i forsyningskæden ved at muliggøre avancerede dataanalyser, prognoser og optimering af processer på tværs af hele værdikæden. Der er ifølge eksperter store muligheder for at styrke supply chain planning, ansvarlighed, resiliens samt den regenerative værdikæde. Læs her lidt om eksempler, muligheder, faldgruber.

Relateret indhold

15.07.2024SCM.dk

Maersk containerskib angrebet i Det Arabiske Hav

15.07.2024SCM.dk

Grønne lastbilchauffører får flere lademuligheder

03.07.2024Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Modstandsdygtighed sat på formel

01.07.2024TrueCommerce

Sponseret

Nyt om PEPPOL

28.06.2024SCM.dk

Logistikgigant fortsætter med fyldte ordrebøger

25.06.2024SCM.dk

Geodis Danmark skifter til vedvarende energi

20.06.2024SCM.dk

Er der et liv efter compliance?

18.06.2024SCM.dk

Korte værdikæde-tjek skal bidrage til mere cirkulære forsyningskæder

Jobmarked

Se alle

Tasklet Factory

Softwareudvikler til Tasklet

Vi søger lige nu en dygtig kollega til vores #TeamCode til at bidrage med at udvikle vores mobilapp, der effektiviserer lagre verden over.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2024

Apport Systems A/S

Sales And Administration Coordinator

Her hos Apport Systems A/S er vi på udkig efter en ny medarbejder, der skal være med til at få dagligdagen på vores kontor i Risskov til at glide let. Er du en haj til administrative opgaver inden for bogholderi, salg og kontor? Perfekt, så læs med her.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Technical Documentation Engineer / Technical Writer

Kan du formulere og forenkle tekniske instruktioner og skabe gode brugeroplevelser i interaktionen mellem menneske og maskine? Og motiveres du af en varieret hverdag som en del af et stærkt team og muligheden for at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger? Så er det dig vi leder efter!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Service Specialist

Har du en dybdegående teknisk viden og en passion for fejlfinding, og drømmer du om at udforske verden? Vi leder efter en dygtig Service Specialist med en solid baggrund og kendskab til både mekanik, elektronik, samt PLC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Sådan får I (bedre) styr på jeres varer i transit

Landed Cost modulet i Dynamics 365 giver jer en stribe fordele

Dato

27.08.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup