Hacker-sikre oliefiltre er lige om hjørnet for dansk industri
C.C. Jensen, der producerer oliefiltre til tungt maskineri, har udviklet digitale opkoblede produkter, der kan være en gamechanger i industrien. Hvis produkterne består pilottesten i foråret 2021, kan de fjerne risikoen for at blive udsat for hackerangreb på et så centralt område som oliesystemerne for virksomheder som Mærsk og Vestas.
Oliefilter-producenten C.C. Jensen har slået hovederne sammen med Alexandra Instituttet for at komme det tiltagende problem omkring cybersikkerhed til livs. Løsningen, som nu pilottestes henover foråret, vil betyde, at C.C. Jensen kan betjene sine kunder som Mærsk eller Vestas uden at frygte at få sine forretningsidéer stjålet – eller at kundens maskiner hackes.
SMV’en fra Svendborg producerer oliefiltre, der sikrer, at systemet – for eksempel en skibsmotor - kører upåklageligt og giver besked, når vedligehold er påkrævet. Ved hjælp af sensorer på filtrene kan oliens tilstand analyseres og holde både kunder og C. C. Jensen orienteret om, hvornår maskiner skal vedligeholdes eller oliefiltre skal skiftes.
Da kunderne ønskede sig data i realtid, men samtidig ikke ville gøre sine systemer sårbare overfor angreb, som man for eksempel så på et af Mærsks skibe i 2017, har C.C. Jensen måtte udvikle en ny cloud-baseret løsning, som samtidig kan bevæge sig ind og ud af de stærke firewalls virksomhedens kunder har fået sat på siden 2017.
Læs også: IT-kriminelle udnytter corona i angreb på virksomheder
”Det var fint at samle rådata op, men næste skridt var at rense og modellere dataene. Vi fik bygget en model, så vi kunne databehandle vores sensordata og sige noget om kundernes systemer på en måde, som man ikke bare nemt kan kopiere eller gøre med almindelig databehandling. Det har vi bygget ind i en cloud-løsning, der kører i dag, og som kan tolke på de data,” fortæller Morten Henneberg, Head of Innovation & Validation hos C.C. Jensen, hvor han arbejder med digitalisering og produkt- og dataudvikling.
Allerede i dag anvender omkring 200 enheder verden over C.C. Jensens cloudbaserede løsning, der blev lanceret i anden halvdel af 2020, men den Svendborg-baserede virksomhed er ikke færdig: De vil videreudvikle den smarte software-tilføjelse til oliefiltrene og foretage pilottests i foråret 2021.
”På sigt kan vi godt se, at vores kunder gerne vil have lokal databehandling – eller måske har de ikke internetforbindelse, hvis skibet er udenfor rækkevidde. Det giver mening at tage vores produkter og placere lokalt, men det er vores kerne-IP. Vi vil gerne undgå at vores intelligente modeller på vores data bliver kopieret, hvorved vores forretningsmodel vil få det svært,” vurderer han.
Umuligt uden hjælp fra eksperter
At udviklingen har kunne lade sig gøre skyldes i høj grad den innovations- og forskningsplatform som begge parter har været med til at stable på benene: MADE Digital.
”Ekspertviden og sparring definerede rammen for, hvor vi ville hen. Vi blev koblet på andre danske virksomheder, så vi i fællesskab kunne løse opgaven. Vi tog en opgave, som vi normalt ikke ville være i stand til at løfte, og vi fik det løst. Mit bud er, at vi har fået løst noget, som var umuligt uden MADE Digital,” pointerer Morten Henneberg.
Læs også: Det offentlige overhaler erhvervslivet indenom på IT
Én af årsagerne til succesen var, at overliggeren blev sat højt, og der blev ramt ’perfekt’ på C.C Jensens markedsbehov.
”Det blev konceptbevist, at vi sikkert kan komme igennem kundernes firewalls og samtidig beskytte vores egen IP. Potentialet er stort: Vi leverer 20.000 filtre om året, og omkring 10-50 procent af de filtre bør få sensorpakker med til overvågning,” fortæller Morten Henneberg begejstret.
- KCP