Høj oliepris udfordrer supply chain
Den stigende oliepris får en dramatisk indflydelse på forsyningskæderne, siger erfaren amerikansk supply chain manager.
Eftersom mange af de globale forsyningskæder er skabt i en tid, hvor prisen på en tønde olie lå på 10-20 dollars, er det ved at være på tide at forholde sig til, om de har udspillet deres rolle. Det siger grundlægger af Awake! Consulting og mangeårig supply chain manager Chuck Taylor i en Q&A på supplychainbrain.com.
Hvis olieprisen fremover kun går opad, vil det ifølge Taylor betyde, at de globale forsyningskæder ikke kan overleve på sigt. Han ser ingen reelle alternativer til olie de næste 10-20 år, så derfor er det på tide at se kendsgerningerne i øjnene og omstille os til andre energiformer.
Inden vi når dertil, har Taylor flere råd til supply chain-lederne. Først og fremmest handler det om at gennemgå alle led i forsyningskæden for at lokalisere et eventuelt unødvendigt energiforbrug. Kortere afstand til leverandører og mindre komplekse supply chains er andre veje til at håndtere problematikken, mener Taylor, der har beskæftiget sig med supply chain i mere end 40 år.
De politiske ledere skal også på banen med reguleringer, mener Taylor. Konkret forslår han eksempelvis, at lastbiler kun må køre om natten, så de undgår at spilde brændstof på at sidde fast i trafikpropper. Han mener desuden, at olierationering kan komme på tale. For at opnå indflydelse på fremtidens energipolitik, slår Taylor på tromme for, at transportsektoren kommer ud af røret og involverer sig mere end i dag.
- JKK