Høj kompleksitet i forsyningskæden udfordrer kundetilfredsheden

Mange forskellige indkøbskanaler giver høj kompleksitet i forsyningskæden og gør det svært at stille kunderne tilfredse.

Utallige indkøbskanaler er som en labyrint af muligheder, hvor overblikket hurtigt går fløjten. Heldigvis kan teknologien hjælpe, konkluderer en Capgemini-rapport. Foto: Photos.com. .

17.06.2013

SCM.dk

Nye kanaler for ordreafgivelse og levering, høj kompleksitet i globale forsyningskæder, nye indkøbsvaner samt voksende omkostninger gør det stadigt mere udfordrende for virksomheder at eksekvere kundeordrer. Det fremgår af en rapport fra konsulentfirmaet Capgemini og hard- og softwaregiganten Oracle, der er baseret på svar fra 589 højt placerede ledere inden for produktion, high-tech og detailbranchen.

Undersøgelsen fastslår, at den stigende kompleksitet har gjort eksekvering af kundeordrer mere snørklet, og at lagerstyring og leverancekvalitet er for nedadgående. Kun en ud af tre fremstillingsvirksomheder er tilfredse med sig selv i forhold til at imødekomme kundernes ønsker, og 50 procent af de adspurgte anfører, at deres håndtering af specialordrer kunne være bedre. Det skaber risiko for utilfredse kunder, som vælger andre leverandører. Virksomheder er nødt til at bruge ressourcer på at adressere disse udfordringer, og det vil i kombination med stigende råvarepriser og transportomkostninger true deres overskudsgrad.

Læs også: SCM-profilen: Ned med kompleksiteten

Følgende forhold gør sig ifølge rapporten gældende: 

  • De største udfordringer for fremstillingsvirksomheder, high-tech og detailvirksomheder er at opretholde tilfredse kunder, stigende kompleksitet ved håndtering af kundeordrer og uklarhed om tidspunkt for levering af ordre.
  • Virksomheder har brug for tidssvarende multikanals-styringssystemer, idet seks ud af syv fremstillingsvirksomheder siger, at deres kunder bestiller gennem flere stadigt forskellige kanaler. I gennemsnit oplever de 3,1 bestillingskanaler såsom online handel, callcentre og elektroniske bestillingssystemer. 45 procent af de adspurgte anfører ydermere, at bestilling gennem flere forskellige kanaler er steget kraftigt det seneste år, hvilket har medført et behov for at indføre en platform til at sikre en konsistent kontrol af leveranceprocessen uanset hvilket kanal, en vare er blevet bestilt igennem.
  • Den største fremtidige udfordring er ifølge rapporten af kunne levere til aftalt tid, have oversigt over planlagt lagerbeholdning og adgang på rette tid til korrekte data.

Standardisér på tværs
Heldigvis anviser rapporten en mulig løsning på at håndtere den stigende kompleksitet. Hvis der skabes en teknologisk standard på tværs, kan det medvirke til tre umiddelbare forbedringer:

  • En højere grad af transparens og en enkelt, samlet lagerliste.
  • Reducerede arbejdsgange for ordreforespørgsler, ordreafgivelser samt ordreopfyldelse.
  • Forbedret evne til at adressere komplekse kundebehov hurtigere og med færre fejl i data.

En sådan standardisering af forretningsgangene på tværs af salgskanalerne, der ifølge rapporten kan inkorporeres i virksomhedens eksisterende systemer, kan fremadrettet skabe bedre muligheder for best practice med hensyn til forbedringer og effektivitet. Desuden nedsætter det truslerne fra volatilitet og ændringer i markedet, fordi det giver en agil og skalérbar supply chain-platform, konkluderer rapporten.

Hent den fulde rapport: ”From Customer Orders Through Fulfillment: Challenges in Manufacturing, High Tech, and Retail”

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

30.01.2025SCM.dk

Danmark styrker modstandskraften med nyt resilienscenter

23.01.2025SCM.dk

Globale forsyningskædeforstyrrelser stiger med 38 procent

28.11.2024SCM.dk

’Verdens Bedste Indkøber 2024’ er hædret for sit fokus på bæredygtighed

28.11.2024SCM.dk

Sådan kan ustabilitet i Mellemøsten påvirke dansk forsyningssikkerhed

13.11.2024SCM.dk

Byggebranchen kan blive en global cirkulær frontfigur

29.10.2024SCM.dk

Danske indkøbsledere får ny brancheorganisation

09.10.2024SCM.dk

Nyt nordisk samarbejde om forsyningssikkerhed

25.09.2024SCM.dk

Stål og beton med lavere CO2-aftryk lokker – teoretisk set

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Forretningsudvikling og ledelse

Vil du være med til at styrke din virksomheds beslutningsprocesser, planlægning, styring og drift? Så tilmeld dig kurset Forretningsudvikling og ledelse, som også er et diplommodul, og styrk dine kompetencer inden for organisering, ledelse og strategi.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektstrategi og -organisation

Skal du til at lede projekter, – eller gør du det allerede? Så tilmeld dig kurset Projektstrategi og –organisation, som også er et diplommodul, og få indblik i virksomheders og organisationers værdiskabelse, udviklingsfaser og meget mere.

Dato

29.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Ledelse af medarbejdere og faglig udvikling

Få indsigt i læring på flere niveauer og få færdigheder til bedre at kunne fremme kompetenceudvikling og opgaveløsning i virksomheden.

Dato

29.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup