Guldager optimerer serviceforretningen med Dynamics 365 Field Service

Guldager kan snart fejre 75-års fødselsdag som ét af Europas ældste firmaer indenfor vandbehandling. En integreret Field Service-løsning hjælper nu med at optimere serviceforretningen, herunder kørsel, arbejdsordrer, planlægning og ordrebehandling.

Guldager A/S leverer korrosionsbeskyttelse af vandinstallationer samt løsninger til afsaltning, blødgøring og Legionellabekæmpelse. Samtidigt yder Guldager service på sine løsninger, herunder overvågning og optimering via rejsemontører og serviceteknikere.

Visionen står klart og tydeligt for virksomheden med hovedsæde i Allerød:

- Vi vil være den foretrukne servicepartner, som kunderne ringer efter, når de har behov for service på vandbehandling, siger Claus Christian Torbøl, som er CEO hos Guldager A/S

Derfor var Guldager på udkig efter en ny Field Service-løsning

Behovet for Field Service Management hænger tæt sammen med en intern analyse af, hvad der skaber værdi hos kunderne – og hvad der ikke gør: 

- Vi skaber værdi, når vi er ude hos kunderne. Kunderne oplever ikke værdien af vores ordrebehandling – de oplever kun værdi, når vi afhjælper et problem i deres virksomhed. Vi udfører mange tusinde serviceopgaver om året, så vi bruger rigtig mange timer på planlægning og ordrebehandling. Derfor er det vigtigt for os at effektivisere disse opgaver, forklarer Claus Christian Torbøl og uddyber: 

- I strategiprocessen identificerede vi, at mange opgaver og serviceprocesser var gentagelser, som kunne automatiseres. Dels for at spare timer, men også med formålet at undgå fejl i ordrebehandlingen og planlægningen. 

En samlet Field Service-løsning der kan skaleres til flere lande

Guldager har selskaber i flere lande, samt afdelinger rundt i Danmark, som blandt andet er kommet til via opkøb. Claus Christian Torbøl havde derfor også et ønske om at kunne samle flere af sine vigtigste forretningssystemer: 

- Vi har i forvejen Dynamics NAV som økonomisystem. For os var det derfor attraktivt at få Field Service på Microsoft-platformen, så vi ikke har forskellige systemer, der kræver forskellig integration og vedligeholdelse. Derfor gav det god mening at samle det hele på én platform. Så vi er meget tilfredse med valget og har fået en moderne og tidssvarende Field Service-løsning, som taler sammen med vores NAV-løsning, siger Claus Christian Torbøl. 

Udover at integrere direkte med de andre løsninger i Dynamics-universet, er Dynamics 365 Field Service forholdsvist nem at skalere til flere lande, når første løsning er etableret. 

Blev både anbefalet og frarådet Microsoft Dynamics 365 Field Service

Guldager har tidligere forsøgt at implementere andre systemer til Field Service Management, som desværre ikke levede op til forventningerne. Samtidigt var der opstået skepsis for at vælge Dynamics 365 Field Service: 

- Vi havde ret høje krav til, hvad Field Service-systemet skulle kunne, og havde undersøgt markedet godt. Flere udbydere havde endda frarådet os at vælge Field Service fra Microsoft og kunne ikke pege på konkrete succeshistorier derude, siger Claus Christian Torbøl og uddyber: 

"Bredana Solutions kunne til gengæld – som de eneste – vise os udvalgte referencer. Samtidigt turde de stå på mål for, at Dynamics 365 Field Service var den bedste løsning for os. Og det fik de ret i."

- Efterhånden som projektet kom i gang, erfarede vi flere og flere af de værdiskabende funktioner, som Bredana havde lovet os." 

Field Service-løsningen hjælper Guldager med at opnå vigtige forretningsmål

- Tidligere påtog vi os en mere begrænset del af serviceopgaverne indenfor vandbehandling. Fremover vil vi være en full-service provider i industrien, hvor vi udover at levere nye maskiner også er kundens samarbejdspartner, der reparerer, leverer nye reservedele, samt servicerer anlæg. Hos os kan kunderne samle deres engagement. Det er der kun ganske få i vores branche, der tilbyder i dag. 

Field Service-løsningen i Dynamics 365 er med til at kunne håndtere servicekontrakter og kundens udstyr i samme system. Samtidig gør den indbyggede Partner Portal det fx muligt for boligselskaber at selvbetjene sig, godkende teknikerbesøg og meget andet: 

- Det fjerner en del besvær for kunderne, at de ikke skal bruge to eller måske endda tre leverandører. Når kunderne samler hele sit engagement i én servicekontrakt hos os, bærer vi ansvaret for at løsningen leverer højeste driftssikkerhed og oppetid, så kunden undgår at skulle kæmpe med flere leverandører om ansvar og forskellige betingelser, siger Claus Christian Torbøl. 

De mange indbyggede funktioner gør det muligt for Guldager at jagte målet om at blive en samlet, værdiskabende leverandør.

Systemet optimerer kørsel og styring af arbejdsordrer

Dynamics 365 Field Service indeholder Ressource Scheduling Optimization, som på godt dansk betyder, at virksomheden kan optimere sin ressourceplanlægning. 

Den indbyggede intelligens i Resource Scheduling Optimization (RSO) kan automatisk planlægge serviceopgaver på udstyr og faciliteter til de medarbejdere, der er bedst rustet til at udføre dem. RSO kan planlægge mange job på én gang, hvorved det samlede tidsforbrug maksimeres, og den samlede rejsetid minimeres:

- Algoritmen, der optimerer kørsel for teknikerne, er særligt relevant, når der bliver kørt mange kilometer på landevejene. Det betyder, at vi i vores leasingaftale kan reducere antallet af kørte kilometer og både sparer penge på biler og kørsel, samt reducere vores Co2-udledning, siger Claus Christian Torbøl, som også henviser til Guldagers arbejde med nogle af FN’s 17 Verdensmål. 

Fremtidens intelligente og effektive serviceforretning

​Udover at optimere kørsel og arbejdsordrer i dag, har Claus Christian Torbøl også store forventninger til hvordan Field Service-løsninger understøtter Guldagers forretning i fremtiden:

"Vores Field Service-løsning kommer til at hjælpe os på flere områder. Mere og mere af vores udstyr bliver intelligent og kan kommunikere, når der fx er udfordringer, eller hvis det er på tide at udskifte en reservedel."

- I stedet for at få alarmer ind via email, opretter Field Service-løsningen automatisk en arbejdsordre i systemet og adviserer i den forbindelse den tekniker, som er tættest på hvor alarmen er gået. Dermed kan vores tekniker afhjælpe problemet meget hurtigere, siger Claus Christian Torbøl inden han uddyber: 

- Dette betyder også, at vi kan tilbyde fjernovervågning af kundernes udstyr via Connected Field Service. På den måde kan kunderne outsource deres serviceopgaver til os, som har ekspertisen. Vi kan ofte forudse problemerne, inden de opstår, så kunderne slipper for at holde øje med vores udstyr og eventuelt blive ramt af nedetid. 

Valgte en Field Service-partner med branchespecialisering

Guldager søgte en it-partner, som forstod deres forretning. På dette område oplevede Claus Christian Torbøl, at Bredana Solutions adskiller sig positivt fra andre udbydere:

"I kraft af, at Bredana Solutions har mangeårig erfaring med andre virksomheder indenfor industri, er der mange ting, som er væsentligt nemmere at beskrive og forklare sammenlignet med andre it-partnere uden samme brancheerfaring"

- Fordelen har blandt andet været, at det har været nemt at diskutere de udfordringer, vi tidligere har haft med fx planlægning eller ordrebehandling. Bredana Solutions har udvist stor indsigt i vores arbejdsprocesser, og vi har fået nyttig rådgivning om, hvordan vi kan gøre tingene bedre nu og i fremtiden, fortæller Claus Christian Torbøl. 

 

Om Guldager A/S

Guldager blev grundlagt i 1946 og er et af Europas ældste firmaer indenfor vandbehandling. Virksomheden har afdelinger i flere lande og vil være den foretrukne partner og leverandør for professionelle kunder indenfor servicebaseret, intelligent vandbehandling og beskyttelse af vandbærende systemer – med respekt for miljøet og til gavn for kundernes økonomi og slutbrugere.

Se mulighederne med D365 Field Service

03.04.2023Bredana Solutions A/S

Sponseret

Sådan bliver de stigende priser en gevinst

30.03.2023Bredana Solutions A/S

Sponseret

Hvornår kan nedetid forhindres?

27.03.2023Bredana Solutions A/S

Sponseret

Skab stabil indtjening trods svingende tider

24.03.2023Bredana Solutions A/S

Sponseret

5 områder hvor du med fordel kan forbedre din Business Central løsning

09.03.2023Bredana Solutions A/S

Sponseret

5 ting AR kan styrke i din værdikæde

03.03.2023Bredana Solutions A/S

Sponseret

Undgå de klassiske fejl med struktureret dokumenthåndtering