21.04.2021  |  IT

GTIN gav produkter CPR-numre og fylder 50

2021 er 50-året for at GTIN-nummeret så dagens lys. Et unikt GTIN-nummer indgår i hver GS1-stregkoder, som vi alle kender så godt fra vores supermarkedsture, og opfindelsen var grundlaget for en revolution i detailverdenen.

Alle kender GS1-stregkoderne fra butikker, hvor de scannes i kassen. Men stregkodesymbolet er kun en repræsentation af et tal, nemlig det GTIN-nummer, der identificerer hvert enkelt produkt unikt i hele verden. 

Det er nu 50 år siden at denne afgørende informationsteknologi så dagens lys efter en række forretningsfolk slog hovederne sammen i New York for at finde en løsning på deres fælles udfordringer. Med GTIN-nummeret sammenkoblet med stregkodesymbolet lykkedes de med at give hvert produkt sit eget CPR-nummer og forårsagede på den måde en revolution i detailverdenen.

Digitaliseringen åbnede døre for B2B og B2C-handlen, og satte fokus på dén synlighed og gennemsigtighed, som fødevarekæderne havde brug for at dele med handelspartnerne og forbrugere. Den information kommer i dag forbrugerne til gode, når de foretager indkøb – og validerer kvalitet, oprindelse og ægtheden af produkterne. Udviklingen af GTINs gør det samtidig muligt for mange små og mellemstore virksomheder at få adgang til nye markeder, nye lande og en bredere vifte af kunder.

Læs også: Universal Robots bevarer stærke relation til Danmark med ny topchef

Siden da er digitaliseringen taget til og teknologien har muliggjort udviklingen af den moderne QR-kode, som er blevet en absolut nødvendighed for store e-handelsgiganter som Amazon og eBay.

På den måde fortsætter GTIN-nummeret med at relevant for moderne detailhandel, også selvom vi handler mindre og mindre i fysiske butikker – hvis ikke i form forbindelse med stregkode, så i en nyere inkarnation; for eksempel QR-koden.

- KCP

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere