Grøn skibsfart: Nyt forsyningssystem til metanol øger sikkerheden og sparer på energien

Med et nyt forsyningssystem kan danske Eltronic FuelTech som de første i branchen levere udstyr til transport af brændstof fra tank til motor på metanoldrevne skibe. Det kan spare rederierne såvel penge som energi samt øge sikkerheden.

Foto: Eltronic FuelTech

12.02.2024

SCM.dk

Med dåben af Laura Mærsk, A.P. Møller-Mærsks første containerskib, der kan sejle på grøn metanol, blev en mere bæredygtig skibsfart markeret. I kølvandet herpå har den danske ingeniørvirksomhed Eltronic FuelTech nu lanceret et nyt forsyningssystem – et såkaldt Low-flashpoint Fuel Supply system (LFSS) – til netop metanoldrevne skibe.

Dermed kan aktører i skibsindustrien nu få et samlet brændstofforsyningssystem fra tank til motor, bestående af et forsyningssystem og ventilarrangementet Fuel Valve Train, som tilmed øger sikkerheden, reducerer omkostningerne og sparer på energien.

“Tilslutningen til grøn metanol har været markant stigende på det seneste, og med det nye LFSS-system kan vi bidrage væsentligt til den grønne omstilling inden for skibsfart. Tidligere var det nødvendigt med flere leverandører for at få det komplette brændstofsystem hele vejen fra tank til motor, men at vi nu kan stå for hele systemet, kommer med flere fordele,” siger Louise Andreasen, der er administrerende direktør i Eltronic FuelTech.

Der er besparelser forbundet med logistikken, da den samme container kan komme med hele løsningen og reservedele til systemet, og det vil samtidig kræve færre reparatører i forbindelse med vedligehold.

"Det en stor fordel for kunderne, at det kommer som en samlet pakke, så de ikke længere skal vedligeholde snitfladen mellem de to forskellige systemer. Samtidig kan vi, når vi leverer en samlet løsning, garantere sikkerheden for hele systemet," siger Louise Andreasen. 

Pumpen alene kan spare 40.000 kWh årligt

Mens marioteten af markedets øvrige forsyningssystemer bruger to pumper til at pumpe metanolen rundt, er det lykkedes Eltronic FuelTech at skabe et LFSS, hvor opgaven klares af en enkelt, hvorved en væsentlig energibesparelse opnås. Derudover er det nu muligt at justere pumpen efter motorens omdrejninger, så kun den nødvendige mængde metanol transporteres til motoren, hvilket ikke har været muligt tidligere.

"Det betyder, at hvis et skib sejler langsomt, så justerer pumpen automatisk, så den for eksempel kun kører på 60 procent. Med andre systemer pumpes unødvendigt meget metanol rundt i systemet, og det bliver tydeligt på elforbruget, især på de store skibe," siger Louise Andreasen og uddyber:

"Ved de største motorer på f.eks. store containerskibe vil pumperne typisk bruge over 100.000 kWh årligt på at flytte metanolen fra tank til motor. Her forventer vi med vores nye forsyningssystem at kunne skabe en energibesparelse på op imod 40 procent."

Udover at udvikle systemer til skibenes hovedmotorer, har Eltronic Fueltech også udviklet et kompakt kombineret system til at forsyne skibenes hjælpemotorer fra tank til motor. 

- EHS

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes – øg resiliensen i forsyningskæden

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

20.01.2025SCM.dk

Houthierne indstiller angreb på handelsskibe

17.01.2025SCM.dk

FN´s sikkerhedsråd kræver stop for for houthiernes angreb

16.01.2025SCM.dk

Ingen udsigt til hurtig tilbagevenden til Suez efter våbenhvile

16.01.2025SCM.dk

Genbrugsapp bruger Bring som ny fragtløsning

15.01.2025SCM.dk

Piratangreb: Markant stigning i antallet af gidseltagninger og kidnapninger

14.01.2025SCM.dk

APM Terminals tager skridt mod mere automatisering

14.01.2025SCM.dk

Ny postlov puster liv i brevforsendelser

13.01.2025SCM.dk

Samfundet tjener milliarder på transportbranchen

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Grundlæggende objektorienteret programmering

Vil du opkvalificere dine evner inden for objektorienteret programmering? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at designe objektorienterede programløsninger for din virksomhed.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav.

Dato

28.01.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Forretningsudvikling og ledelse

Vil du være med til at styrke din virksomheds beslutningsprocesser, planlægning, styring og drift? Så tilmeld dig kurset Forretningsudvikling og ledelse, som også er et diplommodul, og styrk dine kompetencer inden for organisering, ledelse og strategi.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup