Godt gang i grænsetransporten

Godstransporten over de danske grænser stiger fortsat, viser tal fra ITD. Væksten kommer især fra Østeuropa mens chaufførmanglen vestpå skaber udfordringer.

Den dansk-tyske grænse i Sønderjylland håndterer den største andel af lastbiltrafikken ind og ud af Danmark. Trafikmængden er stigende for tiden, viser tal fra ITD. Foto: Bobby Hidy.

10.08.2016

SCM.dk

Lastbiltrafikken ved de danske grænseovergange trives i bedste velgående. Den seneste måling fra ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport, viser at 5.786 lastbiler krydsede de danske grænser på et gennemsnitsdøgn i andet kvartal af i år, en stigning på 237 biler i forhold til første kvartal, skriver Transportmagasinet.

Læs også: Blandede holdninger til den nye grænsekontrol

Inden for det seneste år er den internationale trafik vokset med 1,3 procent og sammenlagt kører der i dag godt 500 lastbiler mere i hver retning end i foråret 2008. Det er tal, der vækker glæde hos branchen.

”Vi ser et billede af en sektor og et marked i vækst. Det er positivt for vores medlemmer og for samfundsøkonomien generelt. Antallet af transporter er en direkte indikator på, at der bliver transporteret mere gods til og fra resten af Europa. Der er tale om en fortsat vækstkurve for sektoren og vi glæder os over, at danske virksomheder fortsat bidrager til at sikre vækstkurven i det europæiske marked”, siger Public Affairs chef i ITD, Karen Roiy.

Vækst fra øst – chaufførmangel i vest
Samtidig er man også bevidst om, hvor hurtigt billedet kan vende på grund af den hårde konkurrence i Europa. Det er således specielt østfra, at væksten kommer, hvilket i høj grad skyldes chaufførmanglen både herhjemme og i flere af vores nærmarkeder.

”Det er de østeuropæisk indregistrerede lastbiler, som kører med en stadig større mængde af godset, mens antallet af lastbiler fra Vesteuropa er stagnerende. Baggrunden er bl.a. manglen på kvalificerede chauffører i de store transportnationer, som bl.a. Tyskland. Rekrutteringsudfordringen har vi også inde på kroppen i Danmark. Det er en udfordring, som branchen står over for at skulle løse, hvis vi fortsat skal have danske chauffører til at køre lastbiltransporter”, siger Karen Roiy til Transportmagasinet.

Læs også: DSV: Ingen problemer med grænsekontrol

Lastbiler ejet af danske virksomheder, enten i Danmark eller i udenlandske datterselskaber, har siden 2011 udgjort en stabil andel på godt 50 procent af alle de transporter, der kører over grænsen i Sønderjylland, hvor det største træk (58 procent) af lastbiler kommer ind i Danmark. Herefter tager Øresund sig af 20 procent, mens Femern Bælt står for godt 13 procent. Trafikken til og fra Norge og Sverige igennem Nordjylland står for otte procent, og endelig tilskrives én procent øvrige grænseovergange. 

-AK

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Resten af ledelsen skal også forstå ESG

22.11.2024SCM.dk

Industrispecialist opkøber endnu en værktøjs-aktør

21.11.2024Hans Schourup A/S

Sponseret

Ny samarbejdsaftale mellem WELAND Solutions og Hans Schourup A/S

21.11.2024SCM.dk

Logistikleverandør bruger AI i stort samarbejde med nøgleaktører

20.11.2024SCM.dk

26 millioner skal hjælpe endnu flere virksomheder med grøn omstilling

19.11.2024GS1 Denmark

Sponseret

Webinar: Få styr på dine emballagedata med GS1Trade Packaging

18.11.2024SCM.dk

Fik du sagt "godt nytår" til din kvindelige kollega i går?

18.11.2024Slimstock Nordic

Sponseret

Daarbak Redoffice valgte Slimstock Nordic som partner inden for Supply Chain

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online