Blandede holdninger til den nye grænsekontrol

Siden Venstre-regeringen mandag formiddag indførte en midlertidig græsekontrol mellem Danmark og Tyskland har holdningerne været mange i den danske transportbranche. Nogen forudser problemer, andre er mere rolige.

Kontrollen langs den dansk-tyske grænse er indtil videre begrænset til ID-tjek, men kan blive udvidet. Foto: Screendump fra Google Maps..

06.01.2016

SCM.dk

Fra midnat d. 4. januar har alle rejsende i bus, tog og via færge mellem Danmark og Sverige skullet vise ID for at kunne krydse grænse til den svenske side. Det er resultatet af en beslutning i den svenske Rigsdag, der gerne vil nedbringe antallet af migranter, der søger mod landet.

Læs også: Øget grænsekontrol udfordrer danske transportvirksomheder

Som en direkte reaktion herpå besluttede Venstre-regeringen herhjemme senere på mandagen at indføre en midlertidig kontrol ved den dansk-tyske grænse i Sønderjylland. Hvor den svenske kontrol medfører det såkaldte transportøransvar, der pålægger trafikselskaberne (busoperatører, rederier etc.) at undersøge, om passagererne er i besiddelse af et gyldigt ID, så er den danske indsats begrænset til en stikprøvekontrol, og derudover indtil videre kun sat til at vare 10 dage, mod de seks måneder, svenskerne har planlagt. Begge perioder kan dog forlænges.

Nyheden om den yderligere kontrol er blevet modtaget forskelligt rundt omkring i den danske transportbranche. Mens nogle udtrykker bekymring, er andre mere optimistiske, netop med udgangspunkt i de faktuelle forskelle mellem den danske og svenske indgangsvinkel.

Flaskehalse ved grænsen
”Vi forudser, at vi vil få forsinkelser og stop, når der ind imellem kommer til at være nogle flaskehalse ved de kontrolsteder, der er. (…) Hvis vi får nogle timers forsinkelser ved grænsen, kan det gøre, at vores biler skal holde ekstra pauser, og at vi kommer for sent ud til vores kunder”, siger ejer af Dansk Transport Kompagni, Susanne Provstgaard, til DR.

I brancheforeningen Dansk Transport og Logistik er man derimod ganske rolig, og tror ikke at den nyindførte kontrol vil føre til væsentlige forsinkelser i forhold til de udfordringer, en vognmand ellers kan møde i trafikken.

”Set med vores briller får det her ikke nogen konsekvenser, men det forudsætter selvfølgelig, at der er tilstrækkelig bemanding til at udføre kontrollen. I forhold til den tid, som man eksempelvis bruger på at køre fra Danmark til Italien, vil det her formentlig være en dråbe i havet”, siger adm. direktør for DTL, Erik Østergaard, til Finans.dk.

Minimale gener indtil videre
Hos DI Transport hæfter branchedirektør Michael Svane sig ligeledes ved den mindre omfattende, danske fremgangsmåde.

”Det er jo en noget mildere kontrol, der er indført ved den dansk-tyske grænse sammenlignet med Sverige, så det er ikke noget vi forventer vil give problemer. Jeg har faktisk talt med flere transportvirksomheder her til morgen (onsdag, red.), og de rapporterer kun om minimale, konkrete gener indtil videre. Derudover er stikprøvekontroller jo ikke i sig selv noget nyt, det er nye er bare at de er rykket fra rastepladser inde i landet og ned til grænsen. Generelt er branchen god til at tilpasse sig, og det tror jeg bestemt også vil ske i denne situation”, siger han.

Regeringen har dog understreget, at transportøransvaret kan blive indført med kort varsel, hvis man finder det nødvendigt, og det vil til en hvis grad forandre perspektiverne, hvilket DI Transport selvfølgelig holder øje med.

”Grundlæggende bryder vi os ikke om hverken grænsekontrol eller transportøransvar. Selvom ansvaret jo ikke omfatter godstransport, så kan det nemt føre til afledte effekter i form af kødannelser i forbindelse med ID-tjek, hvilket kan berøre de af vores medlemmer, der fragter mere tidskritiske varer som eksempelvis blomster eller fødevarer”, siger Michael Svane.

Kontrollen ved den dansk-tyske grænse kan i første omgang forlænges med 20 dage og derfra videre i endnu ikke offentliggjorte intervaller.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

19.02.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

18.02.2025SCM.dk

7 ud af 10 forbrugere vil købe mere klimavenligt i fremtiden

17.02.2025SCM.dk

Ubalance i indtægter og udgifter presser klimainvesteringer

14.02.2025SCM.dk

Boehringer Ingelheims fabrik viser vejen mod CO2-neutralitet

12.02.2025GS1 Denmark

Sponseret

Webinar: Gør det komplekse arbejde med dine emballagedata nemmere

10.02.2025SCM.dk

Klimasvigt uden konsekvenser: Virksomheder slipper for ansvar

10.02.2025SCM.dk

Ny industrioverenskomst: Højere løn, bedre rettigheder og øget fleksibilitet for familieliv

07.02.2025SCM.dk

Stor usikkerhed om Danmarks klimamål i 2030

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Webinar om CBAM

Gratis webinar om CBAM, hvor du får et generelt indblik i CBAM-reglerne, praktiske erfaringer og kommende krav.

Dato

27.02.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Agile projekter - hybrid

Vil du lære at lede agile projekter professionelt og effektivt? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få indsigt i agile værktøjer og kompetencer i agil projektledelse.

Dato

28.02.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

04.03.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Bredana Axcite A/S
Webinar
Præcise Forecast med ny Microsoft løsning

Den nye app byder på best-in-class Forecasting algoritmer og modeller, enestående brugeroplevelse, intelligente rapporter og analyser

Dato

04.03.2025

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Explore the critical connection between the NIS2 Directive and the CRA

In an era of increasing cyber threats, regulatory frameworks like the NIS2 Directive and the Cyber Resilience Act (CRA) are shaping the future of cybersecurity across Europe. While NIS2 enforces stricter cybersecurity obligations for suppliers and organizations, CRA complements it by embedding security into digital products from the ground up.

Dato

06.03.2025

Tid

13:00

Sted

Online på MS Teams

Descartes
Webinar
Deloitte x Descartes: Webinarium om Frihandel, CBAM och hållbarhet

Ett unikt samarbete mellan Deloitte och Descartes, där ledande specialister inom global handel och hållbarhet delar sina insikter och praktisk information.

Dato

13.03.2025

Tid

10:30

Sted

Online