Blandede holdninger til den nye grænsekontrol

Siden Venstre-regeringen mandag formiddag indførte en midlertidig græsekontrol mellem Danmark og Tyskland har holdningerne været mange i den danske transportbranche. Nogen forudser problemer, andre er mere rolige.

Kontrollen langs den dansk-tyske grænse er indtil videre begrænset til ID-tjek, men kan blive udvidet. Foto: Screendump fra Google Maps..

06.01.2016

SCM.dk

Fra midnat d. 4. januar har alle rejsende i bus, tog og via færge mellem Danmark og Sverige skullet vise ID for at kunne krydse grænse til den svenske side. Det er resultatet af en beslutning i den svenske Rigsdag, der gerne vil nedbringe antallet af migranter, der søger mod landet.

Læs også: Øget grænsekontrol udfordrer danske transportvirksomheder

Som en direkte reaktion herpå besluttede Venstre-regeringen herhjemme senere på mandagen at indføre en midlertidig kontrol ved den dansk-tyske grænse i Sønderjylland. Hvor den svenske kontrol medfører det såkaldte transportøransvar, der pålægger trafikselskaberne (busoperatører, rederier etc.) at undersøge, om passagererne er i besiddelse af et gyldigt ID, så er den danske indsats begrænset til en stikprøvekontrol, og derudover indtil videre kun sat til at vare 10 dage, mod de seks måneder, svenskerne har planlagt. Begge perioder kan dog forlænges.

Nyheden om den yderligere kontrol er blevet modtaget forskelligt rundt omkring i den danske transportbranche. Mens nogle udtrykker bekymring, er andre mere optimistiske, netop med udgangspunkt i de faktuelle forskelle mellem den danske og svenske indgangsvinkel.

Flaskehalse ved grænsen
”Vi forudser, at vi vil få forsinkelser og stop, når der ind imellem kommer til at være nogle flaskehalse ved de kontrolsteder, der er. (…) Hvis vi får nogle timers forsinkelser ved grænsen, kan det gøre, at vores biler skal holde ekstra pauser, og at vi kommer for sent ud til vores kunder”, siger ejer af Dansk Transport Kompagni, Susanne Provstgaard, til DR.

I brancheforeningen Dansk Transport og Logistik er man derimod ganske rolig, og tror ikke at den nyindførte kontrol vil føre til væsentlige forsinkelser i forhold til de udfordringer, en vognmand ellers kan møde i trafikken.

”Set med vores briller får det her ikke nogen konsekvenser, men det forudsætter selvfølgelig, at der er tilstrækkelig bemanding til at udføre kontrollen. I forhold til den tid, som man eksempelvis bruger på at køre fra Danmark til Italien, vil det her formentlig være en dråbe i havet”, siger adm. direktør for DTL, Erik Østergaard, til Finans.dk.

Minimale gener indtil videre
Hos DI Transport hæfter branchedirektør Michael Svane sig ligeledes ved den mindre omfattende, danske fremgangsmåde.

”Det er jo en noget mildere kontrol, der er indført ved den dansk-tyske grænse sammenlignet med Sverige, så det er ikke noget vi forventer vil give problemer. Jeg har faktisk talt med flere transportvirksomheder her til morgen (onsdag, red.), og de rapporterer kun om minimale, konkrete gener indtil videre. Derudover er stikprøvekontroller jo ikke i sig selv noget nyt, det er nye er bare at de er rykket fra rastepladser inde i landet og ned til grænsen. Generelt er branchen god til at tilpasse sig, og det tror jeg bestemt også vil ske i denne situation”, siger han.

Regeringen har dog understreget, at transportøransvaret kan blive indført med kort varsel, hvis man finder det nødvendigt, og det vil til en hvis grad forandre perspektiverne, hvilket DI Transport selvfølgelig holder øje med.

”Grundlæggende bryder vi os ikke om hverken grænsekontrol eller transportøransvar. Selvom ansvaret jo ikke omfatter godstransport, så kan det nemt føre til afledte effekter i form af kødannelser i forbindelse med ID-tjek, hvilket kan berøre de af vores medlemmer, der fragter mere tidskritiske varer som eksempelvis blomster eller fødevarer”, siger Michael Svane.

Kontrollen ved den dansk-tyske grænse kan i første omgang forlænges med 20 dage og derfra videre i endnu ikke offentliggjorte intervaller.

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes – øg resiliensen i forsyningskæden

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

22.01.2025SCM.dk

Cybersikkerhed skal boostes af flere investorer

21.01.2025SCM.dk

Trump vil tage Panamakanalen tilbage

21.01.2025SCM.dk

Uddannelser og erhvervsliv samarbejder om grønne løsninger

21.01.2025SCM.dk

Campus Kalundborg satser på biobaseret produktion

20.01.2025SCM.dk

Rådgivning for 66,5 millioner kroner skal booste SMV’ers vækst

17.01.2025SCM.dk

Indspark: Nye spor i sandet for industri- og logistikejendomsmarkedet

14.01.2025SCM.dk

Svensk transportvirksomhed opkøbt af dansk logistikkoncern

14.01.2025SCM.dk

Virksomheder styrker fokus på SCM-kompetencer

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Grundlæggende objektorienteret programmering

Vil du opkvalificere dine evner inden for objektorienteret programmering? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at designe objektorienterede programløsninger for din virksomhed.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav.

Dato

28.01.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Forretningsudvikling og ledelse

Vil du være med til at styrke din virksomheds beslutningsprocesser, planlægning, styring og drift? Så tilmeld dig kurset Forretningsudvikling og ledelse, som også er et diplommodul, og styrk dine kompetencer inden for organisering, ledelse og strategi.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup