GLS opfører nyt højteknologisk distributionscenter

I foråret 2022 overtog GLS Denmark A/S en grund på 80.000 kvadratmeter i Ringsted Business Park. Efter en grundig udbudsrunde har pakkedistributøren nu fundet entreprenør til projektet, der skal øge deres sjællandske kapacitet, nemlig Gråkjær Erhverv A/S.

Henrik Skaarup (th) fra Gråkjær Erhverv og Steen Kristensen fra GLS Denmark A/S har indgået aftale om opførelse af et nyt distributionscenter på 80.000 m2 i Ringsted. Foto: GLS

08.12.2023

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Både GLS og GLS’ kunder vækster, og distributør-virksomheden har behov for mere lagerkapacitet for fortsat at servicere kunderne. Hos GLS Denmark vækker det derfor glæde, at et nyt distributionscenter placeret centralt på Sjælland nu er tættere på første spadestik. 

”Distributionscentret i Ringsted er essentielt for vores arbejde med at sikre tilstrækkelig kapacitet til fremtiden. Det gør, at vi kan opretholde landets bedste leveringskvalitet, når både vi og vores kunder vækster. Derfor har vi haft store krav til kvalitetsniveauet i et fremtidigt distributionscenter”, siger Steen Kristensen, Managing Director i GLS Denmark A/S.

Solceller og ladestandere
Kravene til det nye distributionscenter på 10.000 kvadratmeter indebærer blandt andet bæredygtige og innovative løsninger, som lever op til GLS' 2045-mål om nulemission. Med opførelsen af et solcelleanlæg på 445 kWp forventes en årsproduktion på cirka 400.000 kWh. Sådan håber GLS at dække den tredjedel af deres strømforbrug, som sker i dagtimerne. Derudover vil der fra start blive opsat 30 AC-ladestandere og fire lynladerudtag. Det betyder, at en stor del af distributionscentrets distributionsflåde allerede fra indvielsen kan bestå af elkøretøjer.

Læs også: IKEA investerer milliarder i nyt logistikcenter

Distributionscenter Ringsted bliver også hjem for et fuldautomatisk sorteringsanlæg, der vil øge den sjællandske kapacitet med 30-35 procent.

”Udover at vores kapacitet øges markant, vil vi kunne tilbyde endnu flere af vores sjællandske kunder nye, attraktive indleveringstider”, fortæller Henrik Nyegaard, Director Operations i GLS Denmark. Foto: GLS

”Byggeriet kommer til at spille en afgørende rolle for vores distributionsnetværk på Sjælland. Udover at vores kapacitet øges markant, vil vi kunne tilbyde endnu flere af vores sjællandske kunder nye, attraktive indleveringstider. Samtidig kommer vi tættere på såvel afsendere som modtagere i nærområdet. Derfor kan vores kunder se frem til endnu bedre service”, fortæller Henrik Nyegaard, Director Operations i GLS Denmark.

Kvalitet driver samarbejdet
De høje krav til byggeriet betyder, at det er en grundig udbudsrunde, der har ledt op til kontraktindgåelsen med Gråkjær.

”Gråkjær har været gode sparringspartnere, og de har samtidig formået at forblive tro mod udbudsmaterialet og de krav, vi har stillet. Derudover har både vi og vores bygherrerådgivere været imponerede over deres kvalitetsstyringssystem. I GLS er kvalitet et nøgleord, og det er derfor vigtigt, at dette også skinner igennem hos vores samarbejdspartnere”, lyder det fra Jacob Fischer, Head of Technology and International Operations i GLS Denmark.

Læs også: Automatisering af plukkeprocessen forbedrer arbejdsmiljø på lageret

Kontraktindgåelsen vækker også stor glæde hos totalentreprenøren, som i 2023 har 50-års jubilæum og mere end 4.000 byggeprojekter i porteføljen.  

”Vi er stolte af, at en international virksomhed som GLS har peget på os. Det er et spændende projekt, og den gode dialog undervejs har skabt gensidig tryghed i samarbejdet. Vi har opført flere større lager- og logistikbygninger, og vi glæder os til at bringe alle vores kompetencer i spil og bidrage til at skabe et topmoderne distributionscenter til GLS”, siger Henrik Skaarup, CEO i Gråkjær.

Byggeriet forventes igangsat til foråret 2024, mens det færdige distributionscenter forventes fuldt funktionsdygtigt inden GLS' højsæson i november 2025.

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Den moderne logistikterminal

En moderne logistikterminal er et komplekst anlæg, som spiller en stor rolle i effektiv styring, lagring og distribution af varer. Den fungerer som en central ‘hub’ for forskellige logistikaktiviteter, der samlet skal optimere forsyningskæden. Læs forskellige vinkler på, hvilke krav den moderne logistikterminal skal leve op til i form af for eksempel bygning, yard, software, hardware, bæredygtighed, arbejdsmiljø med mere.

Relateret indhold

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

21.11.2024SCM.dk

Danske topledere investerer heftigt i AI – uden at vide noget om teknologien

Unused potential for Nordic companies – 23 billion euros tied up in unnecessary inventory

20.11.2024Optilon Danmark

Sponseret

18.11.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

15.11.2024WITRON Group

Sponseret

Successful change management in logistics automation

15.11.2024SCM.dk

53,8 millioner iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

14.11.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Coolshop optimerer logistikken med Geek+

12.11.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online