Globalisering er ikke kun costs, men også vækst
Globalisering er ren business og åbner for store muligheder for både costs og vækst. Men virksomheder må finde sin egen unikke vej, og tyngdepunktet i globaliseringsprocessen er tippet fra skub til sug viser en undersøgelse.
Der er stor uenighed, forvirring og tænksomhed, når skandinaviske virksomhedsledere bliver spurgt til deres erfaringer med at globalisere.
”Vores hovedkonklusion på undersøgelsen er: Tænk jer lige om igen! Der findes ingen fast model for globalisering og ingen nemme svar. Der eksisterer en masse støj omkring, hvad der virker, og hvad der ikke virker; men der er ingen vej udenom selv at tage arbejdshandskerne på og nøje undersøge, hvad der vil give den største effekt for lige præcis min virksomhed”, fortæller director Lars Bo Hansen, Valcon, der har gennemført en interviewundersøgelse med en række skandinaviske virksomhedsledere.
Kompleksitet
Undersøgelsen kan dog slå én ting fast, og det er, at globalisering er seriøs business og ikke hype. Globaliseringen øger kompleksiteten i virksomheden, og det sker i alle dimensioner. Men virksomhederne er ikke enige om, at svaret på at håndtere øget kompleksitet for eksempel er centralisering eller decentralisering. For nogle virksomheder giver det størst forenkling og overblik at centralisere, hvor det stik modsatte gælder for andre.
Hver sin vej til global
Én ting er undersøgelsen dog entydig omkring, og det er, at der ikke findes nogen fast fasemodel for, hvordan virksomheder bevæger sig fra det lokale over det regionale til det globale. Her følger virksomhederne unikke veje, og der er ingen generisk model, som synliggør trinene på vejen fra lokal til global.
Ledelse
Skal skandinaviske virksomheder holde fast i en skandinavisk ledelsesmodel, når de går ud i verden? Tjahh, det er der ikke klar enighed om blandt respondenterne, der bliver stadig grublet over denne del de fleste steder.
”Vi kan dog registrere i undersøgelsen, at omrokeringen af forsyningskæden har fundet sit eget moment nu, og at tyngdepunktet er skiftet fra skub til sug. Det betyder nogle steder, at virksomheden i praksis vælger en virksomhedsspecifik ledelsesmodel, andre vælger en mere autoritativ model etc.”, fortæller Lars Bo Hansen.
svaret på globaliserings-udfordringen er fuldstændig afhængig af virksomhed, branche, marked og kontekst.
Lars Bo Hansen, director i Valcon.
Kontrol og automatisering
Kan man flytte egen produktion uden at have 100 procent styr på den? Det er der også uenighed om. Nogle mener, at orden på eget hus er en forudsætning for at kunne lægge ud. Andre indtager det standpunkt, at det har eller får leverandøren styr på, og ellers bygger vi det op på ny.
Det samme differentierede billede tegner sig, når undersøgelsen ser på automatisering som alternativ til outsourcing eller opkøb som genvej til at globalisere. Der er mange eksempler på, at automatisering ikke betaler sig, men samtidig falder priser på robotter kraftigt i disse tider, og nærhed til markedet er en parameter, der stiger i betydning blandt andet drevet af klima og oliepriser. Opkøb kan i nogle tilfælde være en genvej til global tilstedeværelse, mens det i andre tilfælde kan være en stor faldgrube.
Din fulde opmærksomhed, tak
Som nævnt er der fuld drøn globaliseringsprocessen, og der er ingen vej tilbage eller udenom.
”Vores undersøgelse viser, at svaret på globaliseringsudfordringen er fuldstændig afhængig af virksomhed, branche, marked og kontekst, og at der er mange nuancer at analysere for hver enkelt virksomhed”, fortæller Lars Bo Hansen.
Undersøgelsen er dog entydig på enkelte punkter som for eksempel:
- Globalisering handler ikke kun om omkostninger, men også vækst, og
- globalisering kræver opmærksomhed samt action.
Grib mulighederne
Einar Scholte, director i Valcon supplerer Lars Bo Hansen med en historie fra det virkelige konsulentliv:
”For to måneder siden var jeg sammen med min kinesiske samarbejdspartner på besøg hos en mellemstor dansk produktionsvirksomhed. Virksomheden havde planer om etablere eget kontor i Kina for både at source og sælge. Kineseren spurgte til salgsforventninger, og svaret, han fik, var 80 produkter per år. Hans respons var, at han så et stort potentiale i produktet på det kinesiske marked og gerne ville købe 3000”.
Det svarer til orientering til ét års produktion på den danske fabrik. Dagen efter ringede kineseren og korrigerede tallet fra 3000 til 10.000. Den danske virksomhed griber nu chancen og har mulighed for på kort sigt at fordoble eller mangedoble omsætningen uden, at risikoen vel at mærke er højere.
”Min pointe her er, at vi skal blive bedre til at forstå, hvilket netværk vi indgår i og for eksempel være åben for, at en leverandør også kan være en salgskanal”, fortæller Einar Scholte.