18.06.2019  |  Sourcing

Generationsskifte har betydning for industrielle distributører

Den nye generation har andre indkøbspræferencer end den tidligere, og det er med til at ændre den traditionelle industrielle model. Sådan lyder meldingen fra logistikvirksomheden UPS, der er ude med en ny rapport.

Efterhånden som de industrielle indkøberes demografi skifter, skal virksomhederne tilpasse sig for at imødekomme deres krav og præferencer ved at tilbyde hurtigere og mere kundeorienterede tjenester.

Læs også: UPS Freight Forwarding har de mest tilfredse og loyale kunder

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Det er beskeden i en ny rapport fra logistikvirksomheden UPS, der har undersøgt det industrielle procurement-landskab.

”Stigningen af ​​millennials på arbejdspladsen skubber os ind i en ny æra, der udfordrer langvarige industristandarder. Disse unge teknologiske kunder ønsker ikke alene at ordrer leveres hurtigt, de påvirkes også af yderligere tjenester og support efter salg”, siger Brooke Yamini, vicepræsident for Marketing Operations hos UPS.

Fire ændringer er på vej med den nye generation
Rapporten kommer ind på fire forskellige måder, hvorpå de unge millennials er med til at skabe forandringer i industrien. Der tale om et demografisk skift, indkøbsmønstre, international sourcing og support efter salg.

Og budskabet til producenter, onlinemarkeder og distributører er klart: Industrielle indkøb i 2019 kræver større analyse og tilpasning end tidligere. Og det at kende indkøberne, deres alder og baggrund betyder mere nu, end det har gjort før, ifølge rapporten.

Demografisk skift
Det demografiske skifte handler om, at 38 procent af respondenterne i undersøgelsen er millennials – det er en stigning på ti procentpoint fra 2017. Denne generation er mindre loyal overfor traditioner og foretrækker ofte at lave deres research gennem sociale medier i stedet for at kontakte en salgsrepræsentant.

Derudover er de i højere grad optaget af bæredygtighed og support efter salg i stedet for kvalitet og pris. Men de er også begrænset i forhold til de midler de har til rådighed, endnu.

Indkøbsmønstre
Udviklingen i retning at at foretage indkøb direkte fra en producent online fortsætter, med producenten som den foretrukne kilde. Her ser UPS en stigning på omtrent 20 procent over de sidste to år.

Distributionsselskaberne oplevede til gengæld et fald på 15 procent, mens salget hos producenter er steget med ti procent og med 17 procent hos internetforhandlere.

International sourcing
Millennial-generationen tilkendegiver i undersøgelsen, at de køber omkring halvdelen af deres produkter internationalt. Det er langt mere end tidligere generationer.

Derudover er de også i langt højere grad villige til at betale mere for hurtig levering. Her forventer 26 procent af de adspurgte levering indenfor to dage og 81 procent forklarer, at deres ordrer nogle gange kræver levering samme dag.

Support efter salg
Udover ordreændringerne, så påvirker generationsskiftet også supportdelen efter salget er gennemført. Trenden er voksende for alle generationer af indkøbere og produkter, men særligt millennials behov for flexibilitet er med til at skubbe til ændringerne.

Undersøgelsen viser, at 87 procent af millennials svarede, at de sandsynligvis vil ændre deres forretning for at opnå bedre assistance efter salg i de kommende tre til fem år.

Læs også: UPS vil styrke kvindelige iværksættere i den globale handel

Rapporten er baseret på en undersøgelse af mere end 1.500 indkøbere i USA mellem 22 og 70 år, der sourcer industrielle dele, produkter eller forsyninger til brug i 15 forskellige brancher.

- SDN

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere