Autonome skibe testes i danske farvande
Sejlads med skibe uden besætninger i vandene omkring Danmark rykker tættere på. På Sydfyn tester Tuco Yacht allerede en arbejdsbåd med et indbygget autonomisystem - dog med en mand ombord.
Regeringen vil gøre det lovligt at have førerløse skibe i de danske farvande, og denne vision er måske ikke så langt fra virkeligheden, som den hidtil har været, skriver dr.dk.
Den Internationale Maritime Organisation (IMO) er netop påbegyndt forhandlingerne om at gøre de autonome skibe lovlige i internationalt farvand.
Det er skibe, der i stedet for en styrmand vil kunne fjernstyres fra land, som vi kender det fra droneteknologien.
Fordele ved ny teknologi
I Fåborg på Sydfyn er man allerede i gang med at teste de førerløse skibe.
”Det er egentlig en almindelig arbejdsbåd, vi har, men den er udstyret med et system. Et system med autonomi, der gør det muligt at fjernstyre den ligesom en radiobil”, fortæller grundlægger af Tuco Yacht Værft i Fåborg, Jonas Petersen, til dr.dk
I Danmark må man gerne sejle med et autonomt skib, hvis der er mindst ét besætningsmedlem ombord, der kan stå klar til at overtage styringen. Sådan kan personen trække bremsen eller styre udenom uforudsete udfordringer på sejlturen.
Ifølge Jonas Petersen har autonom shipping mange fordele.
”Der er en lang række opgaver, som man kan bruge autonomi til allerede. Og det er også det, som ligger lige til for os. Vi ser havundersøgelser som en oplagt mulighed,” siger han og fortsætter:
”I stedet for at have to mand ombord på en båd, så kunne der eksempelvis sidde én mand i en campingvogn eller i en container på land med et vindue ud imod det område, som bliver undersøgt, og så kan båden faktisk ligge og sejle selv”.
Det kan den ifølge Jonas Petersen gøre 24 timer i døgnet, fordi man bare skifter folkene i campingvognen i stedet for at udskifte to mand ombord på båden.
Vækst på Fyn
Hvis førerløs sejlads bliver lovligt i Danmark, vil det spille godt sammen med de teknologivirksomheder, der allerede er på Fyn. Det mener Mads Rasmussen, der er forretningsudvikler hos Fyns Maritime Klynge.
”Fyn er en maritim højborg. Så det kan vi blande sammen med robot- og droneteknologi, og så står vi faktisk rigtig stærkt i forhold til at tage en god bid af kagen”, pointerer Mads Rasmussen.
Ifølge forretningsudvikleren er det en vækst, der vil vise sig på flere måder.
”Vi kan for eksempel udvikle nye, autonome skibe, hvis vi går mod en udvikling med helt ubemandede skibe, så har vi ikke behov for toiletter til mandskabet ombord. Og så har vi nogle værfter, der skal bygge skibene,” siger Mads Rasmussen.
Læs også: Verdens første autonome containerskib bliver testet
Derudover har Fyn udstyrsleverandører til satellitter og kommunikationsudstyr. Disse virksomheder vil desuden kunne skabe nye produkter, påpeger han.
Fra styring til autonomi
For at komme videre med projektet, mangler der ifølge Jonas Petersen fra Tuco Yacht nogle overordnede rammer.
”Som virksomhed ser vi meget på det, der ligger lige for. I Danmark må man faktisk relativt meget. Det er sådan, at vi gerne må betjene vores arbejdsbåd autonomt. Vi må gerne sejle med den her båd autonomt, så længe der er en, der holder øje med den og kan se den,” siger han til dr.dk.
Men selvom teknologien allerede er på plads, så er der stadigvæk en udfordring, mener han.
”Det er virkeligt, og det er muligt. Så er der en social accept ligesom med autonome biler. Så skal vi alle sammen være trygge ved at forstå, at det rent faktisk kan lade sig gøre,” siger Jonas Petersen.
Læs også: Nyt samarbejde vil spare vindindustrien for millioner af kroner
Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) er en af dem, der bakker op om, at de førerløse skibe skal blive en realitet. Han håber på at kunne udvikle Danmark til et testlaboratorium inden for autonom skibsfart.
Ministeren forventer, at den autonome teknologi er indfaset i danske skibe i 2020, skriver dr.dk.
-JJK