FTZ’s logistikanlæg sætter nye standarder på tre fronter

Når Danmarks største autogrossist åbner sit nye hovedlager på Fyn, bliver det med et logistikanlæg, der sætter nye standarder for automatisering, korte leveringstider og god ergonomi. Målene med det nye anlæg er at fremtidssikre driften og skabe mærkbare

Der er dem, der følger den teknologiske udvikling, og så er der dem, der skaber den. Autogrossisten FTZ ønskede sammen med den østrigske logistikgigant KNAPP at skubbe til de teknologiske grænser med logistikløsningen til sit kommende hovedlager på Fyn. Det nye hovedlager er en markant strømlining af FTZ’s lagerstruktur, men også et konkret led i virksomhedens strategi om at være teknologisk first-mover.

Logistikanlægget kommer til at sætte nye standarder på tre fronter – automatisering, korte leveringstider og ergonomisk betjening. Anlægget er et resultat af mere end to års arbejde, som FTZ indledte med en kompromisløs søgen efter markedets mest avancerede og modne løsninger til fuldautomatisk plukning og pakning af autodele.

“Vi gik til markedet med et åbent sind og har været i dialog med en række forskellige logistikleverandører, men vi måtte erkende, at Pick-It-Easy robotten fra KNAPP var i en liga for sig selv, specielt når det kom til en fuldautomatisk zero-touch løsning. Nogle af deres forslag var endda så ambitiøse, at vi ærlig talt var en lille smule skeptiske i starten. Men referencerne havde de på plads, og de bestod vores due diligence med bravur,” fortæller Christian Heimer, der er vicedirektør i FTZ med ansvar for logistik og indkøb og en af arkitekterne bag det nye hovedlager.

Selve lageret bliver opført i Rørup på Fyn, hvorfra det skal betjene både slutkunder og virksomhedens 50 afdelinger i Danmark.

Ingen hastighedsbegrænsninger i lagerhallen

Hurtig levering er alfa og omega for FTZ, fordi autoværkstedernes kunder gerne vil kunne aflevere bilen om morgenen og hente den igen om eftermiddagen. Det kan kun lade sig gøre, hvis mekanikeren har mulighed for at fejlsøge og reparere bilen i én arbejdsgang, hvor reservedelene ankommer, mens bilen stadig er på autoliften.

I dag får hvert værksted rutinemæssigt besøg 4-6 gange om dagen af en af FTZ’s mere end 370 varebiler. Målet er imidlertid at pakke bilerne så hurtigt, at værkstederne potentielt kan nå en ekstra reparation hver eneste dag. Derfor kom FTZ til KNAPP med et ambitiøst krav, som andre leverandører havde takket nej til:

“FTZ ønskede mulighed for kontinuerligt at kunne færdiggøre 300 fast-track ordrelinjer til ekspreskunder senest 15 minutter efter bestillingen. Efter vores opfattelse var der ingen steder et sammenligneligt anlæg i drift, som var i stand til at leve op til det krav, men vi vidste, at det var muligt med vores OSR Shuttle,” fortæller nordisk direktør i KNAPP, Mikael Holmqvist, der selv har arbejdet på projektet sammen med FTZ.

At det lykkedes, er dokumenteret i omfattende simulationer og stress-tests. Det nye anlæg klarer uden problemer mere end 50.000 ordrelinjer dagligt, hvoraf mere end 15.000 af dem kan pakkes på under 15 minutter.

Logistikløsning er en del af en attraktiv arbejdsplads

Gennem hele processen med den nye logistikløsning har FTZ lagt vægt på, at anlægget skal være med til at skabe en attraktiv arbejdsplads for både eksisterende og nye kolleger.

Her kom KNAPPs omfattende ekspertise inden for ergonomi i spil. Gennem mere end 25 år har KNAPP udviklet sine ergonomiske løsninger i samarbejde med uafhængige eksperter inden for arbejdsmiljø – ud fra en filosofi om, at arbejdsstationerne skal tilpasses medarbejderen, ikke omvendt.

“Vores ansatte er vores vigtigste ressource, og vi skal blive ved med at kunne rekruttere og fastholde dygtige folk. God ergonomi og mulighed for afveksling i arbejdsdagen er vigtig for medarbejdernes trivsel og sundhed, og samtidig er det nye anlæg et teknologisk løft, som betyder, at vi fremadrettet kan tilbyde interesserede medarbejdere nye typer arbejdsopgaver og nye muligheder for at udvikle deres talenter her hos os,” understreger Christian Heimer fra FTZ.

Det nye fuldautomatiske logistikanlæg leveret af KNAPP får et grundareal omtrent som en fodboldbane og bliver ca. 17 meter højt. Anlægget er skalerbart og forberedt på omfattende udvidelser, som de nye bygninger ligeledes er indrettet til at kunne rumme.

Opførelsen af det nye hovedlager og hovedkontor forventes at gå i gang inden for kort tid, og faciliteterne forventes at blive taget i brug i første halvår af 2025.

Denne artikel er del af et tema:

Tema om intern logistik 2023

En rapport fra Material Handling Institute (MHI) viser, at 71 procent af virksomhederne fokuserer på at øge effektiviteten i deres interne logistik. Brugen af automatisering som eksempelvis lagerrobotter, AGV'er og automatisk højlager er blandt de mest populære løsninger. 

Mere fra...

03.12.2024KNAPP A/S

Sponseret

Sådan fungerer et automationsprojekt

27.11.2024KNAPP A/S

Sponseret

Alt du behøver at vide om AMR

07.08.2024KNAPP A/S

Sponseret

KNAPP styrker sin position trods et hårdt marked

07.08.2024KNAPP A/S

Sponseret

Kølekædeautomatisering er ved at blive omformet

31.07.2024KNAPP A/S

Sponseret

Logistik og Automation - Hvordan passer de sammen?

21.05.2024KNAPP A/S

Sponseret

Hvad er intralogistik?