Fremtidens forbrugere syv trends
Finanskrisen har ændret forbrugernes vaner, og allerede nu skal virksomheder begynde at tilpasse sig efterkriseforbrugerne, mener en række virksomhedsledere og konsulenter, som peger på syv nye forbrugertrends.
I godt et år har virksomheder levet med finansiel og økonomisk nedtur, hvilket har sænket privatforbruget betragteligt. Og finanskrisen vil påvirke forbrugernes adfærd mange år frem. Netop nu er et nyt sæt holdninger ved at blive skabt hos de unge forbrugere. Derfor skal virksomhederne allerede nu gå i gang med at tilpasse deres produkter og ydelser til fremtidens forbrugere, skriver Mandag Morgen, som har kortlagt kommende forbrugertrends ved samtaler med en lang række virksomhedsledere og konsulenter. Undersøgelsen peger på syv trends, som fremtidens virksomheder bør tage højde for.
Segmentering
Virksomheder tvinges i stigende grad til at målrette deres produkter mod forbrugernes individuelle behov. One size fits all-tankegangen findes snart kun i historiebøgerne. En af de helt store forbrugsgrupper, som virksomhederne med fordel kan markedsføre mod, er kvinder. Det er dog endnu de færreste virksomheder, der er begyndt at målrette produkter direkte mod kvinderne.
Pris
Krisen presser priserne, og efterspørgslen på discountvarer øges. Forbrugerundersøgelsen viser, at efterspørgslen på discountvarer fortsat vil stige, men samtidig viser den også, at når troen på fremtidsøkonomien vender tilbage, vil forbrugerne vende tilbage til dyrere alternativer. Ifølge Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop, er konsekvensen, at markedet deler sig i to, hvor discountmarkedet udgør den ene side og de dyrere premium brands den anden.
Taberen vil blive den klassiske vare i midten af markedet, siger Jens Juul Nielsen
Enkelthed
Forbrugere søger brugervenlige produkter og serviceydelser. De tager afstand fra produkter, der tilbyder finurlige funktioner, som de færreste har brug for i dagligdagen. Forbrugerne vil ikke købe varer, som de ikke direkte føler et behov for. Forbrugerne vil i stedet efterspørge enkelthed.
Mådehold
Forbrugere efterspørger produkter, der signalerer mådehold og ressourcebevidsthed.
Zap-zap
Loyaliteten over for bestemte mærkevarer svækkes, hvilket tvinger producenter til løbende branding- og produktudvikling.
Økologi
Salget af økologi stagnerer, men kun for en periode. Få år ude i fremtiden stiger salget igen. Virksomheder der har opbygget en profil som bannerførere for økologi bør derfor værne om denne profil, påpeger Jens Juul Nielsen.
Etik
Forbrugerne vil, ligesom før krisen, være opmærksomme på produkternes etiske profil.
-JR