Fremgang på bundlinjen for Maersk
A.P. Møller-Mærsks regnskab for andet kvartal 2019 viser et overskud på godt 1 mia. kr., hvilket er en klar forbedring af sidste års underskud i samme periode. Flere containere til højere priser kombineret med et lavere brændstofforbrug giver plus på bundlinjen.
Den danske rederigigant A.P. Møller-Mærsk har netop offentliggjort sit kvartalsregnskab for Q2 2019, og det er positiv læsning for aktionærerne. Bundlinjen viser således et overskud for perioden på 153 mio. dollars (1,02 mia. kr.), sammenlignet med et underskud i samme periode sidste år på $32 mio. (godt 213 mio. kr.).
Fremgangen er båret af et højere aktivitetsniveau og bedre fragtrater. Kort fortalt har Maersk simpelthen haft flere containere ombord på sine skibe, og samtidig fået lidt højere priser for det end sidste år. Derudover har man været bedre til at følge tidsplanerne og haft et lavere forbrug af brændstof, hvilket har sænket omkostningerne.
Ifølge aktieanalytiker Mikkel Emil Jensen fra Sydbank har Maersk haft godt styr på sin forretning i kvartalet.
”Maersk er ude at bruge færre penge per container. Der er ganske enkelt bedre kontrol over omkostningerne, og det gør, at selskabet leverer bedre end forventet indtjening”, siger han til Ritzau.
På Esplanaden noterer man sig, at fremgangen er skabt i en periode, hvor handelskrigen mellem USA og Kina, modsat forventningerne fra eksperterne, eskalerede efter at de to stormagter ikke har formået at indgå en aftale, der kunne afmontere situationen, påpeger Finans.
”Det har vi kunnet håndtere ret godt. Med mindre der sker noget meget, meget, meget dramatisk, tror jeg ikke at handelskrigen for den store indflydelse for vores tredje kvartal. Jeg er godt tilfreds med den fremgang, vi har leveret i forhold til sidste år”, siger topchef siger Søren Skou til Finans.
Maersks omsætning i perioden er kun steget marginalt, fra 63,8 til 64,2 mia. kr., hvilket flugter med selskabets egne forventninger fra tidligere, mens det er lidt under de ca. 65,3 mia. kr., analytikerne ifølge estimater fra Infront havde regnet med.
Læs også: Maersk indgår nyt samarbejde om CO2-reduktioner
Den beskedne udvikling hænger blandt andet sammen med frasalget af en stribe fartøjer, Maersk overtog i forbindelse med opkøbet af Hamburg Süd i 2017. Den samlede fremgang betyder dog, trods den globale usikkerhed omkring USA og Kina, at koncernen fastholder sine forventninger til 2019, der lyder på et overskud for året på omkring fem mia. dollars (ca. 33 mia. kr.).
-AK