Fragtgiganter tester ladcykler i New York
Amazon, DHL og UPS tester sammen med New Yorks departement for transport leveringer på ladcykler i stedet for varevogne og lastbiler. Mindre trængsel og en grønnere by er hovedmålene.
Millionbyen New York vil gøre levering af pakker lettere, sikrere og grønnere, så staten New Yorks departement for transport, NYSDOT, har i samarbejde med Amazon, DHL og UPS startet pilotgrammet ’Commercial Cargo Bike’.
Læs også: DHL åbner cykelhub i København: ”Bæredygtig last mile er afgørende”
Det skal undersøger mulighederne for at fragte en mindre andel af leveringer på ladcykel i stedet for traditionelle køretøjer som varevogne og lastbiler, skriver bl.a. Streetsblog NYC og New York Times.
Trængsel på vejen i New York er et voksende problem, hvor lastbiler i år været årsag til, eller involveret i, en større mængde af fatale cykelulykker. Med programmet håber DOT derved, at man kan opfodre og medvirke til en grønnere og mere sikker storby at færdes i.
Målet er at have 100 ladcykler på gaderne under pilottesten, hvor der undervejs i undersøgelsen bliver indsamlet data, som skal bruges til at fastsætte den endelige fartgrænse, tilladte størrelse på ladcyklerne og eventuelle parkeringsgebyrer.
UPS har forhen været del i en lignende test i Seattle, der startede i oktober 2018 og DHL benytter sig på nuværende tidspunkt af ’Cubicycles’ i Europa som en del af virksomhedens bæredygtighedsstrategi, der blandt andet fokuserer på at have CO2-neutral transport i 2050 og 70 procent af deres last-mile deliveries til at ske med grønne køretøjer inden 2025.
Læs også: 100.000 elkøretøjer og nul CO2 i 2040: Amazon skruer op for klimaindsatsen
Pilottesten kommer til at foregå i et afgrænset område i downtown Manhattan, hvor DOT i forvejen planlægger at implementere en betalingszone i myldretiden for køretøjer i starten af 2021.
- HL