Fra fabrikschef til adm. direktør i millionforretning
Den danske adm. direktør hos norske ITP Group, John Aamodt, kunne den 1. april fejre, at han har haft sin daglige gang hos den norske virksomhed i 15 år. Han har været med til at udvikle ITP Group fra fabriksejer til international millionforretning – altså kravle op i værdikæden og blive en kompetencevirksomhed.
Da John Aamodt tilbage i 2008 første gang satte foden i ITP’s kontor, der dengang ’blot’ var en fabrik i Shanghai, var det ikke med ambitionen om at skulle blive der de næste 15 år. Men den perfekte cocktail af tilfældighed og en kærlighed til Kina gjorde, at John alligevel blev i virksomheden.
”Jeg var i Kina og fik kontakt til ITP Group. Det var en super spændende mulighed for at blive i Kina, hvor jeg i forvejen arbejdede for en international virksomhed. Da jeg startede hos ITP, var vi fabriksejere, og jeg var fabrikschef. På det tidspunkt var ITP kun i Kina, hvor vi producerede forskellige produkter for større vestlige virksomheder”, siger John Aamodt.
Fra fabriksejer til international kompetencevirksomhed
Produkterne blev produceret for store kunder som Stokke, Helly Hansen og mange flere. Og der var en grund til, at de valgte lige netop ITP’s fabrik.
”Vi fungerede som det sikre sted i Kina, hvor produkterne var low-cost, men samtidig var det en norsk virksomhed med nordiske standarder. Men de kinesiske fabrikker blev bedre og bedre og begyndte at ånde os i nakken”, siger John.
Læs også: Forsyningskæden skal give mere end, den tager
Udviklingen på markedet gjorde, at hvis ITP skulle opretholde de nordiske standarder og kvalitet, var det svært at følge med de kinesiske konkurrenter. Fabrikkerne og de dertilhørende maskiner var dyre at eje og ITP med John i spidsen besluttede at ændre forretningsmodellen og bruge en tredjepart til produktionen.
”Vi ville have hele det samme system omkring fabrikken med høj kvalitet og kompetencer. Men uden at eje noget af materiellet selv. På den måde begyndte vi med én medarbejder på et kontor inde i byen, og stille og roligt byggede vi det op med flere medarbejdere. Det gjorde vi samtidig med, at hovedforretningen, produktionen, kørte. Det var vores overlevelse på den korte bane”.
Den model kørte John og ITP i fire år, indtil ITP havde vokset sig stor nok som kompetencevirksomhed til at afskaffe sig fabrikken. I de kommende år blev både ITP og John i Kina.
”Da vi var i Kina, var vi kun dér, og så fløj jeg ud til kunder. Men løbende som vi fik flere kunder, primært i Norge, blev det fortsat vigtigere, at vi havde synlighed og kunne følge op hos kunderne. Vi blev simpelthen nødt til at rykke tættere på kunderne. Og kunderne var i Norden, blandt andet på grund af Duxa og Nordic Bath, der leverer badeværelsesløsninger til henholdsvis det norske og danske detailmarked”, fortæller han.
At slippe kontrollen
Og da hovedkontoret flyttede fra Kina til Danmark, flyttede John og familien med.
Om ITP Group
ITP Group er en norsk virksomhed, med hovedsæde i Danmark, og organisationer i Norge, Sverige, Kina, Vietnam, USA og Canada. ITP blev grundlagt i 1998, og har i mere end 25 år specialiseret sig i produktion af kvalitetsvarer fra Asien og Europa samt håndtering af hele forsyningskæden for store virksomheder og egne virksomheder Nordic Bath, der er badleverandør og ColorfulCraft, der producerer garn.
”At flytte hjem og træde ud af virksomheden i Kina og virkelig tro på, at den fortsætter uden én, det var svært i starten. Jeg sad i Kina i 12 år, så i begyndelsen rejste jeg utroligt meget ud. Og på den måde var corona jo egentlig meget godt for mig, fordi det tvang mig til at indse, at det hele faktisk kørte uden, at jeg var der. Og dét var en vigtig læring”.
Læs også: Vækstvirksomheder kan omgå likviditetsfælden med supply chain financing
John fortsætter: ”Det er vigtigt at slippe kontrollen og få folk til at vokse, blive selvsikre og sikre nok i deres valg til at tage beslutninger selv. Og det gør man kun, hvis man også giver plads til det”.
Både ITP Group og John har udviklet sig gennem deres 15-års forhold.
”Jeg har aldrig før skullet bygge en virksomhed op fra 0. Hvor jeg både har skullet ansætte folk og bygge strukturen op. På samme tid har hvert land jo sin måde at gøre tingene på. Så det med at finde en balance mellem kunder og vores medarbejdere i Kina, Vietnam, USA/Canada, Norge, Sverige og Danmark, dét er jeg virkelig vokset i. Og de ansatte er også vokset med opgaven. Mange af de folk, som jeg ansatte for 10-15 år siden, er der stadigvæk”, fortæller John.
Udlængsel og udholdenhed
Privat bor John i Danmark med sin kone, Jeanett, der er lærer. Sammen har de tre voksne sønner, der virker til at have arvet Johns udlængsel. Den ene bor i Berlin, den anden i Newcastle og den sidste i København. Nu er det også besøgene hos sønnerne, der får John og Jeanett til at rejse ud.
Når John ikke rejser jorden rundt for at besøge de udenlandske afdelinger, fabrikker og de bosatte sønner, træner han op til iron man, diverse cykelløb og maraton. John er nemlig stor fan af udholdenhedssport. Lige nu træner han op til Københavns Marathon til maj. Han løber i alt 50 km om ugen; 10 km hver anden dag og 20 km om søndagen.
Alle (Johns) veje fører til Asien
John har en højere handelseksamen fra Niels Brock og er derefter uddannet speditør. Han begyndte som speditør i Københavns lufthavn og senere hos Mærsk. Her var han ansvarlig for en ny luftfragtdivision i Europa og Asien, og senere blev han Global Capacity Manager. Det var hos Mærsk han første gang mærkede udlængslen, som i sidste ende resulterede i, at han tog til Kina. Det virker til, at Johns karriere fra starten har peget mod Asien. Også da han arbejdede for DanTransport, havde han ansvaret for at åbne egne udenlandske kontorer og finde agenter i hovedsageligt Asien.