Forsyningskæden er løftestang for bæredygtighed

Bæredygtighed er i dag en grundlæggende præmis for en forretning – og det er i høj grad supply chain funktionen, der skal skabe og drive bæredygtigheden. Fordi størstedelen af aftrykket kommer fra supply chain aktiviteter. Torsten Steenholt fra Chr. Hansen fortæller om hvorfor, hvad og hvordan - og om at det også hjælper på rekruttering af de gode talenter. Det sker på SCLF 2021 den 16. september.

”Det ser skidt ud med vores klima og jordens udvikling. Jeg synes, IPCC-rapporten er meget alvorlig læsning, og jeg ser den som en seriøs call-to-action", fortæller Torsten Steenholt. Foto: Chr. Hansen..

30.08.2021

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Den seneste rapport fra FN’s Klimapanel, som er udarbejdet af IPCC, The Intergovernmental Panel on Climate Change, har gjort stort indtryk på Torsten Steenholt, der er EVP, Global Operations, Chr. Hansen og vinder af prisen ”Best Supply Chain Leader in Denmark 2020”. Ligesom den har på mange andre erhvervsfolk og alle mulige andre aktører og borgere.

”Det ser skidt ud med vores klima og jordens udvikling. Jeg synes, IPCC-rapporten er meget alvorlig læsning, og jeg ser den som en seriøs call-to-action”, fortæller han og tilføjer:

”Som virksomhed har vi i Chr. Hansen et ansvar for at bidrage og præge udviklingen i en mere klimavenlig retning. Det gælder ikke mindst os i supply chain funktionen. Vi tager ansvaret på os og går forrest i arbejdet for at gøre Chr. Hansens drift mere klimavenlig. Det indebærer mange udfordringer, og to af de store er intern kommunikation samt leverandørsamarbejde”.

Det fortæller han om på konferencen Supply Chain Leaders Forum 2021 den 16. september, der både foregår fysisk på CBS og som virtuel konference.

Kommunikationsudfordringen
Han påpeger, at stort set alle tiltag i supply chain hænger sammen med aktiviteter i andre funktioner i virksomheden, og at der derfor er et stort behov for at få de CO2-besparende tiltag solgt ind til topledelse, salg & markedsføring, HR, økonomi, R&D etcetera.

LÆS OGSÅ: Rigtig bæredygtighed kræver at du disrupter dig selv

Det kræver ifølge Torsten Steenholt først og fremmest, at han og supply chain kollegaer formår at ’oversætte’ klimatiltag i forsyningskæden til et sprog og konkrete fordele, som giver mening og har relevans for målgruppen.

Er det topledelsen, der er målgruppen, skal tiltag bakkes op af realisme og konkrete økonomiske besparelser. Vil et tiltag give lavere CO2-udledning, og er der realistiske forventninger til en kommende CO2-afgift, så er det smart at fremhæve, at en tidlig indsats gør livet lettere og billigere, når afgiften rammer Chr. Hansen.

Er det den kommercielle del af virksomheden, der er målgruppen, kan det være godt at fokusere på sales points og at sætte fakta på, hvor grønne Chr. Hansens leverandører er. Det kan hjælpe salgsarbejdet til kunderne.

Er det HR, der er målgruppen, er det oplagt at fokusere på employer branding-effekten af klimatiltag.

”Det er en stor udfordring for os over alt i verden at fastholde og tiltrække supply chain talent, og hvis vi ser nærmere på, hvad unge mennesker i dag lægger vægt på, når de søger job, så står bæredygtighed og ’purpose’ mindst lige så højt på listen som lønpakker”, fortæller han og konkluderer:

”Når vi som supply chain folk skal kommunikere CO2-tiltag i forsyningskæden, så er det vigtigt at finde de rette ’connectors’, der giver relevans og mening for de forskellige parter og interessenter”.

Mød Torsten Steenholt den 16. september

Torsten Steenholt præsenterer på konferencen SCLF 2021 den 16. september, som både er en fysisk og en virtuel konference.

Leverandørudfordringen
Størstedelen af Chr. Hansens klimaaftryk foregår på linje med flertallet af virksomheder i leverandørkæden, det såkaldte scope 3-aftryk. Scope 1 og 2 er inden for virksomhedens direkte kontrolsfære, mens scope 3 er klimaaftryk hos leverandører og leverandørers leverandører.

”Når vi taler scope 3, er det værd at huske på, at vi i Chr. Hansen som en business-to-business forretning selv er scope 3 for vores kunder. Vores leverandører er kæmpestore virksomheder, der ofte er mange gange større, end vi selv er, så vi kan ikke tvinge leverandører til bestemte tiltag. Men vi kan selvfølgelig påvirke gennem tale og dialog. Den vigtigste drivkraft her er dog, at jeg oplever, at der foregår en flodbølge af klimafortællinger, hvor alle parter i alle dele af værdikæden taler om klimaet og sætter tal på ansvaret. Der foregår derfor en massiv påvirkning fra andre industrifæller og kunder på vores leverandører for at indrette deres drift på en ansvarlig vis”, fortæller Torsten Steenholt.

Han fremhæver, at Chr. Hansen arbejder med bæredygtighedsparametre, når de køber ikke-strategiske commodity-varer ind. Chr. Hansen køber for eksempel store mængder sukker til deres produktion, og her vælger virksomheden aktivt de mest klimavenlige leverandører.

Bæredygtighed = effektivitet
Torsten Steenholt fremhæver, at bæredygtighed næsten altid går hånd i hånd med effektivitet og besparelser i forsyningskæden. ”Vi arbejder med mange forskellige tiltag, og generelt set er de enten omkostningsneutrale eller giver en positiv tilbagebetaling. Overordnet set er RoI på vores klimatiltag god”.

På toppen af den direkte RoI kommer der andre bonusgevinster, hvor to af de største ifølge Torsten Steenholt er:

• God employer branding i et svært marked.
• Godt omdømme blandt kunder og forbrugere drevet af mere klima- og CSR-bevidst forbrugeradfærd.

”Som nævnt er rekruttering af supply chain talent en stor udfordring for os på alle vores mere end 25 lager- og produktionslokationer over hele verden. Det er min oplevelse, at unge talenter vægter purpose og kultur lige så højt som løn, og det er derfor meget vigtigt for os hele tiden at arbejde strategisk med bæredygtighed, kultur og værdier. Det er en bevægelse, som har været i gang længe, men den er accelereret de sidste to-tre år, og covid-19 krisen ser ud til blot at forstærke tendensen. Der bliver mere fokus på menneskerettigheder, miljøforurening, overforbrug, transport af ’luksusvarer’ over lange afstande etcetera”, fortæller han.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

21.02.2025Bureau Veritas

Sponseret

ESG i praksis – bæredygtighed gennem hele produktets livscyklus

21.02.2025SCM.dk

Salg/marketing og supply chain finder melodien

20.02.2025Bureau Veritas

Sponseret

Sustainability reporting from the soil of Iceland

19.02.2025Bureau Veritas

Sponseret

Nye muligheder med nye krav og standarder

18.02.2025Bureau Veritas

Sponseret

BV Talks - Om Bæredygtighed

17.02.2025Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Explore the critical connection between the NIS2 Directive and the CRA

17.02.2025Slimstock Nordic

Sponseret

Supply Chain Club 2025

14.02.2025SCM.dk

Truslen om globalt toldkaos ryster forsyningskæder

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Webinar om CBAM

Gratis webinar om CBAM, hvor du får et generelt indblik i CBAM-reglerne, praktiske erfaringer og kommende krav.

Dato

27.02.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Agile projekter - hybrid

Vil du lære at lede agile projekter professionelt og effektivt? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få indsigt i agile værktøjer og kompetencer i agil projektledelse.

Dato

28.02.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

04.03.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Bredana Axcite A/S
Webinar
Præcise Forecast med ny Microsoft løsning

Den nye app byder på best-in-class Forecasting algoritmer og modeller, enestående brugeroplevelse, intelligente rapporter og analyser

Dato

04.03.2025

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Explore the critical connection between the NIS2 Directive and the CRA

In an era of increasing cyber threats, regulatory frameworks like the NIS2 Directive and the Cyber Resilience Act (CRA) are shaping the future of cybersecurity across Europe. While NIS2 enforces stricter cybersecurity obligations for suppliers and organizations, CRA complements it by embedding security into digital products from the ground up.

Dato

06.03.2025

Tid

13:00

Sted

Online på MS Teams

Descartes
Webinar
Deloitte x Descartes: Webinarium om Frihandel, CBAM och hållbarhet

Ett unikt samarbete mellan Deloitte och Descartes, där ledande specialister inom global handel och hållbarhet delar sina insikter och praktisk information.

Dato

13.03.2025

Tid

10:30

Sted

Online