Forsyningskæden er løftestang for bæredygtighed
Bæredygtighed er i dag en grundlæggende præmis for en forretning – og det er i høj grad supply chain funktionen, der skal skabe og drive bæredygtigheden. Fordi størstedelen af aftrykket kommer fra supply chain aktiviteter. Torsten Steenholt fra Chr. Hansen fortæller om hvorfor, hvad og hvordan - og om at det også hjælper på rekruttering af de gode talenter. Det sker på SCLF 2021 den 16. september.
Den seneste rapport fra FN’s Klimapanel, som er udarbejdet af IPCC, The Intergovernmental Panel on Climate Change, har gjort stort indtryk på Torsten Steenholt, der er EVP, Global Operations, Chr. Hansen og vinder af prisen ”Best Supply Chain Leader in Denmark 2020”. Ligesom den har på mange andre erhvervsfolk og alle mulige andre aktører og borgere.
”Det ser skidt ud med vores klima og jordens udvikling. Jeg synes, IPCC-rapporten er meget alvorlig læsning, og jeg ser den som en seriøs call-to-action”, fortæller han og tilføjer:
”Som virksomhed har vi i Chr. Hansen et ansvar for at bidrage og præge udviklingen i en mere klimavenlig retning. Det gælder ikke mindst os i supply chain funktionen. Vi tager ansvaret på os og går forrest i arbejdet for at gøre Chr. Hansens drift mere klimavenlig. Det indebærer mange udfordringer, og to af de store er intern kommunikation samt leverandørsamarbejde”.
Det fortæller han om på konferencen Supply Chain Leaders Forum 2021 den 16. september, der både foregår fysisk på CBS og som virtuel konference.
Kommunikationsudfordringen
Han påpeger, at stort set alle tiltag i supply chain hænger sammen med aktiviteter i andre funktioner i virksomheden, og at der derfor er et stort behov for at få de CO2-besparende tiltag solgt ind til topledelse, salg & markedsføring, HR, økonomi, R&D etcetera.
LÆS OGSÅ: Rigtig bæredygtighed kræver at du disrupter dig selv
Det kræver ifølge Torsten Steenholt først og fremmest, at han og supply chain kollegaer formår at ’oversætte’ klimatiltag i forsyningskæden til et sprog og konkrete fordele, som giver mening og har relevans for målgruppen.
Er det topledelsen, der er målgruppen, skal tiltag bakkes op af realisme og konkrete økonomiske besparelser. Vil et tiltag give lavere CO2-udledning, og er der realistiske forventninger til en kommende CO2-afgift, så er det smart at fremhæve, at en tidlig indsats gør livet lettere og billigere, når afgiften rammer Chr. Hansen.
Er det den kommercielle del af virksomheden, der er målgruppen, kan det være godt at fokusere på sales points og at sætte fakta på, hvor grønne Chr. Hansens leverandører er. Det kan hjælpe salgsarbejdet til kunderne.
Er det HR, der er målgruppen, er det oplagt at fokusere på employer branding-effekten af klimatiltag.
”Det er en stor udfordring for os over alt i verden at fastholde og tiltrække supply chain talent, og hvis vi ser nærmere på, hvad unge mennesker i dag lægger vægt på, når de søger job, så står bæredygtighed og ’purpose’ mindst lige så højt på listen som lønpakker”, fortæller han og konkluderer:
”Når vi som supply chain folk skal kommunikere CO2-tiltag i forsyningskæden, så er det vigtigt at finde de rette ’connectors’, der giver relevans og mening for de forskellige parter og interessenter”.
Mød Torsten Steenholt den 16. september
Torsten Steenholt præsenterer på konferencen SCLF 2021 den 16. september, som både er en fysisk og en virtuel konference.
Leverandørudfordringen
Størstedelen af Chr. Hansens klimaaftryk foregår på linje med flertallet af virksomheder i leverandørkæden, det såkaldte scope 3-aftryk. Scope 1 og 2 er inden for virksomhedens direkte kontrolsfære, mens scope 3 er klimaaftryk hos leverandører og leverandørers leverandører.
”Når vi taler scope 3, er det værd at huske på, at vi i Chr. Hansen som en business-to-business forretning selv er scope 3 for vores kunder. Vores leverandører er kæmpestore virksomheder, der ofte er mange gange større, end vi selv er, så vi kan ikke tvinge leverandører til bestemte tiltag. Men vi kan selvfølgelig påvirke gennem tale og dialog. Den vigtigste drivkraft her er dog, at jeg oplever, at der foregår en flodbølge af klimafortællinger, hvor alle parter i alle dele af værdikæden taler om klimaet og sætter tal på ansvaret. Der foregår derfor en massiv påvirkning fra andre industrifæller og kunder på vores leverandører for at indrette deres drift på en ansvarlig vis”, fortæller Torsten Steenholt.
Han fremhæver, at Chr. Hansen arbejder med bæredygtighedsparametre, når de køber ikke-strategiske commodity-varer ind. Chr. Hansen køber for eksempel store mængder sukker til deres produktion, og her vælger virksomheden aktivt de mest klimavenlige leverandører.
Bæredygtighed = effektivitet
Torsten Steenholt fremhæver, at bæredygtighed næsten altid går hånd i hånd med effektivitet og besparelser i forsyningskæden. ”Vi arbejder med mange forskellige tiltag, og generelt set er de enten omkostningsneutrale eller giver en positiv tilbagebetaling. Overordnet set er RoI på vores klimatiltag god”.
På toppen af den direkte RoI kommer der andre bonusgevinster, hvor to af de største ifølge Torsten Steenholt er:
• God employer branding i et svært marked.
• Godt omdømme blandt kunder og forbrugere drevet af mere klima- og CSR-bevidst forbrugeradfærd.
”Som nævnt er rekruttering af supply chain talent en stor udfordring for os på alle vores mere end 25 lager- og produktionslokationer over hele verden. Det er min oplevelse, at unge talenter vægter purpose og kultur lige så højt som løn, og det er derfor meget vigtigt for os hele tiden at arbejde strategisk med bæredygtighed, kultur og værdier. Det er en bevægelse, som har været i gang længe, men den er accelereret de sidste to-tre år, og covid-19 krisen ser ud til blot at forstærke tendensen. Der bliver mere fokus på menneskerettigheder, miljøforurening, overforbrug, transport af ’luksusvarer’ over lange afstande etcetera”, fortæller han.