Forsikringsselskab outsourcer kerneforretningen
Som det første danske forsikringsselskab har Ulykkesforsikringsforbundet for Dansk Søfart (UFDS) udliciteret hele kerneforretningen til landets største aktør inden for behandling af arbejdsskader, Sedgwick Leif Hansen A/S.
I 120 år har Ulykkesforsikringsforbundet for Dansk Søfart (UFDS) håndteret den lovpligtige arbejdsskadeforsikring af medarbejdere om bord på skibe i den danske handelsflåde.
Det gør forsikringsselskabet stadig, men som det første danske forsikringsselskab har den maritime nichevirksomhed valgt at outsource hele kerneforretningen med skadebehandling og håndtering af policer til Danmarks største virksomhed inden for behandling af arbejdsskader, Sedgwick Leif Hansen A/S.
”UFDS har valgt en visionær model for at fremtidssikre selskabet. De er – mig bekendt – de første, der gør dette herhjemme, men det er mere almindeligt i den internationale forsikringsbranche. Specielt i Storbritannien og Irland har dette været en måde at drive forsikringsselskab på i mange år”, siger Peter Kofoed, der er kommerciel direktør i Sedgwick Leif Hansen.
Forberedelserne til udliciteringen af forsikringsselskabets kerneprodukter har stået på i tæt dialog mellem Sedgwick Leif Hansen, UFDS og konsulentvirksomheden Thursday Consulting.
Læs også: Har vi nået toppen af inflationen? Færre virksomheder forventer prisstigninger
Sedgwick Leif Hansen A/S er med sine 150 medarbejdere markedsledende i Danmark inden for behandling af arbejdsskader, og håndterer blandt andet hver fjerde arbejdsskade i Danmark.
”Vi har specialister in-house, som har kompetencerne til at vurdere disse typer af skader, og denne ekspertise stiller vi til rådighed for forsikringsselskaberne. Vi er desuden markedsledende på bygningstaksering, hvor vi dækker hele Danmark. Vi håndterer blandt andet arbejdsskader for de danske regioner og kommuner”, forklarer Peter Kofoed.
Et mere modent marked
Med overtagelsen af skadebehandling fra UFDS får Sedgwick Leif Hansen overdraget cirka 300 ekstra skader til behandling om året. Derudover skal selskabet fremover håndtere alle opgaver omkring policerne.
UFDS forventer, at det nye samarbejde vil styrke markedspositionen, fremtidssikre selskabet og sikre operationelle besparelser.
”Forsikringsdrift udsættes for større og større krav til compliance, og der stilles de samme krav til et mindre selskab som os, som til de største selskaber. Derfor giver det god mening at outsource vores skadebehandling og policehåndtering, fordi processerne kan implementeres i nogle faste rammer og systemer i et større set-up”, siger Jacob Munch, der er administrerende direktør i UFDS.
Beslutningen om at outsource kerneforretningen kommer efter en række ændringer i markedet de senere år. Mens UFDS har været først til at træffe det strategiske valg, ventes andre selskaber at følge efter i den kommende tid.
”Vi oplever, at markedet er ved at åbne sig op. Virksomhederne har indset, at det ikke nødvendigvis er rentabelt at have alle kerneprodukter in-house, for mange mindre og mellemstore selskaber er der langt større perspektiver i at outsource til en virksomhed som vores, som har et større set-up”, siger Peter Kofoed.
Han bliver bakket op af Robert Bo Jensen, partner i konsulentvirksomheden Thursday Consulting:
”UFDS er generelt en af de første mindre virksomheder, der går all in på konceptet med outsourcing, og de første inden for forsikringsbranchen. Det var et perfekt match mellem en lille virksomhed, der havde mod på at optimere, og en større virksomhed, der havde appetit på et mindre marked. Hvis det viser sig at blive en succes, forventer jeg, at vi vil se en tendens imod, at flere og flere mindre selskaber outsourcer dele af deres kerneforretning”, siger Robert Bo Jensen.
- KCP